Citat:
Ursprungligen postat av
kvarnvagen
Samhällsutvecklingen har ju blivit lite intressant.
De som levde inom APT-systemet kunde räkna med en hyfsad pension när det var dags för det och kunde dessutom få ett bra boende som var avbetalt till pensionen.
De som går i pension nu har ofta ett boende som är avbetalt eller låga lån på men har varit tvungen att börja spara för pension.
Min generation (30-50-åringar) måste pensionsspara, men kommer antagligen ha höga lån i många fall vid pensionen och bör helst också spara så man kan hjälpa sina barn med första boendet om de ska kunna få ett eget boende.
De som är barn idag, vad kommer krävas av dem?
Jag funderar i samma banor.
Jag tog över huset efter skilsmässan och har 2 barn varannan vecka. Jag får det att gå runt men de kalla månaderna är rätt tuffa med höga räkningarar på en lön.
Jag pensionsparar 1000 kr i månaden trots att jag hellre skulle lägga undan dessa pengar för att ha råd att resa till nåt varmare ställe på semestern.
Men som du säger. En dag kommer när jag blir pensionär ( om jag får leva så länge) och då kommer jag fortfarande sitta där med lån och amortering men med kanske 40% mindre pengar att röra mig med.
Jag började tyvärr spara bara för 4-5 år sedan och ångrar mig bittert att jag inte började redan för 20 år sedan. Jag går i pension om 15 år om inte asen höjer pensionsåldern.
Unga människor idag runt 25 utan fasta bra inkomster eller rika föräldrar kommer att ha väldigt svårt att få ett eget boende. Hur kul känns det att spara pengar i 10 år för att ens ha råd med insatsen när man bildar en familj? Då är dom ju fan nästan medelsålders när dom ska köpa hus?
Tycker många pensionärer födda på 40-50 talet klagar för mycket över sin pissiga pension.
Dom fick växa upp när sverige gick som bäst. Det fanns jobb i överflöd och en familj hade råd med att en var hemma med barnen medans den andre jobbade. Deras hus kunde dessutom betalas av under deras yrkesliv.
Såg faktiskt häromdagen när jag rensade bland lådor att min kåk byggdes 1969. Den som köpte den ny betalade 173 000 kr för den. En rätt stor kåk med dåtidens alla moderna faciliteter.
Det kostar runt 3.5 - 4 miljoner att bygga nytt där jag bor nu.
I stockholm är det väl det dubbla minst.