Citat:
I min bransch har det förekommit att tillverkaren själv helt har rundat ÅF och generalagent för att styra upp och själv ta större affärer. Det har inte varit populärt men tillverkaren har nog ansett att detta är enda vägen att gå för att kunna erbjuda rätt prisnivå och/eller villkor då man kapar ett mellanled.
MB hade en katastrofal period under rätt lång tid och det rumsterades nog om rätt friskt bland cheferna under den fasen och ett förlorat kundförtroende är ett förlorat kundförtroende för en ganska lång tid framåt och kräver mycket lobbande och kanske helt nya strategier för att kunna vändas.
Jag tror själv att MB idag tillverkar utmärkta bilar men jag menar på att folk är konservativa; om du blev riktigt dålig av en viss sorts sprit för många år sen så väljer du även idag en annan sort om det finns alternativ. Så fungerar människan.
Detsamma gäller tillit; om du kommit på någon som du hade stort förtroende för tidigare att ljuga dig rätt upp i ansiktet så blir det svårt, för att inte säga omöjligt att få samma förtroende igen. Tilliten är permanent skadad och svår att bygga upp igen och man kommer aldrig upp i samma nivå som tidigare.
MB hade en katastrofal period under rätt lång tid och det rumsterades nog om rätt friskt bland cheferna under den fasen och ett förlorat kundförtroende är ett förlorat kundförtroende för en ganska lång tid framåt och kräver mycket lobbande och kanske helt nya strategier för att kunna vändas.
Jag tror själv att MB idag tillverkar utmärkta bilar men jag menar på att folk är konservativa; om du blev riktigt dålig av en viss sorts sprit för många år sen så väljer du även idag en annan sort om det finns alternativ. Så fungerar människan.
Detsamma gäller tillit; om du kommit på någon som du hade stort förtroende för tidigare att ljuga dig rätt upp i ansiktet så blir det svårt, för att inte säga omöjligt att få samma förtroende igen. Tilliten är permanent skadad och svår att bygga upp igen och man kommer aldrig upp i samma nivå som tidigare.
Värre saker drabbade ju även VAG med verkstadsskandalerna här i Sverige, men inte minst dieselgate som var en marknadskatastrof för VAG och speciellt deras varumärke VW.
Alla tillverkare av volym kan sälja direkt till kund. Volvo Cars har en egen avdelning som säljer specialanpassade fordon direkt till Taxi, Polis och andra som vill ha egna anpassade fordon i tillräckliga volymer.
Taxi verkar iaf. gilla att köra Mercedes, även om de någon gång haft fel i produktion/konstruktion på något. De, och Volvo och Toyota är helt klart populärare och sticker ut i volym som Taxibilar jämfört med alla andra biltillverkare. De tre är de okrönta "kungarna" på Taxi i Sverige. Sedan om du anser att det möjligen är oförtjänt så, är en annan sak. Men det är fakta oavsett.
Gällande direktförsäljning så är det kraftfullt. Jag spår att även allt mer försäljning till privatpersoner och vanliga företag kommer gå allt mer direkt i framtiden. Är bara onödiga kostnader och krångligare med alla fördyrande och onödigt komplicerade mellanled. Genom att sälja direkt så kapar man inte bara kostnader, men får även en direkt relation med kunden och kontroll över hela kedjan.
Tesla var pionjär på området, men sedan dess har andra börjat följa efter som tex. Volvo/Geely-koncernen med Polestar. Tror de kommer expandera detta i framtiden, och köpa upp allt mer egna ÅF. De traditionella ÅF kommer nog på sikt att försvinna från marknaden. Speciellt när vi går över till elektrifierade drivlinor så försvinner mycket av behoven för service, och därmed även mycket av intäkter för traditionella ÅF som levet mycket på deras försäljning av service och reservdelar.