Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-12-05, 21:08
  #1
Medlem
ghostfacegangstas avatar
I början av förra veckan drabbades jag av värk i bröstet och just på vänstra sidan, där ju hjärtat sitter. Det värkte mer eller mindre hela tiden men det blev värre när jag rörde på mig. Efter några dagar märkte jag att det började ge med sig men det ömmar fortfarande i bröstet, på samma ställe. Nu börjar jag bli lite orolig.... Jag hoppas verkligen inte att det hänt nåt med hjärtat?

Hjärtinfarkt tror jag inte det kan vara då symptomen inte riktigt stämmer:
Citat:
https://www.hjart-lungfonden.se/sjuk...SAAEgKxkvD_BwE

Det mest typiska symtomet på hjärtinfarkt, för både män och kvinnor, är kraftiga smärtor mitt i bröstet. Ibland strålar smärtan ut till arm, hals, nacke, käkar, mage eller rygg. Smärtan är ihållande, den drabbade kan må illa, känna ångest och få yrsel.

Jag har inte smärta mitt i bröstet utan enbart på vänster sida och smärtan har inte spridit sig till andra kroppsdelar heller. Det är ändå olustigt och jag hoppas verkligen inte att det är nån typ av hjärtsjukdom man råkat på. Vad kan det röra sig om?
Citera
2021-12-05, 21:10
  #2
Medlem
Är du ”vaccinerad”?
Citera
2021-12-05, 21:11
  #3
Medlem
Ring 1177 och fråga om råd !
Citera
2021-12-05, 21:16
  #4
Medlem
AdMortems avatar
Kärlkramp kanske


Man kan känna av hjärtat utan att det är något. Kände här för någon natt sedan någon plötsliga smärta när jag sov och vaknade upp i ett ryck, hostandes och trodde typ sista stunden var kommen

Stress och annat kan sätta sig som symptom. Men bättre kolla en gång för mycket än för lite.
Citera
2021-12-05, 21:35
  #5
Medlem
Det är snarare magen som bråkar. Magsyra tränger upp och skapar smärta. Inte sällan åt vänster lite beroende på hur tät magmunnen är. Prova en magsyrehämmande tablett som verkar ganska omgående så vet du svaret.
Citera
2021-12-05, 21:36
  #6
Medlem
Eller varför inte detta?

https://m.youtube.com/watch?v=D6hUoosMOuU&t=17s
Citera
2021-12-05, 21:40
  #7
Medlem
AltaretRestess avatar
Hjärtinfarkt har man mig veterligen inte någon smärta på någon specifik punkt i bröstet (t.ex "till vänster under bröstvårtan) utan kraftig, diffus smärta rakt över bröstet, brukar beskrivas som att en elefant satt sig på bröstet. Sen brukar man ju även få andra symtom som svårigheter att andas, kraftiga svettningar o.s.v.

Är du orolig kan du ju alltid åka in och be om ett blodprov och en EKG, men förmodligen är det ju inget. Något från magtrakten är väl troligast, eller stress, eller ryggproblem av något slag.
Citera
2021-12-06, 00:08
  #8
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Är du ”vaccinerad”?

Jag utgår från att du syftar på covid-19 och det är jag inte vaccinerad mot än.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är snarare magen som bråkar. Magsyra tränger upp och skapar smärta. Inte sällan åt vänster lite beroende på hur tät magmunnen är. Prova en magsyrehämmande tablett som verkar ganska omgående så vet du svaret.

Ska testa det.

Citat:
Ursprungligen postat av AltaretRestes
Hjärtinfarkt har man mig veterligen inte någon smärta på någon specifik punkt i bröstet (t.ex "till vänster under bröstvårtan) utan kraftig, diffus smärta rakt över bröstet, brukar beskrivas som att en elefant satt sig på bröstet. Sen brukar man ju även få andra symtom som svårigheter att andas, kraftiga svettningar o.s.v.

Är du orolig kan du ju alltid åka in och be om ett blodprov och en EKG, men förmodligen är det ju inget. Något från magtrakten är väl troligast, eller stress, eller ryggproblem av något slag.

Okej, då kan man ju utesluta det i alla fall. Elefant-känslan du nämner har jag inte haft och har heller inga problem med andning eller svettningar. Nu när du nämner det så har jag haft lite problem med magen på sista tiden; först kan jag ha förstoppning i några dagar och sen kan det hux flux slå över till diarré och sen får jag förstoppning igen efter en dag eller två.
Citera
2021-12-06, 12:25
  #9
Medlem
kaffekoppens avatar
Ålder? 🤔 Är du väldigt stressad, kanske psykisk stress?

Det kan bero på muskeln kring hjärtat också. Du borde ha sökt vård eller ringt 1177 om det pågick så länge...

Mvh.
Citera
2021-12-06, 16:06
  #10
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Ålder? 🤔 Är du väldigt stressad, kanske psykisk stress?

Det kan bero på muskeln kring hjärtat också. Du borde ha sökt vård eller ringt 1177 om det pågick så länge...

Mvh.

33. Är väl mer stressad än vanligt nu i och med de annalkande högtiderna.
Citera
2021-12-06, 18:41
  #11
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfacegangsta
33. Är väl mer stressad än vanligt nu i och med de annalkande högtiderna.

Förstår. Det kan ju vara precis det.

Skulle det bli samma igen eller värre - sök vård!
Citera
2021-12-06, 19:08
  #12
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Förstår. Det kan ju vara precis det.

Skulle det bli samma igen eller värre - sök vård!

Ja, jag gissar på det. Söker vård om det skulle bli värre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback