Flashback bygger pepparkakshus!
2021-11-27, 19:37
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Köpte en gård för 49 miljoner och har lika mycket kvar i buffert.

Har dock ingen hemförsäkring, brinner allt upp kan jag ta från bufferten istället.

Om du har 49m i kapital och en gård värd lika mycket har du säkert råd med en hemförsäkring för några tusenlappar ska du se
Citera
2021-11-27, 19:39
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
På vilket sätt är 300k knapert? Är du bara svagbegåvad eller trollar du? Idiot

Med skulder på 5m så är inte 300k så mycket? Allt blir ju relativt. Kostar mer att ta hand om ett hus för 6mil än ett hus i en piss stad för 1mil. Vilket i sin tur ger ett högre krav på kapital. Inte orimligt av han som lämnade kommentaren. Snarare orimligt av dig att attackera
Citera
2021-11-27, 19:50
Medlem
Hur mycket man behöver i buffert varierar givetvis beroende på husets ålder och standard.
Köper du en 1800tals herrgård så behöver du större buffert jämfört med ett nybyggt radhus.
När jag och frugan köpte vårt första hus så hade vi nog en buffert på 25 000 vilket motsvarade ca 5% av inköpspriset.
Vid senaste husköpet hade vi nog en buffert på ca1.5 mille vilket var ca 50% av inköpspriset dessutom, la vi in 50% kontant.
Men köper du ett ett enkelt nybyggt hus kan du nog bortse från buffert, köper du ett större äldre boende så behöver du en rejäl slant.
Citera
2021-11-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Med skulder på 5m så är inte 300k så mycket? Allt blir ju relativt. Kostar mer att ta hand om ett hus för 6mil än ett hus i en piss stad för 1mil. Vilket i sin tur ger ett högre krav på kapital. Inte orimligt av han som lämnade kommentaren. Snarare orimligt av dig att attackera

Buffert är som det heter en buffert och ska rimligtvis täcka ett par månaders utgifter. Om nu inte OP har orimligt stora månadskostnader, och då pratar vi orimliga, så är det inte knapert med 300k hur du än vrider och vänder på det. Han nämner inget om besktning och eventuella renoveringar som behövs, och antyder inte på en "renoverings"-buffert eller liknande. Så jag utgår från att han menar buffert på det sätt man brukar använda ordet.

Han behöver nog bara en lugnande famn att vila sin oro i inför sitt livs största affär, som det är för de flesta vid första husköpet och har då vänt sig med sin idiotiska fråga till Flashback.
Citera
2021-11-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag skulle inte köpa ett hus utan att ha minst en halv miljon i buffert. Vi hade ca en miljon, och det knaprades en del på den de första åren.

Hur ser tomten ut? Behöver du gräsklippare, verktyg, trädgårdsredskap? Det drar iväg om du ska ha någorlunda kvalité på det du köper.

Något som behöver fixas eller renoveras? Kommande kostnader? Takbyte? Ommålning? Eldragningar? Fuktfällor? Fönster? Hur värms huset? Bergvärme? Kommer något behövas bytas ut där?

Vitvaror? Hur gamla är kyl, frys och spis? Tvättmaskinen?

Håller med om att det kan vara dyrt men alla kostnader kommer ju inte samtidigt. Viktigt att besikta ordentligt så man har koll på de mest kostsamma grejerna.

Köpte själv hus för 4 år sedan, ca 2 milj. Hade kring 150 tkr på kontot men huset belånat till 85%. Har sedan dess köpt alla möjliga maskiner/verktyg, installerat bergvärme, dragit in fiber (30 tkr...), renoverat köket och gjort en massa minde renoveringar. Har ändå lite mer på sparkontot nu. Är man två som har fast arbete är det inte så svårt att spara med den här låga boräntan.
Citera
2021-11-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallekanin
Hej!

Går i bostadstankar, men börjar inse att det kommer bli knapert efter köp.

Vid köp av bostad om 6 miljoner, skulle jag och min sambo ha en buffert om 300 000 kr kvar. Resten skulle gå in i köpet.

Hur mycket hade ni kvar i buffert efter bostadsköp?

Väldigt lite info.
Hur högt belånade kommer ni att vara?
Hur ser månadsbudgeten ut?
Hur ser undehållsbudgeten ut? Renovera tak gör man inte från en buffert utan det ska det finnas avsatta pengar för.
Vilka smällar ska bufferten tåla?

Med nuvarande info är en buffert på 300k ungefär lika långt som ett snöre.
Citera
2021-11-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Om du har 49m i kapital och en gård värd lika mycket har du säkert råd med en hemförsäkring för några tusenlappar ska du se

Man får inte ihop 98 miljoner genom att läcka pengar på diverse försäkringar.
Citera
2021-11-27, 22:38
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Man får inte ihop 98 miljoner genom att läcka pengar på diverse försäkringar.

Man får inte ihop 98mil på att vara trög. Jag tror dig inte
Citera
2021-11-27, 22:47
Medlem
Jag hade sett till att ha en buffert som täcker typ en av de större kostnaderna som kan ske med ett hus som dyker upp var 30:e år eller liknande.

Nu bor jag ej i hus så kanske tänker helt fel men är ej heller händig utan hade varit tvungen att ta in all arbetskraft o då krävs det ju mer pengar också än om man själv är en snickare ex.

Därför jag bor i bostadsrätt tyckte det var jobbigt/tråkigt nog att borra upp en tavla på väggen 😅
Citera
2021-11-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallekanin
Hej!

Går i bostadstankar, men börjar inse att det kommer bli knapert efter köp.

Vid köp av bostad om 6 miljoner, skulle jag och min sambo ha en buffert om 300 000 kr kvar. Resten skulle gå in i köpet.

Hur mycket hade ni kvar i buffert efter bostadsköp?

1 st. obelånat hus.
Citera
2021-11-27, 23:27
Medlem
likeabawzs avatar
300 i buffert? Ja det räcker såvida inte huset är ett ruckel som står o läcker.

Vi hade cirka 20k i buffert från start. Dock nybyggt hus så låg driftkostnad och ingen amortering till en början - lades istället på sparande.
Citera
2021-11-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Vi har inte haft särskilt mycket buffert efter våra två husköp, mellan 50 tkr och 100 tkr om jag minns rätt. Däremot betalade vi bl.a. Anticimex för extra undersökningar och det är väl investerade pengar.

Är man någorlunda byggnadstekniskt kunnig så behöver man inte en besiktningsman. Kanske är bra första gången man köper men har man lite intresse av hus så lär man sig själv vad man ska titta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in