• 1
  • 2
2021-12-02, 17:31
Medlem
Missade länken. Sorry! Guld..nu har jag en lösning. Tack!! ☺️☺️
Citera
2021-12-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
#1 är en dålig idé, bra om man vet hur man Isolerar pumpen, i övrigt dålig, om man låter pumpen gå via tändning.

Skulle tagit isär bränsleledningen och pumpat manuellt istället.

Fast det är väl bara att fortsätta lirka? På med mindre slang och försök igen...

varför är det dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Beroende på bil så är det väl ett alternativ att lossa anslutningen på motorn vid t ex bränsleröret på spridarna för inkommande bränsle från pumpen och stoppa ner det i ett kärl. Sen slå på tändningen så pumpen går igång.

Dock har många bilar tidsstyrd bränslepump på lite olika sätt, så att den kanske bara går några sekunder för att bygga tryck och sen bryts strömmen tills systemet känner att generatorn laddar eller på annat sätt får bekräftelse på att motorn faktiskt går och då aktiverar pumpen igen. Denna funktion är till för att pumpen inte ska fortsätta gå om motorn inte går, t ex vid en krock med de följder det då kan få.

Då gäller det att man vet hur man isolerar detta och kan få pumpen att gå oavbrutet tills man själv bryter strömmen till pumpen. Detta kan vanligen göras via en byling av två stift på bränslepumpens relä etc. Men detta torde få som frågar som i tråden ha koll på.

Är dom inte tryckstyrda? jag har tömt flera bilar på det sättet, inga moderna visserligen, kanske annorlunda där? där går pumpen tills det är slut i tanken eftersom den inte når upp till rätt tryck.

Aldrig varit med om en bil som drar igång pumpen om trycket redan finns där, tex kort efter körning?
Citera
2021-12-02, 17:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
varför är det dåligt?
Varför det är dåligt att nybörjarmässigt omedvetet stressa bilens övriga komponenter som aktiveras av att tändningen pressas in i startläge? Nä jag vet inte. Vet du? Visst att man kan hålla en halv minut eller två, men för att få soppapumpen att gå tills tanken är tom, när man inte vet vad som ska kopplas ur dessförinnan ... det finns bättre/enklare alternativ, säger bara det.
Citera
2021-12-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Varför det är dåligt att nybörjarmässigt omedvetet stressa bilens övriga komponenter som aktiveras av att tändningen pressas in i startläge? Nä jag vet inte. Vet du? Visst att man kan hålla en halv minut eller två, men för att få soppapumpen att gå tills tanken är tom, när man inte vet vad som ska kopplas ur dessförinnan ... det finns bättre/enklare alternativ, säger bara det.

varför stressas de andra komponenterna? av vad? du behöver bara lossa soppaledningen, gjort det på flera bilar, varken svårt och bilarna mådde lika bra för det efter.

Jag brukar göra så för att det ofta är enklast...
Citera
2021-12-02, 23:23
Medlem
Citat:
varför är det dåligt?

Är dom inte tryckstyrda? jag har tömt flera bilar på det sättet, inga moderna visserligen, kanske annorlunda där? där går pumpen tills det är slut i tanken eftersom den inte når upp till rätt tryck.

Aldrig varit med om en bil som drar igång pumpen om trycket redan finns där, tex kort efter körning?

En del äldre bilar kör alltid pumpen några sekunder varje gång man vrider på tändningen.

Kör man soppatorsk kan man utnyttja det genom att vrida nyckeln fram och tillbaka några gånger utan att gnida på startmotorn.
Citera
2021-12-02, 23:26
Medlem
Citat:
varför stressas de andra komponenterna? av vad? du behöver bara lossa soppaledningen, gjort det på flera bilar, varken svårt och bilarna mådde lika bra för det efter.

Jag brukar göra så för att det ofta är enklast...

Är inte det där något som lever kvar från förr att tändspolen kunde ryka om man hade tändningen på för länge utan att ha bilen igång?
Citera
2021-12-03, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En del äldre bilar kör alltid pumpen några sekunder varje gång man vrider på tändningen.

Kör man soppatorsk kan man utnyttja det genom att vrida nyckeln fram och tillbaka några gånger utan att gnida på startmotorn.
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är inte det där något som lever kvar från förr att tändspolen kunde ryka om man hade tändningen på för länge utan att ha bilen igång?

måste vara väldigt gamla bilar. Har tillgång till ett par bilar från 80 talet med insprutning och dessa styrs av tryckvakt. finns det tryck tex kort efter körning så går pumpen inte alls vid tändnings påslag och det har jag noterat på alla bilar fram tills dagens. det kan man dessutom märka på att pumpen går kortare när visst tryck redan finns. förgasar bilar kanske fungerar annorlunda där, de har jag mindre erfarenhet av.

aldrig hört om att tänspolen kan ge upp om tändningen är igång. låter som ett konstruktions fel då tändningen ska kunna vara igång utan motorn utan att saker går sönder.
Citera
2022-05-28, 18:24
Medlem
Bilar brukar ha en plugg i botten på tanken som man kan lossa underifrån med en sexkantsnyckel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in