2021-12-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
I min bransch har det förekommit att tillverkaren själv helt har rundat ÅF och generalagent för att styra upp och själv ta större affärer. Det har inte varit populärt men tillverkaren har nog ansett att detta är enda vägen att gå för att kunna erbjuda rätt prisnivå och/eller villkor då man kapar ett mellanled.

MB hade en katastrofal period under rätt lång tid och det rumsterades nog om rätt friskt bland cheferna under den fasen och ett förlorat kundförtroende är ett förlorat kundförtroende för en ganska lång tid framåt och kräver mycket lobbande och kanske helt nya strategier för att kunna vändas.

Jag tror själv att MB idag tillverkar utmärkta bilar men jag menar på att folk är konservativa; om du blev riktigt dålig av en viss sorts sprit för många år sen så väljer du även idag en annan sort om det finns alternativ. Så fungerar människan.
Detsamma gäller tillit; om du kommit på någon som du hade stort förtroende för tidigare att ljuga dig rätt upp i ansiktet så blir det svårt, för att inte säga omöjligt att få samma förtroende igen. Tilliten är permanent skadad och svår att bygga upp igen och man kommer aldrig upp i samma nivå som tidigare.

Värre saker drabbade ju även VAG med verkstadsskandalerna här i Sverige, men inte minst dieselgate som var en marknadskatastrof för VAG och speciellt deras varumärke VW.

Alla tillverkare av volym kan sälja direkt till kund. Volvo Cars har en egen avdelning som säljer specialanpassade fordon direkt till Taxi, Polis och andra som vill ha egna anpassade fordon i tillräckliga volymer.

Taxi verkar iaf. gilla att köra Mercedes, även om de någon gång haft fel i produktion/konstruktion på något. De, och Volvo och Toyota är helt klart populärare och sticker ut i volym som Taxibilar jämfört med alla andra biltillverkare. De tre är de okrönta "kungarna" på Taxi i Sverige. Sedan om du anser att det möjligen är oförtjänt så, är en annan sak. Men det är fakta oavsett.

Gällande direktförsäljning så är det kraftfullt. Jag spår att även allt mer försäljning till privatpersoner och vanliga företag kommer gå allt mer direkt i framtiden. Är bara onödiga kostnader och krångligare med alla fördyrande och onödigt komplicerade mellanled. Genom att sälja direkt så kapar man inte bara kostnader, men får även en direkt relation med kunden och kontroll över hela kedjan.

Tesla var pionjär på området, men sedan dess har andra börjat följa efter som tex. Volvo/Geely-koncernen med Polestar. Tror de kommer expandera detta i framtiden, och köpa upp allt mer egna ÅF. De traditionella ÅF kommer nog på sikt att försvinna från marknaden. Speciellt när vi går över till elektrifierade drivlinor så försvinner mycket av behoven för service, och därmed även mycket av intäkter för traditionella ÅF som levet mycket på deras försäljning av service och reservdelar.
Citera
2021-12-23, 11:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Värre saker drabbade ju även VAG med verkstadsskandalerna här i Sverige, men inte minst dieselgate som var en marknadskatastrof för VAG och speciellt deras varumärke VW.

Alla tillverkare av volym kan sälja direkt till kund. Volvo Cars har en egen avdelning som säljer specialanpassade fordon direkt till Taxi, Polis och andra som vill ha egna anpassade fordon i tillräckliga volymer.

Gällande direktförsäljning så är det kraftfullt. Jag spår att även allt mer försäljning till privatpersoner och vanliga företag kommer gå allt mer direkt i framtiden. Är bara onödiga kostnader och krångligare med alla fördyrande och onödigt komplicerade mellanled. Genom att sälja direkt så kapar man inte bara kostnader, men får även en direkt relation med kunden och kontroll över hela kedjan.

Den stora skillnaden är att dieselgate rörde emissionerna och inte syntes utifrån, bilar som rostar hejdlöst eller får stora lackproblem syns däremot direkt och sticker verkligen i ögonen på folk, även för den som är helt ointresserad av bilar. Men visst, även dieselgate har kostat kunder.

Direktförsäljning kommer mer och mer men var relativt okänt för 15-20 år sen och att man har särskilda avdelningar för specialanpassade fordon för polis och räddningstjänst är inget nytt men taxi är ingen sådan utan modifikationerna görs efter leverans av tredjepartsfirmor så jag betvivlar att man har en sån avdelning. Vet folk som jobbar med sånt. Men visst, större serier av exakt likadana modifierade fordon går att beställa från fabrik, oavsett syfte.
Äldre MB hade f ö riktigt dåliga stolar från fabrik så dessa byttes direkt ut.
Citera
2021-12-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den stora skillnaden är att dieselgate rörde emissionerna och inte syntes utifrån, bilar som rostar hejdlöst eller får stora lackproblem syns däremot direkt och sticker verkligen i ögonen på folk, även för den som är helt ointresserad av bilar. Men visst, även dieselgate har kostat kunder.

Direktförsäljning kommer mer och mer men var relativt okänt för 15-20 år sen och att man har särskilda avdelningar för specialanpassade fordon för polis och räddningstjänst är inget nytt men taxi är ingen sådan utan modifikationerna görs efter leverans av tredjepartsfirmor så jag betvivlar att man har en sån avdelning. Vet folk som jobbar med sånt. Men visst, större serier av exakt likadana modifierade fordon går att beställa från fabrik, oavsett syfte.
Äldre MB hade f ö riktigt dåliga stolar från fabrik så dessa byttes direkt ut.

Dieselgate har kostar VW och hela VAG-koncernen enormt i PR-förlust och förtroendeförlust. Går inte att jämföra med om andra tillverkare har haft några lackproblem eller liknande. Är inte ens i närheten på samma skala gällande bad will.

Själv är vi inne på vår fjärde Mercedes E-klass, och skall byta till en ny femte nästa år. Har aldrig hört talas om problemen du nämner, men även om jag aldrig ägt en VW så känner jag ändå till dieselgate.

Jo, direktförsäljning kommer att erodera de klassiska fristående bilförsäljarna på sikt. Allt fler kunder kommer handla bilar direkt på nätet, eller i showrooms direkt hos tillverkarna. De traditionella ÅF kommer att sakta minska i betydelse över de kommande 20 åren.
Citera
2021-12-23, 15:40
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tycker i alla fall att Mercedes halkade efter i teknik i många år. Minns för några år sedan när jag hyrde en Mercedes a-klass. Man kunde inte styra några funktioner på skärmen via touch vilket jag tyckte var märkligt på en ny bil.

Sen hände det igen nu på sensommaren. Min egen bil hamnade i ett försäkringsärende så jag fick ta hyrbil. Det blev en dyr Mercedes kombi dieselhybrid, 3 månader gammal. Verkade riktigt skön på alla sätt och vis, men jag lyckades inte få skärmen att reagera.

Tänkte tillbaka på den där gången för några år sedan, men tänkte, nej det är år 2021, bilen är tillverkar för några månader sedan, det är ett fint märke, självklart måste den ha touchskärm, men icke!

Gick förfan inte att styra navigering eller Android auto eller nånting via skärmen, ett rent helvete att använda. Då undrar man ju vad Mercedes håller på med när en bil som kostar 700 000 kr ännu inte år 2021 har touchscreen. Vadå "Premium"!? Bilar som kostade 200 000 kr hade touch screen år 2015.

Inte för att touchscreen är en del av premiumkänslan direkt, men det förstör premiumkänslan när en bil som kostar så mycket blir så mycket krångligare att använda.
Är nog en vanesak. Jag stör mig något enormt på bilar med touchskärmar där man antingen måste lyfta armen och sträcka sig ifall skärmen sitter inom synhåll, eller måste titta ner med blicken om skärmen sitter i mer pekvänlig höjd.

På min Mercedes CLA har jag touchkontrollers både på ratten och mellan sätena. Touchskärm finns men används aldrig av mig iaf.
Citera
2021-12-23, 15:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facen
Borde finnas en anledning till att Mercedes är omåttligt populära som taxi. Ser sällan Bmw eller Audi i taxikön. Jag är ingen mb nörd, men när man ser hur många taxi som är just mb så borde det innebära en indikation på kvalitet och komfort. Bilarna är ju trots allt ganska dyra och i taxibranschen är den faktiska milkostnaden en viktig faktor vid val av bil.

Exakt, gick en Mercedes E klass taxi årsmodell 2009 här i Ystad i många år, den hade rullat 100.000 mil när den gick i pension för något år sedan:https://www.ystadsallehanda.se/ystad/har-ar-taxin-som-snart-rullat-25-varv-runt-jorden/
Citera
2021-12-23, 15:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Själv är vi inne på vår fjärde Mercedes E-klass, och skall byta till en ny femte nästa år. Har aldrig hört talas om problemen du nämner,

Det gällde de äldre sk. "Federkernsitze", antingen så gillade man dom eller så hatade man dom.
Dock hade de en svaghet att själva fjäderpaketet blev försvagat med tiden, och då kände man fjädrarna ganska tydligt vilket inte var bekvämt direkt, dock kan man byta ut paketet så de blir bekväma igen, men på många gamla MB är inte detta gjort.
De slutades att tillverkas i juni 1989, så från årsmodell 1990 och framåt finns de inte mer.
Citera
2021-12-23, 16:14
Avslutad
Citat:
Dieselgate har kostar VW och hela VAG-koncernen enormt i PR-förlust och förtroendeförlust. Går inte att jämföra med om andra tillverkare har haft några lackproblem eller liknande. Är inte ens i närheten på samma skala gällande bad will.

Betvivlar att någon förutom miljömuppar bryr sig om Dieselgate idag. Det är glömt och förlåtet.
Citera
2021-12-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Är nog en vanesak. Jag stör mig något enormt på bilar med touchskärmar där man antingen måste lyfta armen och sträcka sig ifall skärmen sitter inom synhåll, eller måste titta ner med blicken om skärmen sitter i mer pekvänlig höjd.

På min Mercedes CLA har jag touchkontrollers både på ratten och mellan sätena. Touchskärm finns men används aldrig av mig iaf.

Fråga; om man ändå inte har fördelen av fysiska knappar, varför skippar man inte bara knapparna helt och kör med en enda stor touchskärm istället?

Kan förstå de som vill ha stora skärmar (uppskattar det själv för kartor och Spotify när jag kör, och Netflix och YouTube när jag väntar), och kan även förstå de som uppskattar taktila fysiska knappar som är lättare att känna sig fram till, och även trycka på när det guppar/kränger.

Däremot så har jag inte förstått kombinationen av dessa i icke-taktila knappar. Känns som man får det sämsta av två världar; varken flexibiliteten av en stor skärm, eller känslan/fördelen av att känna fysiska knappar.
Citera
2021-12-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Betvivlar att någon förutom miljömuppar bryr sig om Dieselgate idag. Det är glömt och förlåtet.

Jag bryr mig inte om miljön, men däremot så vet jag många bekanta som är sura för att de fått lägre motoreffekt av VW, och dessutom högre förbrukning.

Knappast något man vill se som kund att tillverkaren försämrar effekten, och ökar kostnaden för bränsle efter att man köpt bilen.

Du får gärna visa på en undersökning som stödjer din tes att folk inte längre känner igen och kommer ihåg dieselgate. Du verkar ju själv inte ha glömt det, vilket är rätt ironiskt.
Citera
2021-12-23, 18:43
Medlem
johkv637s avatar
Blev för första gången Mercedes-ägare för ett par månader sedan efter att ha kört Audi i tio år, ställde frågan på flashback innan köpet vad skillnaden var och fick egentligen svaret "Det är skillnad", och i backspegeln håller jag med. Och då pratar jag inte om tekniska fakta utan om känslan att köra och sitta i bilen. En högst subjektiv känsla. BMW har aldrig och kommer aldrig vara ett alternativ för mig så där har jag ingen aning.
Senast redigerad av johkv637 2021-12-23 kl. 18:47.
Citera
2021-12-23, 18:47
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Instämmer!
BMW och AUDI är mera blattebilar!
Och blattarna söker inte kvalitet och elegans!

Dumheter.

MB är bara dyrare och blattar har inte råd helt enkelt.
Citera
2021-12-23, 20:01
Avslutad
Citat:
Jag bryr mig inte om miljön, men däremot så vet jag många bekanta som är sura för att de fått lägre motoreffekt av VW, och dessutom högre förbrukning.

Knappast något man vill se som kund att tillverkaren försämrar effekten, och ökar kostnaden för bränsle efter att man köpt bilen.

Du får gärna visa på en undersökning som stödjer din tes att folk inte längre känner igen och kommer ihåg dieselgate. Du verkar ju själv inte ha glömt det, vilket är rätt ironiskt.

VAG-bilar säljer ju som smör så uppenbarligen bryr sig inte folk längre, om de någonsin har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in