Citat:
Ursprungligen postat av
MPT
Då är du ju där att den ena partnern betalar mer av dom fasta kostnaderna. Oavsett kön så är någon prostituerad och det är poängen med tråden, om du nu inte förstod det. Observera att jag säger oavsett kön. Sen om du lägger dina annorlunda värderingar i det, är det ditt problem och tillför inget i diskussionen.
Hur tycker du att det borde vara?
Personligen har jag aldrig haft ett bråk om pengar (eller städning) och har alltid haft gemensam ekonomi trots väldigt stora skillnader i inkomst.
Skulle vi ha betalat hälften var av alla fasta kostnader och alla gemensamma aktiviteter skulle vår livskvalitet ha varit betydligt lägre, för då hade vi fått anpassa livet efter mannens lön.
Det är ganska troligt att det hade lett till irritation och konflikter om jag hade behövt begränsa mitt liv rejält och fått avstå från en stor del i livet som jag uppskattar, eller fått göra sådant jag gillar ensam för att mannen inte har råd att följa med.
Frågan är varför jag som tjänar mest skulle vilja ha skilda ekonomier? Varför skulle jag vilja att pengarna ligger orörda och växer till priset av ett sämre liv? Vad är vitsen med att dra in pengar om man inte ska kunna använda dem till att öka livskvalitén? Jag uppskattar livet och försöker njuta av det så mycket det går, och för mig maximeras den njutningen av att få dela liv och upplevelser med någon jag älskar.
Vad i det är det du ser som prostitution? Anser du att alla som väljer att dela liv med en person med högre inkomst är prostituerade, trots att pengarna inte är skäl till att förhållandet finns?