• 2
  • 3
2021-11-28, 08:22
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag hade runt 5000-10000 kr kvar i buffert efter husköp och hade därefter någon månad utan lön innan jag började på mitt nya jobb efter flytten. Efter några veckor i det nya huset gick tvättmaskinen sönder och därefter var bufferten 0, men lyckligtvis fick jag strax därefter lön igen.
Citera
2021-11-28, 09:58
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Håller med om att det kan vara dyrt men alla kostnader kommer ju inte samtidigt. Viktigt att besikta ordentligt så man har koll på de mest kostsamma grejerna.

Köpte själv hus för 4 år sedan, ca 2 milj. Hade kring 150 tkr på kontot men huset belånat till 85%. Har sedan dess köpt alla möjliga maskiner/verktyg, installerat bergvärme, dragit in fiber (30 tkr...), renoverat köket och gjort en massa minde renoveringar. Har ändå lite mer på sparkontot nu. Är man två som har fast arbete är det inte så svårt att spara med den här låga boräntan.

Sant. När vi flyttade in så kom vi båda från lägenhet så allt behövde skaffas från noll. Verktyg, åkgräsklippare, trädgårdsredskap, rubbet. Vi har en rejäl trädgård som kräver mycket arbete. Och takbyte låg och lurade också. Vi hade dock en jäkligt bra besiktningsman så det fanns aldrig några obehagliga överraskningar. Kan man fylla på bufferten efter hand utan problem så räcker det med ett par hundra tusen.
Citera
2021-11-28, 10:32
Medlem
Ilpadres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Håller med om att det kan vara dyrt men alla kostnader kommer ju inte samtidigt. Viktigt att besikta ordentligt så man har koll på de mest kostsamma grejerna.

Köpte själv hus för 4 år sedan, ca 2 milj. Hade kring 150 tkr på kontot men huset belånat till 85%. Har sedan dess köpt alla möjliga maskiner/verktyg, installerat bergvärme, dragit in fiber (30 tkr...), renoverat köket och gjort en massa minde renoveringar. Har ändå lite mer på sparkontot nu. Är man två som har fast arbete är det inte så svårt att spara med den här låga boräntan.

Samma sits här. Sen har man ju amorterat under tiden vilket faktiskt i en nödsituation kan generera ett tilläggslån utifall huset skulle explodera (villet en del här inne tror). Jag tycker som någon annan. Lägg upp en månadsbudget. Lägg upp en 10 årig underhålls- och investeringsplan för att slippa överraskningar. Se till att ha pengar för en absolut nödsituation. 300 000 räcker långt för just det.
Citera
2021-11-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Med skulder på 5m så är inte 300k så mycket? Allt blir ju relativt. Kostar mer att ta hand om ett hus för 6mil än ett hus i en piss stad för 1mil. Vilket i sin tur ger ett högre krav på kapital. Inte orimligt av han som lämnade kommentaren. Snarare orimligt av dig att attackera

På vilket sätt kostar ett dyrt hus mer att ta hand om än ett billigt?

Är väl troligare att det är tvärtom, men oavsett så är det ju skicket på huset som avgör det, och inte inköpspriset.
Citera
2021-11-28, 12:34
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
På vilket sätt kostar ett dyrt hus mer att ta hand om än ett billigt?

Är väl troligare att det är tvärtom, men oavsett så är det ju skicket på huset som avgör det, och inte inköpspriset.

Man får ju förutsätta att man är smart nog att betala för en högre standard när det gäller renoveringar i en dyrare vill än en standard kåk.

Köket i en villa för 10m borde ju kostas på mer än i en villa för 2m. M.m. Oftast då kostar möbler mer, då personerna har en annan livsstil.
Citera
2021-11-28, 12:46
Medlem
TriggerXs avatar
50-100k nånting, dock nyprod så behövde inte renovera nått så kunde snabbt spara ihop pengar igen
Citera
2021-11-28, 12:48
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microscopium
På vilket sätt är 300k knapert? Är du bara svagbegåvad eller trollar du? Idiot

300.000 är inte mycket om det finns större renoveringsbehov.
Själv fick jag renovera för över 800.000

I nuläget är min villa i bra skick, mina fritidshus byggda 2004 och 2021
och jag har 300.000 i buffert, vilket känns lite klent med tanke på att jag
är ensam sjukpensionär. Har som tur är bara 7% i belåning på fastigheterna

Låg inkomst och kan inget spara, men villan behöver jag inte om några år

Allt beror på omständigheterna
Citera
2021-11-28, 13:45
Medlem
Duerfs avatar
Om ni inte behöver de 300 tkr till lagfart och pantbrev skall det vara lugnt. Bara ta och börja spara lite så ni bygger bufferten igen.
Citera
2021-11-28, 15:14
Medlem
Isnatts avatar
Jag hade mycket pengar kvar, men det var ju mitt sparande som var lika mycket för att klara mig om jag blev sjuk som att lägga på huset.
Jag köpte ett okey hus men hittade snabbt saker jag fått lägga hundratusentals kronor på, bland annat schakta om delar av tomten för 90 000:-, målat om, rustat dörrar och bytt el.
Köpt en massa grejer också, röjsåg, gräsklippare, utelampor, ved, osv.
Lyckligtvis har börsen gått så fint sen jag flyttade hit så jag har kunnat sälja av värdepapper som stigit i värde och har därmed mer pengar nu än innan trots att jag kanske lagt 500 000:- på huset senaste året.

Men om man inte har ambition att göra något så är nog minst 100 000:- bra att vara beredd att lägga ut om 'nåt' skulle hända.
Citera
2021-11-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tänk på att om bostaden sjunkit i värde tills dess kan er amorteringsnivå höjas om ni tar mer lån på bostaden. Inte jättestor sannolikhet såklart men risken finns.

Har vi tänkt på :-) men osannolikt att den skulle sjunka så mycket i värde på kort sikt. Sen har vi även utrymme i ekonomin för höjd amorteringsnivå samt ränta. Personligen tror jag nästan det är viktigare än hur mycket man har i buffert vid ett husköp i dagsläget…
Citera
2021-11-29, 02:01
Medlem
Noll och ingenting. Hade inte råd med flyttfirma ens :O
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem