Citat:
Tycker också att ditt svar var relevant! Jag resonerar precis som du. Den som har mest pengar när den dör vinner inte, bättre att leva gott med den man älskar, oavsett vem som utför arbetet som ger mer betalt.
Att ha skild ekonomi känns lite som att leva sida-vid-sida av sin partner, ungefär som 1-åringar leker bredvid, och inte med varandra.
Låter helt galet att "bjuda sina man på restaurang"? Den fattigare måste ju känna sig som en redig torsk eller hora som inte duger till då. Betalar man med sex sen också? Förnedrande.
När man dejtar - visst, men när man är gift eller varit sambo i några år?!
Folk har olika förutsättningar, olika kvaliteter. Alla är kanske inte födda med läshuvud, eller entreprenörskap men kanske är förbaskat jävla roliga, sociala, påhitta, bra förälder som leker med barnen, händiga, osv.
Jag axlar försörjningsbördan i vår familj, och det faller naturligt att min man får ta lite mer ansvar i hemmet eftersom han har mer tid till det. Hur skulle jag då motivera att han inte har några pengar att röra sig och måste fråga om jag kan köpa en kexchoklad åt honom? Jag får ju gåshud när jag tänker på det här.
Vi är ju ett, vi är en familj, usch så förnedrande det skulle vara.
Men det är väl männens sätt att hålla kvinnorna i schack kanske, därför jag ser en massa gaggiga gubbar som svarar här.