Citat:
Ursprungligen postat av
johnny_vicious
Jag bagatelliserar inte, men jag sitter inte och bölar över hur hopplöst orättvist livet är heller.
En snabb check på hemnet visar att du får en nyproducerad bostadsrätt i Frölunda för 2,4 miljoner. Fast pris. Det är 360 000 i handpenning. Jag la 150 000 på min första lya som 25-årig singel så jag antar att du och sambon klarar det drygt dubbla med er miljoninkomst.
Ta nu ett konkret råd och köp den lägenheten. Bo där i två år och sälj den sedan för fyra miljoner. Sen kan du köpa vilken jävla villa du vill.
Du läser in för mycket. Jag bor redan i en bostadsrätt för över fyra miljoner och bölar inte om hur orättvist livet är. Jag säger prompt som det är att det är: Somliga av er som redan köpt villa sedan tidigare och inte försökt slå er in på marknaden de senaste 5åren har inte en susning om vad ni pratar om - ni tror att marknaden är och kommer vara likadan som den har varit de senaste 20åren. Fel.
När mitt hårfäste också börjar krypa upp så kan jag också skryta om att min aktieportfölj gick upp med 100% år 2021 och att man minsann bara behöver läsa in sig tillräckligt mycket på bolagen för att göra bra köp. Men en sådan diskussion år 2040 kommer inte gå hem om börsen är iskall. Att göra en sådan "aktiekarriär" är för de allra flesta är bara möjligt om marknaden tillåter det, och man är rejält aningslös om man år 2040 tror att det är lika enkelt att göra 100% vinst då som 2021 (med reservation för att 2040 blir ett kanonår, vad vet jag?..).
Citat:
Ursprungligen postat av
Lillamig72
Det kan inte vara möjligt att ni har 1 miljon i inkomst plus besparingar och ändå inte får bostadslån så ni kan köpa en villa.
Det måste vara andra faktorer som gör att banken nekar.
I vilka områden söker ni hus? Det finns fler och bättre områden än Hisingen och Angered….
Bor i en fin 30-talsvilla i Mölndal som är värd ca 5,5 milj. Inga huslån.
Från mig går det fortare in till stan än från både Tuve och Angered. Som ändå ligger i Göteborg.
Tar ca 10 minuter med bil från mig in till Centralen.
Jag har gjort sk ”bostadskarriär”
Dvs haft två bostadsrätter före köp av villan. Första lägenhet köptes år 2000. Andra lägenhet köptes år 2005.
För 8 år sedan köptes villan för 2,9 milj. Vilket var ett fynd när man tittar på hur värdet har ökat för just min villa.
I dag kan man inte göra samma resa. Men man får börja någonstans om man vill bo bättre senare i livet.
Ändå hoppade jag på bostadståget ganska sent…
När du hoppade på bostadståget lekte jag i sandlåda. Just nu finns det 17 hus på Hemnet för
utgångspris under 5.5m Göteborgs & Mölndals kommun. Rätt många av dem ligger nära Biskopsgården eller Angered.
Vi har hört runt med flera banker och det mest generösa lånelöftet vi fått var 6.2m. Det kan man faktiskt få hus för, men det är på håret att det går och vi blir också belånade över öronen. Då har vi redan gjort "bostadskarriär" med en uppskattad vinst om c.a 500.000kr vid försäljning.
Att kolla Hemnet ensamt är ju inte helt rättvisande skall sägas, man kan hitta objekt billigare på förhand direkt hos mäklarna. Men slutpriserna är ju i samma ballpark.