2021-12-08, 12:13
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Förr, ca 60-80 år sedan så byggde män egna hus, själva och tillsammans. Arbetskostnader blev då små. Husen blev billiga.

Slutar män vara värdelösa, och slösa bort pengar och tid på otacksamma korkade kvinnor, så är en egen villa inget större problem.

När villan sedan är färdig, så kan kvinnor få komma dit och knulla ibland men kvinnor ska aldrig få flytta in, för då kommer snart villan vara hennes och knullandet ha upphört.

Problemet idag är att det tillkommit en uppsjö av nya regler och lagar om hur ett hus måste byggas. Minns att farsan och farfar byggde mitt barnhem. Inga konstigheter på tidigt 70-tal. Men idag hade det varit tvunget att ha bredare dörr, rullstolsanpassat badrum etc etc. Samt att byråkratin blivit eländig, det ska finnas byggherrar och kontrollanter som försvårar, försenar och allmänt dödar all vilja att reda sig själv

Edit. Minns att jag hjälpte polaren att spika spånt på taket när han byggde. För att hålla nere kostnaderna hade han fixat virke som ett hyvleri kapade upp till honom. Men det dög inte för att det inte hade stämplats. Minns inte hur det slutade men har för mig att han tvingades köpa ny spånt med stämpel. Från en brädgård till 4× priset men från typ samma skog.
Senast redigerad av Malacoda 2021-12-08 kl. 12:18.
Citera
2021-12-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltrandom1977
Det är driftkostnad medräknad på 4000, den inkluderar el, vatten, Försäkring sophämtning etc.

19t av 50 att använda på familj, bil och övrigt ser jag verkligen inte som en dålig förutsättning, då betalar du också av 20t varje månad på lånet.
240 per år.
Efter 33 år äger man sin bostad helt.
Vilket då innebär i praktiken om du köper huset när ni är 32, säljer vid 65.
Så är huset helt avbetalt den dag du går i pension.
Det tycker inte jag låter helt fyskam

Det var enbart villaförskringen då som inte var med i övriga 19..

Klart det går, men det är inget överflöd direkt av pengar.
Citera
2021-12-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Samhällsutvecklingen har ju blivit lite intressant.

De som levde inom APT-systemet kunde räkna med en hyfsad pension när det var dags för det och kunde dessutom få ett bra boende som var avbetalt till pensionen.

De som går i pension nu har ofta ett boende som är avbetalt eller låga lån på men har varit tvungen att börja spara för pension.

Min generation (30-50-åringar) måste pensionsspara, men kommer antagligen ha höga lån i många fall vid pensionen och bör helst också spara så man kan hjälpa sina barn med första boendet om de ska kunna få ett eget boende.

De som är barn idag, vad kommer krävas av dem?
Lån vid pensionen?
Ska man ju inte ha såklart.
Citera
2021-12-08, 12:26
Medlem
Det bästa med att priserna stigit på villor och småhus är att slippa en massa pack i mitt område. Man vet att de som flyttar in i området måste ha 100k per månad gemensamt för att kunna låna 7-8 miljoner, om man antar en vanlig kontantinsats på 2-3 miljoner.

Sen finns det säkerligen en del äldre människor här som bott sen urminnes tider men de ställer heller inte till med några problem.
Citera
2021-12-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrid79
Ja, förskott på arv för kontantinsatsen är vanligt.
Man köper ju inte en villa det första man gör, det gör man väl när man är 40 typ. Då har du 20 år bakom dig i hyresrätt där du sparat som satan av lönen. Inga problem om man har vanliga heltidsjobb och är barnfri kanske de första 10 åren eller så. Eller ännu hellre köper en bostadsrätt vid något tillfälle och har den som hävstång till villa senare, där kommer du ha din kontantinsats.

Sedan måste man inte bo i Stockholm. Fler och fler handlar hus 1-2 timmar bort och bil- eller tågpendlar, blir ju grymt mycket bättre ekonomi, du får ju en hel gård för några mille. Eller så köper du en tomt och låter bygga. Finns många sådana områden och det kostar inga 10 miljoner. Sverige är fullt av åkrar, som Reinfeldt upptäckte från regeringsplanet. Pandemin har också lärt oss att det går att ha kontoret hemma. Folk måste inte in till fabriken på Södermalm varje morgon.

Vi måste kanske också inse att stadsnära villa på egen tomt är en gammal företeelse. Tänk på att Älvsjö, Bromma och Solna var landet förr. Nu har staden vuxit ikapp och ihop. Det finns inte plats för nya tomter och hus, så kommande generationer kommer bo i lägenhet eller radhus med pyttesmå tomter och inte förstå varför vi vurmar för små egnahemshus från 1930-talet.
Senast redigerad av SirDuke 2021-12-08 kl. 12:30.
Citera
2021-12-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Problemet idag är att det tillkommit en uppsjö av nya regler och lagar om hur ett hus måste byggas. Minns att farsan och farfar byggde mitt barnhem. Inga konstigheter på tidigt 70-tal. Men idag hade det varit tvunget att ha bredare dörr, rullstolsanpassat badrum etc etc. Samt att byråkratin blivit eländig, det ska finnas byggherrar och kontrollanter som försvårar, försenar och allmänt dödar all vilja att reda sig själv

Edit. Minns att jag hjälpte polaren att spika spånt på taket när han byggde. För att hålla nere kostnaderna hade han fixat virke som ett hyvleri kapade upp till honom. Men det dög inte för att det inte hade stämplats. Minns inte hur det slutade men har för mig att han tvingades köpa ny spånt med stämpel. Från en brädgård till 4× priset men från typ samma skog.
Du får bygga hur fan du vill bara du har bygglov. Du får sätta din diskbänk 2 dm över golvet om du tycker om att ligga på sidan och diska.
Citera
2021-12-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Lån vid pensionen?
Haha denna eviga fråga

Man behöver likvida medel, men samtidigt inte skyhöga lånekostnader. Helt skuldfri är kanske inte målet om man äger kapital bundet i bostaden.
Citera
2021-12-08, 12:31
Medlem
Citat:
Du får bygga hur fan du vill bara du har bygglov. Du får sätta din diskbänk 2 dm över golvet om du tycker om att ligga på sidan och diska.
Visst får du bygga "hur du vill" om du har bygglov, men problemet är att du inte kommer få något bygglov om du inte följer BBR.
Citera
2021-12-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Haha denna eviga fråga

Man behöver likvida medel, men samtidigt inte skyhöga lånekostnader. Helt skuldfri är kanske inte målet om man äger kapital bundet i bostaden.
Bättre att ha likvida medel och ha huset betalt. Borde man kunna fixa på ett helt yrkesliv.
Citera
2021-12-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Visst får du bygga "hur du vill" om du har bygglov, men problemet är att du inte kommer få något bygglov om du inte följer BBR.
Ingen som vet hur jag sätter min diskbänk. Ingen som kommer och kollar heller.
Gör precis som jag vill.
Bara bygga på.
Citera
2021-12-08, 12:41
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Lån vid pensionen?

Nej, man bör kanske inte det. Men de som sitter på flermiljonslån i dagsläget lär inte hunnit betala av dessa tills pensionen. Räknar man med lån på 4 miljoner med 20 år kvar på pensionen ska man amortera 200 000 om året om man ska vara skuldfri vid 65.

Samtidigt som man ska pensionsspara och helst ha ett par 100 000 över till varje barn för deras bostadskarriär.
Citera
2021-12-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Nej, man bör kanske inte det. Men de som sitter på flermiljonslån i dagsläget lär inte hunnit betala av dessa tills pensionen. Räknar man med lån på 4 miljoner med 20 år kvar på pensionen ska man amortera 200 000 om året om man ska vara skuldfri vid 65.

Samtidigt som man ska pensionsspara och helst ha ett par 100 000 över till varje barn för deras bostadskarriär.
Då får man köpa ett billigare hus, köpa tidigare eller amortera mer.
Om folk fortsätter bete sig så här dumt blir det aldrig nån skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in