Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-29, 20:17
  #1
Medlem
lundaelevs avatar
Bakgrunden är att jag är i ett gäng som alltid låter em person få som de vill, vilket är väldigt vanligt antar jag men jag börjar tycka det nästan är obehagligt Det är ganska imponerande av personen som alltid får som den vill eftersom den antingen manipulerar eller är väldigt övertalande för att få som den vill konstant, vilket jag endå kan tycka är något lite imponerande att lyckas med.

Fråga:
Bör det inte påverka den som alltid får som den vill till slut? Liksom att hen får hybris? Det bör ju också påverka personerna som alltid följer folk tänker man ju? Har ni några amatör mässings gissningar?
Citera
2021-11-29, 20:21
  #2
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Bakgrunden är att jag är i ett gäng som alltid låter em person få som de vill, vilket är väldigt vanligt antar jag men jag börjar tycka det nästan är obehagligt Det är ganska imponerande av personen som alltid får som den vill eftersom den antingen manipulerar eller är väldigt övertalande för att få som den vill konstant, vilket jag endå kan tycka är något lite imponerande att lyckas med.

Fråga:
Bör det inte påverka den som alltid får som den vill till slut? Liksom att hen får hybris? Det bör ju också påverka personerna som alltid följer folk tänker man ju? Har ni några amatör mässings gissningar?

En som jag vet som alltid fick som hon ville trodde att alla andra bestämde över henne. Hon ville ha mer än bara få som hon ville av människor. Hon ville att själva gud skulle lyda henne. Så mycket vill ha mer.
Citera
2021-11-29, 20:26
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Bör det inte påverka den som alltid får som den vill till slut? Liksom att hen får hybris? Det bör ju också påverka personerna som alltid följer folk tänker man ju? Har ni några amatör mässings gissningar?
Jag uppskattar att jag får som jag vill utan större bestyr eller besvär.

Jag är medveten om att jag får som jag vill och tänker att jag inte får storhetsvansinne av det utan är ödmjuk inför detta faktum.

De flesta personer är följsamma, men de är det ibland först efter en viss påverkan och då på sitt eget lilla vis.

Sedan har vi förstås de som verkligen njuter av att vara följsamma och att underkasta sig.
Dessa hamnar i en egen grupp, då dessa rör sig djupare ned i sin undergivenhet och här är det precis som du säger - följsamheten ökar och blir starkare ju mer personen får utveckla och göda den från ett litet frö till en blomma till ett stort träd. Ungefär.
Citera
2021-11-29, 20:26
  #4
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Bakgrunden är att jag är i ett gäng som alltid låter em person få som de vill, vilket är väldigt vanligt antar jag men jag börjar tycka det nästan är obehagligt Det är ganska imponerande av personen som alltid får som den vill eftersom den antingen manipulerar eller är väldigt övertalande för att få som den vill konstant, vilket jag endå kan tycka är något lite imponerande att lyckas med.

Fråga:
Bör det inte påverka den som alltid får som den vill till slut? Liksom att hen får hybris? Det bör ju också påverka personerna som alltid följer folk tänker man ju? Har ni några amatör mässings gissningar?


Min amatörmässiga gissning, dock tagen ur det verkliga livet, är att så småningom så blir omgivningen väldig förtröttade och passiv aggressiv avvisande. Det bästa som kan hända dock är att personen milt men bestämt ställs mot väggen och bristerna påtalas, innan det händer. Kan ju hända att personen är totalt ovetande och går på autopilot. Sedan man kanske inte bör agera medhjälpare till någon med en ganska barnslig egenskap hela tiden precis hela tiden. Det måste väl finnas någon gräns någonstans tycker man
Citera
2021-11-29, 20:26
  #5
Avstängd
Personen påverkas. De som följer påverkas inte eftersom de är dumma i huvudet.
Citera
2021-11-29, 20:38
  #6
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En som jag vet som alltid fick som hon ville trodde att alla andra bestämde över henne. Hon ville ha mer än bara få som hon ville av människor. Hon ville att själva gud skulle lyda henne. Så mycket vill ha mer.

Kan se den trenden hos problem människan jag känner till! Vi får se hur de utvecklas, men hoppas verkligen inte mycket vill ha mer stämmer i detta fallet
Citera
2021-11-29, 20:39
  #7
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Min amatörmässiga gissning, dock tagen ur det verkliga livet, är att så småningom så blir omgivningen väldig förtröttade och passiv aggressiv avvisande. Det bästa som kan hända dock är att personen milt men bestämt ställs mot väggen och bristerna påtalas, innan det händer. Kan ju hända att personen är totalt ovetande och går på autopilot. Sedan man kanske inte bör agera medhjälpare till någon med en ganska barnslig egenskap hela tiden precis hela tiden. Det måste väl finnas någon gräns någonstans tycker man

Det är problemet! Tror inte hon vet att hon gör de problemet, tror hon liksom gör de per automatik
Citera
2021-11-29, 20:40
  #8
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harbogum
Personen påverkas. De som följer påverkas inte eftersom de är dumma i huvudet.

Haha, touché
Citera
2021-11-29, 20:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Bakgrunden är att jag är i ett gäng som alltid låter em person få som de vill, vilket är väldigt vanligt antar jag men jag börjar tycka det nästan är obehagligt Det är ganska imponerande av personen som alltid får som den vill eftersom den antingen manipulerar eller är väldigt övertalande för att få som den vill konstant, vilket jag endå kan tycka är något lite imponerande att lyckas med.

Fråga:
Bör det inte påverka den som alltid får som den vill till slut? Liksom att hen får hybris? Det bör ju också påverka personerna som alltid följer folk tänker man ju? Har ni några amatör mässings gissningar?

Min amatörmässiga gissning är: Denna karismatiska och manipulerande person som kan förtrolla sin omgivning kommer med självförtroende köra ända in i kaklet.

Det är nog inte din uppgift att uppfostra denna person.
Din uppgift är att känna in vem du är i ryggraden och klargöra på ett civiliserat sätt var dina gränser går.

Det är lite svårare för dom med dysfunktionell uppväxt att bli klar tidigt över sina referensramar.
Citera
2021-11-29, 20:44
  #10
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Min amatörmässiga gissning är: Denna karismatiska och manipulerande person som kan förtrolla sin omgivning kommer med självförtroende köra ända in i kaklet.

Det är nog inte din uppgift att uppfostra denna person.
Din uppgift är att känna in vem du är i ryggraden och klargöra på ett civiliserat sätt var dina gränser går.

Det är lite svårare för dom med dysfunktionell uppväxt att bli klar tidigt över sina referensramar.

Vad menar du med att köra in i kaklet? Att allt bara faller och folk runt henne tröttnar eller?
Citera
2021-11-29, 20:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Vad menar du med att köra in i kaklet? Att allt bara faller och folk runt henne tröttnar eller?

Att köra in i kaklet betyder att personen kör på för att den kanske har ev grandios självbild och inte ödmjukt och blygt avvaktar om kompisarna runt omkring tycks ogilla vissa saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback