• 1
  • 2
2021-11-27, 00:48
Medlem
Om man bara åt en morot om dagen i 30 dagar, vad hade hänt? 600 kalorier om dagen räcker till 10 kg viktminskning på 30 dagar och en morot är väl knappt något fett alls. Inget jag tänker göra, bara undrar teoretiskt.
Citera
2021-11-27, 00:49
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om man bara åt en morot om dagen i 30 dagar, vad hade hänt?[…]

Man hade dött.
Citera
2021-11-27, 00:50
Medlem
Europes avatar
Hur mycket man tappar beror ju även på den vikt man har från början, hur mycket man bränner och vilken ens förbränning är i vila.
Citera
2021-11-27, 00:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror på hur din startvikt och fettmassa är och hur mycket du rör på dig. Svältläge kan ge ganska stor viktminskning.

Mer avancerat så handlar det även om ditt intag av vätska, sodium och mineraler.

Utöver det så handlar det även om hur din kropp och dina hormon reagerar.

Att leva på en morot och vatten går att göra i 30 dagar, men lär knappast vara roligt. Kolla på de som kört vattenfasta.

Att gå ner 10kg på 30 dagar betyder ett dagligt underskott på 2300kcal. Man måste vara rejält stor för att lyckas med det.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-11-27 kl. 00:59.
Citera
2021-11-27, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om man bara åt en morot om dagen i 30 dagar, vad hade hänt? 600 kalorier om dagen räcker till 10 kg viktminskning på 30 dagar och en morot är väl knappt något fett alls. Inget jag tänker göra, bara undrar teoretiskt.

10 kg på 30 dagar låter inte alls sunt, om det ens är möjligt. Kanske 4 kg är mer rimligt. Men det lär bli jojo effekten och du lär om 3 månader har gått upp 15 kilo.

Du ska bränna fett, inte bara gå ner i vikt. Det tar sin tid. Du ska alltså bränna energi. Är det inte så att 4000 kalorier är ett kilo fett? Eller är det 7000? Oavsett behöver du förbruka energi. Äter du endast en morot kommer kroppen gå in i svält. Den kommer spara på all energi den får. När du väl börjar äta igen kommer du gå upp allt och ännu mer.

Börja träna, ät hälsosamt och hitta en inre motivation
Citera
2021-11-27, 00:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Man hade dött.

Många som vattenbantat i 30 dagar men då krävs vatten och en morot. Hade man bara ätit moroten så är man död.

Hur mycket du kan gå ner på en månad är väldigt beroende på vart du börjar men utan att göra för stora förändringar så skulle jag säga att ca sex kilo inte är någon omöjlighet. Är du riktigt fet från början kan du gå ner runt tio kilo.
Citera
2021-11-27, 01:07
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Man hade dött.

Det tar flera veckor att svälta , ca 6-8. Vatten är det viktigaste.
Citera
2021-11-27, 01:08
Medlem
MrsEjPKs avatar
Kroppen ställer in sig på svält.Vill du gå ner i vikt är det inte bra.
Citera
2021-11-27, 01:58
Bannlyst
Om du är jävla seriös kan du gå ner med 3 kilo fettväv per månad.

Men det gäller då att du är ganska överviktig från början. Är du bara lite småtjock så skit samma!

Vad det handlar om är metabolismen, eller rättare sagt kroppens ämnesomsättning.

Ju större du är, oavsett om du är fet eller ej behöver dina celler energi för att överleva.

- - -

Inom mitt landsting där jag är knuten får man ett "gratis" läkarundersökning när man fyller 50.

I mitt fall vägde jag givetvis för mycket. 97 kilo .. och jag som trodde jag var smärt...

Men hon sa ochså något jag läst om tidigare. Att det inte är vikten som spelar så stor roll, bara man som man har ett midjemått kring 94 centimeter så är man hälsosam.

Det är kanske värt att tänka på era feta mansgrisar där ute!

Förlåt tjejer/kvinnor, jag glömde vad hon sa midjemåttet om kvinnor. Det var säkert inga bra nyheter för er heller.
Citera
2021-11-27, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
10 kg på 30 dagar låter inte alls sunt, om det ens är möjligt. Kanske 4 kg är mer rimligt. Men det lär bli jojo effekten och du lär om 3 månader har gått upp 15 kilo.

Du ska bränna fett, inte bara gå ner i vikt. Det tar sin tid. Du ska alltså bränna energi. Är det inte så att 4000 kalorier är ett kilo fett? Eller är det 7000? Oavsett behöver du förbruka energi. Äter du endast en morot kommer kroppen gå in i svält. Den kommer spara på all energi den får. När du väl börjar äta igen kommer du gå upp allt och ännu mer.

Börja träna, ät hälsosamt och hitta en inre motivation

Sluta mygla, finns inget svältläge. Kroppen äter fett för situationer likt denna, det är anledningen till att kroppsfett ens existerar, för att kunna ge energi under inget intag av föda.
Citera
2021-11-27, 02:50
Medlem
Jag hade en rätt rund (inte extremt fet) polare som gick ned 8kg med rigshospitalets 13 dagars kur.
Citera
2021-11-27, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Beror på hur din startvikt och fettmassa är och hur mycket du rör på dig. Svältläge kan ge ganska stor viktminskning.

Mer avancerat så handlar det även om ditt intag av vätska, sodium och mineraler.

Utöver det så handlar det även om hur din kropp och dina hormon reagerar.

Att leva på en morot och vatten går att göra i 30 dagar, men lär knappast vara roligt. Kolla på de som kört vattenfasta.

Att gå ner 10kg på 30 dagar betyder ett dagligt underskott på 2300kcal. Man måste vara rejält stor för att lyckas med det
.

Testa träna 21 ggr i veckan om du inte tror mig. Varning för skador visserligen men om du klarar dig och vill bli rippad på 30dgr och klarar av det mentalt..
Körde 16 pass i veckan i ca 6 månader för några år sen. Ca 6 månader innan kroppen havererade, resultatet däremot. Helt rippad, helt apstark, galen kondition.
JUST TRY IT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in