2021-12-06, 12:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Den bisarra utvecklingen står de människor för som pröjsar (eller lånar) 10 miljoner för ett hus.

Och det är väl rimligen bara i en planekonomi som man kan fråga sig hur det "är meningen" att man ska ha råd med det ena eller det andra. Det är väl upp till dig och mig hur vi vill spendera våra pengar. Det är inte "meningen" någonting.

Man kan ju skaffa ett jobb i Eskilstuna och flytta dit om några månader. Där har du råd.

Det är lite av en myt att det här med "dyrt i storstan" är något nytt. Det har man alltid sagt, och det har det alltid varit.
Citera
2021-12-06, 12:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Säg att man tjänar 40000, vilket inte är skitlite. En villa i stockholm (ej centralt) kostar va 10 miljoner och uppåt.

Man ska alltså ha kontantinsats 2 milj + att enligt bolånkalkylatorn räcker inte det, man MÅSTE ha högre lön också tydligen för att få lån på 10 miljoner. Kanske 60-70. Hur många har det? Inte nog med det, inflationen, skatter, elpriser, matpriset ALLT blir fan dyrare i mkt snabbare takt än en normal löneutveckling.

Så hur fan ska en vanlig medelklass kunna köpa villa idag? Kommer villor i framtiden bara husera överklassen eller vad? Ska man behöva bo med 3 barn i en liten sketen laxask till lägenhet i förorten bland alla skjutningar? Vad är det som gör att det är så här egentligen?

Hur är det tänkt att man på en normallön ska ha råd med ett vanligt familjehus i relativt avstånd till arbete i en större stad när det kostar minst 10 miljoner? Och slutligen vem fan är det som står för den här bizarra utvecklingen?
Bor i villa område, men det var först på lite äldre dagar efter framgångstrika affärer vi flyttad dit. Många av grannarna är unga par med småbarn. Inkomsterna är goda men inte anmärkningsvärda. Har funderat mycket på hur folk har råd. Skuldsatta upp över öronen? Pengar i familjen?
Citera
2021-12-06, 12:44
Medlem
Så roligt att lyssna på alla dessa spara spara folket. För 30 år sedan satt man inte och tänkte att man skulle spara mer än halva lönen på en villa. Man kunde spara ihop på något år inte 10 år varför? För villapriser ska ligga i rimlig prisklass av vad medellönen är, en anledning varför hus i norrlands byar är ruskigt billiga med. Medelinkomsten i byn är så pass låg att ingen har råd att köpa annars Du jobbar hemma 1 år sen köper du huset eller så tar du lån direkt å avbetalar. Att man sen har en bit att åka till jobbet är en annan femma men man bor ju jävligt billigt så bensinpriset är ju inte såfarlig när man inte har några lån.
Citera
2021-12-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Säg att man tjänar 40000, vilket inte är skitlite. En villa i stockholm (ej centralt) kostar va 10 miljoner och uppåt.

Man ska alltså ha kontantinsats 2 milj + att enligt bolånkalkylatorn räcker inte det, man MÅSTE ha högre lön också tydligen för att få lån på 10 miljoner. Kanske 60-70. Hur många har det? Inte nog med det, inflationen, skatter, elpriser, matpriset ALLT blir fan dyrare i mkt snabbare takt än en normal löneutveckling.

Så hur fan ska en vanlig medelklass kunna köpa villa idag? Kommer villor i framtiden bara husera överklassen eller vad? Ska man behöva bo med 3 barn i en liten sketen laxask till lägenhet i förorten bland alla skjutningar? Vad är det som gör att det är så här egentligen?

Hur är det tänkt att man på en normallön ska ha råd med ett vanligt familjehus i relativt avstånd till arbete i en större stad när det kostar minst 10 miljoner? Och slutligen vem fan är det som står för den här bizarra utvecklingen?

Problemet ligger inte i priserna, problemet är att kommuner förhindrar byggen så prisbilder ska behållas.
Citera
2021-12-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Problemet ligger inte i priserna, problemet är att kommuner förhindrar byggen så prisbilder ska behållas.

Det är väl jävla tur det. Annars skulle man bygga sönder Stockholm. Det byggs redan för mycket.
Citera
2021-12-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Det är väl jävla tur det. Annars skulle man bygga sönder Stockholm. Det byggs redan för mycket.

Du är ju dum i huvudet.

Tredje högsta privatbelåning i Sverige och det tycker du är bra?
Helt efterbliven.

De enda som tjänar på det är staten och banker.

Eller så kan du försöka vara framgångsrik istället för att tro att du är något bara för att du en gång ägt och gjort bostadskarriär..
Citera
2021-12-06, 13:21
Medlem
Citat:
Du är ju dum i huvudet.

Tredje högsta privatbelåning i Sverige och det tycker du är bra?
Helt efterbliven.

De enda som tjänar på det är staten och banker.

Eller så kan du försöka vara framgångsrik istället för att tro att du är något bara för att du en gång ägt och gjort bostadskarriär..

Bara för du är historielös och inte ser ett problem med att man bygger sönder gamla fina trädgårdsstäder. Jag är framgångsrik entreprenör och bostadskarrärist.
Citera
2021-12-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Några kommer alltid att kunna köpa - några kommer alltid att kunna bygga - men många av resten kommer att hamna mer i skiten - dvs missnöjda men sina boendesituationer - än vad som någonsin
hänt efter andra världskriget.

Låt oss leka med tanken att ytterligare 3 miljoner hushåll vill ha o bo i hus - kan vi lösa detta på 5 eller ens 10 år - frågar man så kommer få att säga att de inte vill bo i hus (t ex gratis - om man frågar hur många som vill bo i villa för 25,000 kr mån o betala själv av sina löner säger de flesta nej)

Leka med tanken?

Du kanske ska titta på utvandringen innan du börjar leka med tanken.

Blir Sverige den skithåla vi börjar gå mot så kommer priserna dras med också.
Citera
2021-12-06, 13:23
Medlem
Citat:
Bara för du är historielös och inte ser ett problem med att man bygger sönder gamla fina trädgårdsstäder. Jag är framgångsrik entreprenör och bostadskarrärist.

Bygger sönder?
Vad pratar du om?

Bara för att du vill ha klyftor och andra löneslavar som säkrar värdet på din bostad.

Jag argumenterar för samhällets bästa du för din privata plånbok.

Det är det som skiljer oss åt.
Citera
2021-12-06, 13:26
Medlem
Citat:
Bygger sönder?
Vad pratar du om?

Bara för att du vill ha klyftor och andra löneslavar som säkrar värdet på din bostad.

Jag argumenterar för samhällets bästa du för din privata plånbok.

Det är det som skiljer oss åt.

Nej nu tänker jag inte så mycket på min plånbok utan jag vill inte ha ett fullt höghus som granne
Citera
2021-12-06, 13:29
Medlem
Citat:
Nej nu tänker jag inte så mycket på min plånbok utan jag vill inte ha ett fullt höghus som granne

Man kan bygga två centrala skyskrapor.
Mer än så behövs inte.
Citera
2021-12-06, 13:29
Medlem
55 000 personer tjänar över en miljon om året i Stockholms län. Försökte hitta hur många villor det finns i samma område men det verkar klurigare.

Eftersom alla villor inte är till salu så finns det bara ett begränsat antal villor att köpa och då det inte byggs så mycket nya villor så blir det en väldigt hög efterfrågan. Det kommer knappast bli färre som har miljonlöner så trycket borde därför öka ännu mer för varje år som går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in