2021-11-27, 03:43
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Kolla Hoffa Kaos på youtube. Han är en van fastare och körde nyligen 50 dagar på vatten och lite vitaminer/mineraler. Han har gjort flera fastor innan men 50 är hans längsta. Tror han gick ner 25-30 kg på den.

Men. Han har hållit på i 15 år och känner sin kropp utan och innan. Man gör inte en sån här fasta det första man gör. Man borde nog inte görs det alls faktiskt. Man kan börja med en halvdag och sen vänja in kroppen stegvis. Men har man några problem medicinska problem sen innan så ska man nog rådfråga sin läkare. Det kan man nog göra även utan medicinska problem.
Citera
2021-11-27, 03:51
Medlem
Whirls avatar
Riskabelt men ännu effektivare: torrfasta (varken mat eller vatten) under en flerdagarsperiod.

Jag har själv tidigare gått ner mer än 12 kilo på en månad genom att göra tre torrfastedygn i veckan, och sedan gjort samma sak månaden därpå. Gick ner totalt 30 kilo på mindre än tre månader och lyckades även hålla den vikten borta efteråt. Extremt? Ja, men det funkade.

Med ett dygn torrfasta förlorar du ungefär ett kilo i ren kroppsvikt utöver vattenviktsförluster. Men som sagt, det kräver att man läser på ordentligt om hur man gör det på ett säkert sätt och ordentlig självdisciplin förstås. Kan väl inte riktigt rekommendera det till andra som metod på grund av den stora skadan man kan göra, men för mig som fastat mycket och känner mina gränser var det som raketbränsle för viktnedgång.

Vanlig vattenfasta å andra sidan är ju en mildare metod att börja med. Starta med en dag och trappa upp till nästa tillfälle. Har själv gjort tre veckor vattenfasta som mest och där blev det nog runt 300g viktnedgång om dagen. Men föredrar torrfasta på grund av tidseffektiviteten.
Senast redigerad av Whirl 2021-11-27 kl. 04:13.
Citera
2021-11-27, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Man hade dött.

Nej, det hade man inte om man har fettreserver. Att fasta är inte samma sak som att svälta.
Citera
2021-11-27, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Testa träna 21 ggr i veckan om du inte tror mig. Varning för skador visserligen men om du klarar dig och vill bli rippad på 30dgr och klarar av det mentalt..
Körde 16 pass i veckan i ca 6 månader för några år sen. Ca 6 månader innan kroppen havererade, resultatet däremot. Helt rippad, helt apstark, galen kondition.
JUST TRY IT

Lättare att strypa maten för att gå ner i vikt än att träna.
Citera
2021-11-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Lättare att strypa maten för att gå ner i vikt än att träna.

Beror ju på, det ska ju gå att genomföra rent mentalt också. Men rent krasst är det som du säger. Absolut.
Citera
2021-11-27, 08:03
Medlem
Entjockbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Testa träna 21 ggr i veckan om du inte tror mig. Varning för skador visserligen men om du klarar dig och vill bli rippad på 30dgr och klarar av det mentalt..
Körde 16 pass i veckan i ca 6 månader för några år sen. Ca 6 månader innan kroppen havererade, resultatet däremot. Helt rippad, helt apstark, galen kondition.
JUST TRY IT
Låter mycket om det är pass på gymmet men du kanske anser att ett pass är att gå till ICA,ta en promenad, ut med hunden osv?
Citera
2021-11-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
10 kg på 30 dagar låter inte alls sunt, om det ens är möjligt. Kanske 4 kg är mer rimligt. Men det lär bli jojo effekten och du lär om 3 månader har gått upp 15 kilo.

Du ska bränna fett, inte bara gå ner i vikt. Det tar sin tid. Du ska alltså bränna energi. Är det inte så att 4000 kalorier är ett kilo fett? Eller är det 7000? Oavsett behöver du förbruka energi. Äter du endast en morot kommer kroppen gå in i svält. Den kommer spara på all energi den får. När du väl börjar äta igen kommer du gå upp allt och ännu mer.

Börja träna, ät hälsosamt och hitta en inre motivation
1 kg fett skall vara 7700 Kcal(kilo kalorier). Jag ser aftonbladet publicerar en artikel om hur långt du måste jogga för att bränna bort ett kilo. Se här>>> . Jag menar att om du cyklar vätternrundan(drygt 30 mil) bränner du 1 kg fett. Och detta kan motsvara mycket mer än 1 kg då du ju även blir av med en massa vatten. Och det är riktigt som någon skriver här att kroppen vänjer sig och ställer in sig på att bränna mindre fett efter några dagars bantning. Vilket då utvecklar en slags "jojo effekt".
Det många ofta glömmer är att frukosten är dagens absolut viktigaste mål. Äter du något på morgonen talar du om för kroppen att nu skall du bränna energi.
Senast redigerad av wuxi 2021-11-27 kl. 08:24.
Citera
2021-11-27, 08:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
10 kg på 30 dagar låter inte alls sunt, om det ens är möjligt. Kanske 4 kg är mer rimligt. Men det lär bli jojo effekten och du lär om 3 månader har gått upp 15 kilo.

Du ska bränna fett, inte bara gå ner i vikt. Det tar sin tid. Du ska alltså bränna energi. Är det inte så att 4000 kalorier är ett kilo fett? Eller är det 7000? Oavsett behöver du förbruka energi. Äter du endast en morot kommer kroppen gå in i svält. Den kommer spara på all energi den får. När du väl börjar äta igen kommer du gå upp allt och ännu mer.

Börja träna, ät hälsosamt och hitta en inre motivation

Tråden handlar inte om vad som är ”sunt” utan vad som är möjligt. Självklart går du ner MINST tio kilo på en månad om du drar ner ditt matintag till svältgränsen.
Citera
2021-11-27, 09:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Ett kilo är 7000 kalorier. En man beräknas bränna 2000kcal om dagen. Men matematiken får du själv räkna ut din lilla mellenniel. Om förutsättningarna är korrekta så kan man tappa ett kilo på 3,5 dagar.
9 kilo plus vätska alltså.

Men det är ju bara i teorin. Jag kan bli tom i bollen (kan inte beskriva på annat sätt) runt kl 3 om jag fastar.
Senast redigerad av kyrkstocken 2021-11-27 kl. 09:24.
Citera
2021-11-27, 10:37
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Om man bara åt en morot om dagen i 30 dagar, vad hade hänt? 600 kalorier om dagen räcker till 10 kg viktminskning på 30 dagar och en morot är väl knappt något fett alls. Inget jag tänker göra, bara undrar teoretiskt.

Den som är extremt överviktig kan gå ner så mycket.
Det vanligaste är att de via läkare får utskrivet en pulverdiet och de ska dricka mycket vatten och göra övningar.
Finns en del tv-program i usa där de visar hur det går till.

Jag tror inte att någon med normal vikt kan gå ner så mycket.

Man ska inte misshandla sin kropp så det är bra att du inte tänker göra detta.
Citera
2021-11-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Låter mycket om det är pass på gymmet men du kanske anser att ett pass är att gå till ICA,ta en promenad, ut med hunden osv?

Mån: Thaiboxning morgon , löpning kväll 5 - 20km
Tis: styrka morgon, brottning kväll
Ons: thaiboxning morgon, kväll MMA
Tors: löpning morgon, brottning kväll
Fre: styrka morgon, mma kväll
Lör: mma morgon, löpning lunch, Thaiboxning kväll.
Sön: löpning morgon, brottning lunch, styrka kväll.

Ungefär så såg det ut i 6 månader. Det funkar tills du skadar dig. Förutsatt att du är i okej form innan.
Människor har utsatt sina kroppar för hårdare utmaningar än så.
Problemet blev att skadorna kom som ett brev på posten givetvis.
Jag tycker det är ett ganska dumdristigt sätt att träna på men det va galet kul när jag kom in i ett Flow innan skadorna. Orkade träna flippat hårt tillslut. Folk trodde jag gick på tjack.

Att något är absolut möjligt att genomföra betyder inte att det är bra.
Men kul va det å äckligt vältränad blev jag.
Citera
2021-11-27, 11:20
Bannlyst
Det beror ju ganska mycket på utgångsvikten.

Är man normalviktig och vill gå ner 5 kilo, är det betydligt svårare än om man väger 150 kilo.

Den kloka kroppen vet att 5 kilo, hit och dit spelar ingen roll för sitt välbefinnande, och kommer streta emot bäst den kan.

Slutsatsen är att ju närmare ni närmar er en "normalvikt", ju svårare är det att tappa kilon. Givetvis också finns det mindre fettreserver att ta energi ifrån.

Och det vet jag alldeles för väl. Jag har haft tankar på att gå ner till under 75 kilo det senaste året, men vågen har hela tiden visat på runt 80 kilo.

I nån mån tror jag att jag har snöat in mig på siffror. Det finns en hälsoaspekt kring min bantning också.

- - -

När jag sitter och skriver detta minns jag en gång när jag studerade och beredde mat i vårt gemensamma kök. Viktoria stod till höger om mig och mumlade.

"-fan vad smal du är"

Tack tänkte jag! Och jag var smal på den tiden. Tränar man hårt så syns det på kroppen.

Enligt läkarevetenskapen spelar inte vikten så stor roll. Det är midjemåttet, som för en man är 94 cm för att vara optimala. Allt över det kan leda till välfärdssjukdomar!

Personligen tycker jag det är sjukt smalt. Men det är vad som sägs vara mest hälsosamt...

Jag önskar sänka mitt "enorma" blodtryck genom att gå ner i vikt. Men det går ju sådär...
Senast redigerad av Bensindriven 2021-11-27 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in