2021-11-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
T-röd innehåller Propan-2-ol, Aceton, Butanon och Etanol.
Det är inte ren sprit, utan något guckigt, som jag beskrev som oljigt.
Produkten är varken bra fettlösare eller bränsle, sotar rätt bra faktiskt!

Men vi håller oss till TS problem, han måste hitta vart vattnet kommer ifrån, inte huskurer.

Propan-2-ol (också känt som isopropanol eller isoproylalkohol), aceton (propanon, dimetylketon) och butanon (etylmetylketon) är tillsatt etanolen som denatureringsmedel enligt lag då produkten annars skulle vara belagd med alkoholskatt. Ingen av dessa tillsatser är oljiga utan är alkoholer eller ketoner och fungerar bra som såväl lösningsmedel eller sotningsfria bränslen.

Koncentrerad spolarvätska innehåller i princip samma sak, men utan aceton och med tillsats av detergent.
Citera
2021-11-27, 11:46
Medlem
Vädra ur den varma fuktiga luften efter att du kört den och ska parkera.
Citera
2021-11-27, 18:19
Innan du stannar. Öppna upp alla rutor i farten och släpp ut den varma luften.
De hjälper till nästa gång.

Va den ovan skrev. 👍
Citera
2021-11-27, 18:35
Medlem
iDiot5s avatar
Torrboll is the shit!
Haft många bilar genom åren där det vart fukt på insidan av rutorna speciellt på vintern och en torrboll har alltid varit räddningen.
Citera
2021-11-27, 19:18
Medlem
Min polare lärde mig ett knep som fungerar! Testade för ca 1v sedan och det funkar!
Gnid in YES i hela rutan och torka av. Blanda inte in vatten i någon process. Super jobbigt att torka av YES helt men när du väl lyckats så kommer det funka utmärkt!
Citera
2021-11-27, 20:57
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men då har TS både vatten och sprit på rutan...
Du har rätt. Jag tänkte fel.

Mina svar var till en fråga som aldrig ställdes. Jag läste helt enkelt för snabbt och antog det handlade om utsidan av vindrutan.

Men för att svara på frågan om frysning på insidan av vindrutan. Detta är ett problem jag kan minnas från min ungdom då jag var fatttig. Numera ser jag till att de bilar jag köper har en bränslevärmare som startas i god tid innan avfärd. Man trycker helt enkelt på en knapp och kan efteråt spatsera ut till en bil som är varm och skön samt helt isfri.

Citera
2021-11-27, 21:17
Medlem
blobben!!!s avatar
Ett tunt lager vax fixar biffen. Det bildas inte kondens på vaxhinnan och därmed inte heller frost.
Citera
2021-11-27, 21:24
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Min polare lärde mig ett knep som fungerar! Testade för ca 1v sedan och det funkar!
Gnid in YES i hela rutan och torka av. Blanda inte in vatten i någon process. Super jobbigt att torka av YES helt men när du väl lyckats så kommer det funka utmärkt!

Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ett tunt lager vax fixar biffen. Det bildas inte kondens på vaxhinnan och därmed inte heller frost.
Tvål/fett är ett väldigt gammalt och beprövat imskydd. Rakskum är det jag tycker är enklast att använda.
Citera
2021-11-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Fuktbollar fungerar, men tveksamt att de fungerar på vintern? Se till att köra med AC och fläktarna igång på max och hög temperatur när du kör bilen. Kör du den sällan?

mm kör inte så ofta :/
Citera
2021-11-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Släng gummimattorna, om du nu har sådana, och lägg in textilmattor. Fuktavdunstning fungerar bättre på större yta och en textilmatta har en betydligt större fuktig yta än en gummimatta.

Användare med mindre än 100 inlägg brukar ha en tendens att försöka visa kuken genom att vara arga, inget att bry sig om.

Fuktbollar funkar även på vintern, men det är nödigt att lägga pengar på dessa, köp kattsand kristall och lägg i en strumpa. Same shit, different name. AC på, året om, är en grundregel!

Lutar inte kattsand kristall nåt? Kanske en dum fråga men det skadar väll inte bilen är att ha AC:en på länge? Min farbror sa det för länge sen kommer jag ihåg. Men har inte brytt mig.
Citera
2021-11-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erper
En påse ris funkar ypperligt!

Ris i en plastpåste, inge tyg eller nåt?
Citera
2021-11-27, 22:46
Bannlyst
kristallsandwn luktar nada enligt mig erfarenhet. tvärtom så absorberar den lukt. har köpt säkert tio såna påsar för drygt hundringen. testade idag för kondwnsproblemet i bilen. får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in