• 1
  • 2
2021-12-01, 23:16
Medlem
Varför funkar det inte? Biltemas hävertpump...funkar perfekt mellan två hinkar men inte när jag stoppar den i tanken..
Citera
2021-12-01, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Varför funkar det inte? Biltemas hävertpump...funkar perfekt mellan två hinkar men inte när jag stoppar den i tanken..

Vad är det för bil du har? Nyare bilar går inte att punpa ur på det sättet då bensintanken är gjord så för att det inte ska gå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...i-bensintanken
Citera
2021-12-01, 23:45
Medlem
Volvo v40 från 2002
Citera
2021-12-01, 23:56
Medlem
Fuzzs avatar
Du måste få ner slangen i botten av tanken. Men eftersom bilen är relativt modern sitter det troligen slagnings skydd vilket gör det svårt/omöjligt att få ner något.
Då finns det tre sätt.
1. tomma med hjälp av bränslepumpen (koppla loss slang vid motorn)
2. Lossa tankarmatur eller bränslepåfyllningsröret från tanken och köra hävert där ifrån.
3. Göra hål i tanken.
Citera
2021-12-02, 00:44
Medlem
Alternativ 1. Hur exakt göra? Vilken slang?
Citera
2021-12-02, 02:10
Medlem
I vilket syfte? Eftersom det handlar om en 20 år gammal V40 antar jag helt fräckt att det handlar om ett skrotobjekt du inte vill skicka till skroten med en massa bensin kvar i tanken. Stämmer det? Isf är borra / slå in en spik i tanken det absolut snabbaste och enklaste.
Citera
2021-12-02, 02:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Alternativ 1. Hur exakt göra? Vilken slang?
#1 är en dålig idé, bra om man vet hur man Isolerar pumpen, i övrigt dålig, om man låter pumpen gå via tändning.

Skulle tagit isär bränsleledningen och pumpat manuellt istället.

Fast det är väl bara att fortsätta lirka? På med mindre slang och försök igen...
Citera
2021-12-02, 02:26
Medlem
PeterNosters avatar
Bränslepumpen sitter så här och därifrån kan man hävertpumpa.
Köra pumpen inne i bilen, njae. Tänk i så fall på att den ena slangen vid pumpen är ut och den andra retur.

https://www.youtube.com/watch?v=-WOYdnWx7YU
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-02 kl. 02:39.
Citera
2021-12-02, 05:32
Medlem
Beroende på bil så är det väl ett alternativ att lossa anslutningen på motorn vid t ex bränsleröret på spridarna för inkommande bränsle från pumpen och stoppa ner det i ett kärl. Sen slå på tändningen så pumpen går igång.

Dock har många bilar tidsstyrd bränslepump på lite olika sätt, så att den kanske bara går några sekunder för att bygga tryck och sen bryts strömmen tills systemet känner att generatorn laddar eller på annat sätt får bekräftelse på att motorn faktiskt går och då aktiverar pumpen igen. Denna funktion är till för att pumpen inte ska fortsätta gå om motorn inte går, t ex vid en krock med de följder det då kan få.

Då gäller det att man vet hur man isolerar detta och kan få pumpen att gå oavbrutet tills man själv bryter strömmen till pumpen. Detta kan vanligen göras via en byling av två stift på bränslepumpens relä etc. Men detta torde få som frågar som i tråden ha koll på.
Citera
2021-12-02, 05:52
Medlem
tnems avatar
Citat:

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men fäll upp baksätet och kolla om locket på tanken sitter där. Lossa lock/bränslepump och stoppa ner slangen i tanken.
Citera
2021-12-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men fäll upp baksätet och kolla om locket på tanken sitter där. Lossa lock/bränslepump och stoppa ner slangen i tanken.

Ah...skulle kunna vara nåt. Undersöker! Tusen tack övriga också för tips för att som någon sa, få ut en halv tank soppa från en bil som fick körflrbud/avställd men som ska stå kvar på gården ett tag till iaf. 😃
Citera
2021-12-02, 14:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Citat:
Ah...skulle kunna vara nåt. Undersöker! Tusen tack övriga också för tips för att som någon sa, få ut en halv tank soppa från en bil som fick körflrbud/avställd men som ska stå kvar på gården ett tag till iaf. 😃

Framgår ju i videon jag länkade till hur man öppnar locket till tanken där pumpen sitter.
Behöver ju inte ens ta ut pumpen för att komma åt bensinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in