2021-12-08, 13:17
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du får bygga hur fan du vill bara du har bygglov. Du får sätta din diskbänk 2 dm över golvet om du tycker om att ligga på sidan och diska.

Kommunen har det som krav gör att ge dig bygglov. De vill undvika att tvingas handikappanpassa huset i framtiden.

Du "får" heller inte använda vilket byggmaterial du vill. Men tror det har med försäkringar att göra. Och bygger du inte efter alla dessa regler så kommer inget försäkringsbolag ta i ditt hus med tång =huset blir väldigt svårsålt
Citera
2021-12-08, 13:22
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Säg att man tjänar 40000, vilket inte är skitlite. En villa i stockholm (ej centralt) kostar va 10 miljoner och uppåt.

Så hur fan ska en vanlig medelklass kunna köpa villa idag?

Inledningsvis, det kanske är läge för vanlig medelklass att ha mer realistiska drömmar än ett boende för 10 MSEK?

Men, det är tveklöst så att bostadssituationen i våra större städer (helt oavsett om du äger eller hyr) är utmanande. Innebär t.ex mer pendling, höga kostnader för andrahandsboende och trångboddhet. Men, ett rymligt och centralt beläget boende är - och har aldrig varit - någon mänsklig rättighet. Ibland tvingas människor kompromissa och välja.
Citera
2021-12-08, 13:40
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Samhällsutvecklingen har ju blivit lite intressant.

De som levde inom APT-systemet kunde räkna med en hyfsad pension när det var dags för det och kunde dessutom få ett bra boende som var avbetalt till pensionen.

De som går i pension nu har ofta ett boende som är avbetalt eller låga lån på men har varit tvungen att börja spara för pension.

Min generation (30-50-åringar) måste pensionsspara, men kommer antagligen ha höga lån i många fall vid pensionen och bör helst också spara så man kan hjälpa sina barn med första boendet om de ska kunna få ett eget boende.

De som är barn idag, vad kommer krävas av dem?

Jag funderar i samma banor.
Jag tog över huset efter skilsmässan och har 2 barn varannan vecka. Jag får det att gå runt men de kalla månaderna är rätt tuffa med höga räkningarar på en lön.
Jag pensionsparar 1000 kr i månaden trots att jag hellre skulle lägga undan dessa pengar för att ha råd att resa till nåt varmare ställe på semestern.
Men som du säger. En dag kommer när jag blir pensionär ( om jag får leva så länge) och då kommer jag fortfarande sitta där med lån och amortering men med kanske 40% mindre pengar att röra mig med.

Jag började tyvärr spara bara för 4-5 år sedan och ångrar mig bittert att jag inte började redan för 20 år sedan. Jag går i pension om 15 år om inte asen höjer pensionsåldern.

Unga människor idag runt 25 utan fasta bra inkomster eller rika föräldrar kommer att ha väldigt svårt att få ett eget boende. Hur kul känns det att spara pengar i 10 år för att ens ha råd med insatsen när man bildar en familj? Då är dom ju fan nästan medelsålders när dom ska köpa hus?

Tycker många pensionärer födda på 40-50 talet klagar för mycket över sin pissiga pension.
Dom fick växa upp när sverige gick som bäst. Det fanns jobb i överflöd och en familj hade råd med att en var hemma med barnen medans den andre jobbade. Deras hus kunde dessutom betalas av under deras yrkesliv.

Såg faktiskt häromdagen när jag rensade bland lådor att min kåk byggdes 1969. Den som köpte den ny betalade 173 000 kr för den. En rätt stor kåk med dåtidens alla moderna faciliteter.

Det kostar runt 3.5 - 4 miljoner att bygga nytt där jag bor nu.
I stockholm är det väl det dubbla minst.
Citera
2021-12-08, 13:52
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Nej, man bör kanske inte det. Men de som sitter på flermiljonslån i dagsläget lär inte hunnit betala av dessa tills pensionen. Räknar man med lån på 4 miljoner med 20 år kvar på pensionen ska man amortera 200 000 om året om man ska vara skuldfri vid 65.

Samtidigt som man ska pensionsspara och helst ha ett par 100 000 över till varje barn för deras bostadskarriär.

Så kanske det fungerade tidigare. 40 talisterna växte upp med guldsked i munnen. Dom hade råd med hus, bil, båt och sommarstuga och semestra.

Det är det inte många som har råd med idag. Inte ens ett par som är gifta med inkomster på 40 - 50´var,

Idag har de unga inte råd att ens köpa ett hus trots att det är billigare att bo i ett hus.
Fy fan säger jag för att tvinga betala 10-12 tusen för en hyresrätt istället för att betala dom till sig själv.
Citera
2021-12-08, 15:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det här är ju svaret för en överväldigande majoritet som bor i villa i Stockholm idag. Antingen har man köpt och flyttat till större allt eftersom, eller så har man köpt stort från början och täljt guld med kniv sen dess i form av värdeökning. Hur mycket sparar ens en genomsnittlig Svensson idag? 200 spänn i månaden?

Det är ju rätt sjukt hur bostadsmarknaden funkar. Jag sålde min lägenhet söder om Stockholm. Köpte den för 2 miljoner, varav jag lade in strax över 300 000 kronor i insats. Så rent krasst betalade jag 300 000 kronor för lägenheten och sen skapade banken resten av värdet. Hade bankerna inte funnits hade lägenheten varit värd 300 000 kronor (eventuellt mindre t.o.m.), men tack vare bankerna är värdet plötsligt 2 miljoner.
Sen sålde jag lägenheten till en ung kille för 3 miljoner tre år senare. En miljon (!) mer än vad jag köpte den för. Hans mamma tog då lån för att hjälpa honom, och tillsammans lade dom in 450 000 kronor som insats. Resterande 2,5 miljoner skapade banken.
Jag å min sida köpte ett radhus för 4,3 miljoner. Men lade in 1,3 miljoner i insats. Resten? Ja, det skapade banken.
Dom som sålde radhuset till oss, ja dom gjorde samma sak. Köpte en villa, lade in nånstans kring 2 miljoner i huset och lät sen banken skapa upp 1,8 miljoner till (det var ett riktig ruckel, vattenskada, direktverkande elelement, sunkigt som tusan osv därav det låga priset).

Så totalt har det sen jag sålde min lägenheten skapats en flyttkarusell där det skapats 2,55+3,0+1,8=7,35 miljoner kronor i värde på bostadsmarknaden. Utan att pengarna fanns dagen innan.

Tro på fan att det är svårt att spara ihop pengar när det skapas miljarder och åter miljarder kronor av bostadsvärde från ingenting varje år. Marknaden är katastrof här i Stockholm, men värre är att det inte finns någon lösning i sikte så det här kommer bara bli värre och värre.

Ja, och detta borde inte vara någon överraskning eller så.

Bostadsobligationer, fordringar och krediter driver och har drivit samhällen hur länge som helst vid det här laget. "Dina" pengar på lönekontot är t.e.x en fordring på banken. De är utlånade tills vidare. Det finansiella systemet handlar om krediter och tillit. Det är så vi har uppnått det välstånd vi har idag. Det är inget konspiratoriskt eller konstigt med att banken skapade pengarna ur tomma luften. Samtliga lån i kedjan du beskrev hade pantsatta tillgångar i form av arbetskraft (humankapital) och bostäder. Därav den relativt låga räntan på lånen som erbjuds.

Däri ligger delvis svaret på hur folk ska ha råd med villor i storstäderna. De ska ha humankapital nog att erhålla tillräckligt höga lånelöften även framgent. De ska inte behöva casha villor för 8-10 MSEK.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2021-12-08 kl. 15:02.
Citera
2021-12-08, 15:07
Medlem
Det skall man väl inte - hur många villor per år har det byggts per decennium
(enfamiljsvillor med tomt) i relaterat till folkmängd under

1950.talet o framåt o varje decennium
Citera
2021-12-08, 15:21
Medlem
jag bor i storstad sedan länge, köpte också bostaden för längesedan.

om jag gjort om min resa idag skulle jag valt att bosätta mig i medelstorstad, inte sthlm eller Göteborg o absolut aldrig Malmö. Du får så mkt mer pengar över och allting är enklare med hämtning o lämning av barn osv, sedan kan ni en gång på sommaren eller något lov åka på besök till någon storstad, gå på skansen osv o alla är glada. När ni åker därifrån kommer ni säga "tack o lov att vi inte bor i den hetsen, o såg du den o den krimminella personen osv".

I storstäder är det kö till allt, allting är dyrt, det är ständiga köer i trafiken, hetsigt i trafiken, vägtullar, svindyrt att parkera bilen, cyklar du får du låsa fast cykeln i en stolpe då annars någon pundare bär i väg med den. Kör du mc så kan jag garantera att någon snor batteriet på den när du lämnar den.

Det finns fördelar med en storstad men nackdelarna är så mkt fler och större tyvärr. Gillar du att festa så är storstaden något för dig

jag bor såpass billigt, och såpass bra att för mig är det lugnt men jag hade aldrig betalat vad folk betalar idag för boendet på min gata, de måste skuldsätta sig hårt
Citera
2021-12-08, 15:23
Medlem
Byt jobb och flytta! Livskvaliteten är så mycket större utanför storstadsområdena. Humana huspriser, lägre tempo, mindre stress, trevligare människor, naturen inpå knuten, cykelavstånd till det mesta, massor med frisk luft dessutom. Shoppa och dejta kan man göra på nätet.
Du kan få ett hyfsat hus med gångavstånd till centrum från 50 000 kr och uppåt. Ja det är sant. Eftersom boendet är så billigt har folk råd med så mycket mer. Folk där jag bor köper sitt första hus i typ tjugoårsåldern och har bilar, båtar, skotrar mm på en vanlig lön.
Citera
2021-12-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Byt jobb och flytta! Livskvaliteten är så mycket större utanför storstadsområdena. Humana huspriser, lägre tempo, mindre stress, trevligare människor, naturen inpå knuten, cykelavstånd till det mesta, massor med frisk luft dessutom. Shoppa och dejta kan man göra på nätet.
Du kan få ett hyfsat hus med gångavstånd till centrum från 50 000 kr och uppåt. Ja det är sant. Eftersom boendet är så billigt har folk råd med så mycket mer. Folk där jag bor köper sitt första hus i typ tjugoårsåldern och har bilar, båtar, skotrar mm på en vanlig lön.
Till priset av att normalt leva som en istid med längre vintrar än andra årstider? Det pallar man ju inte för hur mycket pengar som helst.
Citera
2021-12-08, 19:21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Svårt att säga exakt, men skulle gissa på runt 5%. Beror mycket på vad FED i USA gör, Sverige brukar apa efter.
I så fall bör du köpa räntefonder. Amerikanska 5-åringen ligger just nu på cirka 1,26 %, så om räntan ökar med nästan 1 %-enhet per år blir det bra avkastning, medans aktiemarknaden till stora delar kommer att ta stryk.
Citera
2021-12-08, 19:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Till priset av att normalt leva som en istid med längre vintrar än andra årstider? Det pallar man ju inte för hur mycket pengar som helst.
Det finns även landsbygd i södra Sverige
Citera
2021-12-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det var enbart villaförskringen då som inte var med i övriga 19..

Klart det går, men det är inget överflöd direkt av pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det finns även landsbygd i södra Sverige
Bodde. I Skåne i 15 år. Så billigt är det inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in