2021-11-27, 13:11
Medlem
Hej!

Går i bostadstankar, men börjar inse att det kommer bli knapert efter köp.

Vid köp av bostad om 6 miljoner, skulle jag och min sambo ha en buffert om 300 000 kr kvar. Resten skulle gå in i köpet.

Hur mycket hade ni kvar i buffert efter bostadsköp?
Citera
2021-11-27, 13:13
Bannlyst
Över 35 laxar.
Citera
2021-11-27, 13:16
Avslutad
Köpte en gård för 49 miljoner och har lika mycket kvar i buffert.

Har dock ingen hemförsäkring, brinner allt upp kan jag ta från bufferten istället.
Citera
2021-11-27, 13:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Jag skulle inte köpa ett hus utan att ha minst en halv miljon i buffert. Vi hade ca en miljon, och det knaprades en del på den de första åren.

Hur ser tomten ut? Behöver du gräsklippare, verktyg, trädgårdsredskap? Det drar iväg om du ska ha någorlunda kvalité på det du köper.

Något som behöver fixas eller renoveras? Kommande kostnader? Takbyte? Ommålning? Eldragningar? Fuktfällor? Fönster? Hur värms huset? Bergvärme? Kommer något behövas bytas ut där?

Vitvaror? Hur gamla är kyl, frys och spis? Tvättmaskinen?
Citera
2021-11-27, 13:34
Medlem
300k räcker definitivt om det inte är något stort problem som du redan känner till. Typ att taket snart behöver bytas eller att det läcker in vatten i källaren. 300k låter lagom som buffert faktiskt.

Du gör väl inspektion innan du köper ett hus?
Citera
2021-11-27, 13:44
Medlem
Vi har inte haft särskilt mycket buffert efter våra två husköp, mellan 50 tkr och 100 tkr om jag minns rätt. Däremot betalade vi bl.a. Anticimex för extra undersökningar och det är väl investerade pengar.
Citera
2021-11-27, 15:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hade över 1 miljon i buffert men mycket av dessa pengar var låsta i aktier.
Det kostar att ha hus men sen är det också lite beroende på vad ni ska köpa, är det ett renoveringsobjekt eller är huset i helt ok skick? Hur händiga är ni? Hur mycket ska ni renovera under första tiden? Hur mycket pengar kommer ni få över varje månad?

Det är en hel del frågor som man behöver besvara innan man vet om era 300 000 kr kommer räcka eller inte men är de tänkta som en ren buffert ifall något händer så är det helt ok. Finns inte så många delar som man inte kan laga för 300 000 kr om de skulle gå sönder.
Citera
2021-11-27, 16:51
Medlem
Inget alls när vi köpte, nu har vi väl 50k, räcker fint.
Citera
2021-11-27, 17:43
Medlem
Räknade på 100k till att måla om, slipa golv och köpa in trädgårdsgrejer/verktyg och en möbel. Allt gick åt kan tilläggas. Besiktigade hus två gånger och inget akut upptäcktes. Vi tog därför mindre lån än vad vi var beviljade, så när vi vill renovera badrum som vi bör göra om några år kan vi utöka vårt bostadslån utan problem enligt banken istället.
Citera
2021-11-27, 19:22
Medlem
Man får nog försöka anpassa bufferten till vad man köper. Köper man ett nytt hus så finns det ganska mycket garantier. Köper man ett ruckel så får behöver man mer buffert. Och som buffert ska man inte räkna med sånt som man planerar, tex renoveringar, måla och saker som man kan veta att man kommer att behöva som tex gräsklippare. Bufferten är för sånt som går sönder utan att täckas av försäkringar.
300 tusen låter som en väl tilltagen buffert, men man får också fundera på hur snabbt man bygger upp en större.
Citera
2021-11-27, 19:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fadass
Räknade på 100k till att måla om, slipa golv och köpa in trädgårdsgrejer/verktyg och en möbel. Allt gick åt kan tilläggas. Besiktigade hus två gånger och inget akut upptäcktes. Vi tog därför mindre lån än vad vi var beviljade, så när vi vill renovera badrum som vi bör göra om några år kan vi utöka vårt bostadslån utan problem enligt banken istället.

Tänk på att om bostaden sjunkit i värde tills dess kan er amorteringsnivå höjas om ni tar mer lån på bostaden. Inte jättestor sannolikhet såklart men risken finns.
Citera
2021-11-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallekanin
Hej!

Går i bostadstankar, men börjar inse att det kommer bli knapert efter köp.

Vid köp av bostad om 6 miljoner, skulle jag och min sambo ha en buffert om 300 000 kr kvar. Resten skulle gå in i köpet.

Hur mycket hade ni kvar i buffert efter bostadsköp?

På vilket sätt är 300k knapert? Är du bara svagbegåvad eller trollar du? Idiot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in