2021-12-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Man kan bygga två centrala skyskrapor.
Mer än så behövs inte.

Men e du på riktigt? Det byggdes två centrala skyskrapor för inte så länge sedan. De har sabbat stilen på hela Vasastan.
Citera
2021-12-06, 13:37
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag vet inte hur ni andra med lite dyrare villor gjorde, men jag köpte en billigare först och sålde när den gått upp i värde. Första bostaden kostade drygt en miljon (150k i handpenning), såld för 1,4. Vinsten gick till handpenning till andra boendet för 2,4 miljoner som var värt 3,6 efter två år. När jag väl sålde det hade jag drygt två miljoner att lägga in kontant i min nuvarande bostad.

Ma får ta ett steg i taget.
Citera
2021-12-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har fått en livslön (4mkr efter skatt) bara genom att bo. Jag har fått 2 st. Det är naturligtvis inte hållbart och våra barn kommer att få betala priset. Jag har f.ö. delat med mig av min vinst genom att köpa lägenheter till mina barn.

Alla som hyr sitt boende måste förbanna sitt val. De är den nya underklassen, alla andra är miljonärer.

Det där förstår inte jag riktigt. Du kommer ju alltid att behöva bo någonstans och om du inte vill gå ner i boendestandard så kommer dina pengar att alltid vara fast i boendet. Så hur har du blivit rik? På papper, ja men inte i verkligheten.
Citera
2021-12-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Men e du på riktigt? Det byggdes två centrala skyskrapor för inte så länge sedan. De har sabbat stilen på hela Vasastan.

De har sabbat hela stilen för de ser helt förjävliga ut.
De är också riktade till ett rikt klientel dvs inget som löser bostadsproblemen.

Är man smart till design så gör man som exakt alla andra storstäder, skyskrapa i glas så det smälter in och blir tidslöst.
Skiten i vasastan är det värsta av två världar.
Citera
2021-12-06, 14:01
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag vet inte hur ni andra med lite dyrare villor gjorde, men jag köpte en billigare först och sålde när den gått upp i värde. Första bostaden kostade drygt en miljon (150k i handpenning), såld för 1,4. Vinsten gick till handpenning till andra boendet för 2,4 miljoner som var värt 3,6 efter två år. När jag väl sålde det hade jag drygt två miljoner att lägga in kontant i min nuvarande bostad.

Ma får ta ett steg i taget.

Det finns mång som inte orkar göra den resan som vi andra har gjort men de anser ändå det ska vara en rättighet att kunna köpa sig en fin villa när de så väl önskar. De missar att det är få, om ens någon, som köpt sin villa genom att gå direkt från en hyresrätt och sparat ihop kontantinsatsen cash. I de fallen det gjorts så handlar det inte om drömvillan.
Citera
2021-12-06, 14:07
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meood
Det där förstår inte jag riktigt. Du kommer ju alltid att behöva bo någonstans och om du inte vill gå ner i boendestandard så kommer dina pengar att alltid vara fast i boendet. Så hur har du blivit rik? På papper, ja men inte i verkligheten.

Man skalar givetvis ner boendet med åren. Vem behöver 250 m2 när barnen flyttat ut. Ett mindre hus eller lgh, resten av vinsten kanske går till boende i Spanien och till grundplåt för barnens boende
Senast redigerad av Chalice 2021-12-06 kl. 14:08. Anledning: Stavfel
Citera
2021-12-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
De har sabbat hela stilen för de ser helt förjävliga ut.
De är också riktade till ett rikt klientel dvs inget som löser bostadsproblemen.

Är man smart till design så gör man som exakt alla andra storstäder, skyskrapa i glas så det smälter in och blir tidslöst.
Skiten i vasastan är det värsta av två världar.

Inga höghus passar in i stockholm pga att den är en gammal stad. Bort med skiten
Citera
2021-12-06, 15:21
Medlem
Triremers avatar
Det är många som nämner bostadskarriär och att unga idag måste börja någonstans och byta upp sig. Ettan jag köpte för ca 12 år sedan kostar 284% idag av vad den gjorde då (kollade på Booli på slutpriser på ett identisk objekt som såldes nyligen). Dessutom fanns inget krav på amortering och övriga krav var mycket lägre.

Jag har själv råd att bo bra men jag tycker faktiskt synd om de som är 18-28 år ungefär och ska köpa en bostad. Hur hade ni som är äldre känt om ni började på dagens prisnivå?
Citera
2021-12-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Du har aldrig varit kontrollansvarig vid ett husbygge i modern tid va??

Vill du få något sagt, så säg det. Skriv inte frågor som inte har med ämnet att göra, såvida du inte förklarar hur det har med saken att göra.
Citera
2021-12-06, 16:37
Medlem
Joakwims avatar
Men alltså ni som bagatelliserar och föreslår att alla ska göra som ni gjorde när ni skaffade hus på 90-, 00- eller 10-talet: Situationen idag är HELT annorlunda. Det går inte att jämföra. Ni hade sannolikt suttit i skiten idag med. Jag med sambo har ~1mkr/år samt besparingar. Det är ändå svårt att hitta bostad (nåväl, radhus i Tuve eller en villa i angered får vi faktiskt lån till).

Husprisökningarna är historiska.
Citera
2021-12-06, 16:43
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Genom arv och att belåna sig upp till öronen.
Blir tråkigt när priserna vänder och man plötsligt förlorat hela arvet och står där med +-0 på kontot efter försäljningen.
Citera
2021-12-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain

De syns från motorvägen och korsningen i Norrtull eller vad det nu heter där, thats it.

Hur förstör man stilen på ett område som helt saknat stil under 40år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in