2021-12-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Bara det att under 5 år man sparar går priserna upp 115% i genomsnitt i Stockholms kommun

Alltså behöver du ytterligare fem år av sparande...och när du sparat klart krävs ytterligare fem

Stockholms kommun har i genomsnitt haft en prishöjning på bostäder under 20 år på hela 464 %

Om 5 år kommer det säkert finnas villor för 8 miljoner på samma sätt som det finns villor för 4 miljoner idag.
Citera
2021-12-06, 11:45
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Förr, ca 60-80 år sedan så byggde män egna hus, själva och tillsammans. Arbetskostnader blev då små. Husen blev billiga.

Slutar män vara värdelösa, och slösa bort pengar och tid på otacksamma korkade kvinnor, så är en egen villa inget större problem.

När villan sedan är färdig, så kan kvinnor få komma dit och knulla ibland men kvinnor ska aldrig få flytta in, för då kommer snart villan vara hennes och knullandet ha upphört.
Det går ju fortfarande, ett komplett nyckelfärdigt fint familjehus kostar inte mer än 3 mkr att bygga. Problemet är att en enda liten tomt i skräpiga Huddinge kostar 6 mkr. I Djursholm finns på allvar tomter som läggs ut för 25-30 mkr. Inflationen har skett i markkostnaden, inte i husbygget. Om man ska leta scamen så ligger den där.

Det är naturligtvis en scam att en Huddingevilla begagnad i normalskick kostar 8Mkr och den scamen kommer att leda till att alla som nyligen köpt kommer att förlora någon livslön eller så 3mkr.

Håller precis på i en annan tråd med den parallella scamen Tesla, en liten billtillverkare som tillverkar hälften av Volvos antal bilar värderas på börsen till lika mycket som hela universums biltillverkare. Det är sjuka tider vi lever i.
Citera
2021-12-06, 11:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag har bara ägt ett boende. Köpt 2013 för 3,6 miljoner. Nu värt ca 8.5 (grannen sålde precis för 9 under mig). Man måste ha lite flyt också.
Du har fått en livslön (4mkr efter skatt) bara genom att bo. Jag har fått 2 st. Det är naturligtvis inte hållbart och våra barn kommer att få betala priset. Jag har f.ö. delat med mig av min vinst genom att köpa lägenheter till mina barn.

Alla som hyr sitt boende måste förbanna sitt val. De är den nya underklassen, alla andra är miljonärer.
Citera
2021-12-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladgubbe1234
Inte så säker på det. Tänk att många invandrare bosätter sig i småorter också. Inte bara i storstäder invandrare bor. Snarare har det ”bara blivit så” pga att det får plats många människor på liten yta och deras landsmän bor i storstädernas förorter.

Vi snackar olika kvarter. Ett fint område i en storstad kommer alltid vara ett fint område just pga att priserna på bostäderna hålls uppe pga att det är många som vill bo där. Invandrare har inte råd att köpa dessa villor och lägenheter och därmed kommer samma status som alltid upprätthållas.
Nåt ställe kanske inte blir slum med en gång, men eftersom allt runt om blir det och skolor, sjukvård m.m ska delas med slummet så kommer ingen vilja bo där
Bara inse att det är kört och hinna ut i tid.
Citera
2021-12-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det går ju fortfarande, ett komplett nyckelfärdigt fint familjehus kostar inte mer än 3 mkr att bygga. Problemet är att en enda liten tomt i skräpiga Huddinge kostar 6 mkr. I Djursholm finns på allvar tomter som läggs ut för 25-30 mkr. Inflationen har skett i markkostnaden, inte i husbygget. Om man ska leta scamen så ligger den där.

Det är naturligtvis en scam att en Huddingevilla begagnad i normalskick kostar 8Mkr och den scamen kommer att leda till att alla som nyligen köpt kommer att förlora någon livslön eller så 3mkr.

Håller precis på i en annan tråd med den parallella scamen Tesla, en liten billtillverkare som tillverkar hälften av Volvos antal bilar värderas på börsen till lika mycket som hela universums biltillverkare. Det är sjuka tider vi lever i.

Därför det är viktigt köpa villa i områden som är attraktiva på riktigt inte bara pga den sjuka marknaden. Vi tittar bara i bromma (Ålsten, äppelviken, höglandet) och Gamla Enskede. Tittat på några i djursan, Men våra 15 miljoner räcker inte så långt där
Citera
2021-12-06, 11:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Förr, ca 60-80 år sedan så byggde män egna hus, själva och tillsammans. Arbetskostnader blev då små. Husen blev billiga.

Slutar män vara värdelösa, och slösa bort pengar och tid på otacksamma korkade kvinnor, så är en egen villa inget större problem.

När villan sedan är färdig, så kan kvinnor få komma dit och knulla ibland men kvinnor ska aldrig få flytta in, för då kommer snart villan vara hennes och knullandet ha upphört.

Du har aldrig varit kontrollansvarig vid ett husbygge i modern tid va??
Citera
2021-12-06, 12:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Därför det är viktigt köpa villa i områden som är attraktiva på riktigt inte bara pga den sjuka marknaden. Vi tittar bara i bromma (Ålsten, äppelviken, höglandet) och Gamla Enskede. Tittat på några i djursan, Men våra 15 miljoner räcker inte så långt där
Bara som ett tips så tittade jag på Djursholmstomter 1994. De kostade då 1 mkr. jag byggde en villa i Danderyd 1988 den tomten kostade 295.000 kr. Du är helt enkelt bubbel-förblindad, och någon miljon till. Du är med i scamen.
Citera
2021-12-06, 12:02
Medlem
Citat:
Bara som ett tips så tittade jag på Djursholmstomter 1994. De kostade då 1 mkr. jag byggde en villa i Danderyd 1988 den tomten kostade 295.000 kr. Du är helt enkelt bubbel-förblindad, och någon miljon till. Du är med i scamen.

Mina päron köpte en lgenhet till mig -91 på Östermalm för 300k nu värd 8.5 miljoner. 55 kvadrat.
Men detta var ju precis efter bostadcrashen. Då var priserna extrema åt andra hållet.

Sanningen ligger någonstans mitt emellan. Faktum kvarstår. Du är mer säker i attraktiva områden som tex bromma eller innerstan
Citera
2021-12-06, 12:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Mina päron köpte en lgenhet till mig -91 på Östermalm för 300k nu värd 8.5 miljoner. 55 kvadrat.
Men detta var ju precis efter bostadcrashen. Då var priserna extrema åt andra hållet.
Jo, det är vi som gick in 1991-1996 som blivit mångmiljonärer. Men det är ju inte en insats att vara stolt över, det är ju en ren slump som styrs av vilken ålder vi har.
Citera
2021-12-06, 12:03
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Du har fått en livslön (4mkr efter skatt) bara genom att bo. Jag har fått 2 st. Det är naturligtvis inte hållbart och våra barn kommer att få betala priset. Jag har f.ö. delat med mig av min vinst genom att köpa lägenheter till mina barn.

Alla som hyr sitt boende måste förbanna sitt val. De är den nya underklassen, alla andra är miljonärer.

När man inser att man aldrig får en chans vid rouletten, kan man lika bra ligga i soffan och softa, och la skattebetalarna betala.
Citera
2021-12-06, 12:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
När man inser att man aldrig får en chans vid rouletten, kan man lika bra ligga i soffan och softa, och la skattebetalarna betala.
Bidrag är dock fjuttsummor att få in jämfört med vinsten på boendet. Och dessutom går 30% av bidragen till hyresvärden, som blir miljonär.
Citera
2021-12-06, 12:08
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Bidrag är dock fjuttsummor att få in jämfört med vinsten på boendet. Och dessutom går 30% av bidragen till hyresvärden, som blir miljonär.

Ingen nyhet. Ingen anställda i hyresbolaget har väl bostad i dessa miljonprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in