2021-11-27, 04:22
Medlem
killawifes avatar
Om du använder en vanlig sån där vindrutematta så brukar det aldrig bli frost på insidan av rutan heller.
Citera
2021-11-27, 07:08
Medlem
erpers avatar
En påse ris funkar ypperligt!
Citera
2021-11-27, 07:20
Medlem
Tjejens bil läcker i genomförningarna genom taket. Är vatten i läslampan framtill samt i bagageluckan.
Citera
2021-11-27, 09:23
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla.

I dag vaknade jag till att det finns is/frost på insidan av vindrutan. Finns det nån produkt man kan använda för att det inte ska frysa? Alla tips är välkomna!

Just nu har jag hittat nåt som kallas för fuktbollen och pingi. Fungerar dessa produkter, pingi ser smidigare ut.

Är Bilvårdskungen legit?

Tack
Finns inga saker du kan göra för att torka ur fukten. Torrbollen, tidningar, byta mattor, ställa in en kupevärmare o köra med öppna rutor och hög värme är allt bara tillfälliga lösningar.

Felet är att bilen inte är helt tät antagligen, och hur man hittar läckan är en mindre vetenskap.

Jag själv har gett upp med vår gamla skrothög. Den får stå i garaget istället och har aldrig problem med fukt längre. Har en riktig bil också men den får stå ute

Har du möjlighet att ställa bilen under tak?
Citera
2021-11-27, 09:48
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
T-sprit innehållet något oljigt som lämnar äckliga rester på glas.
Svammel.....!
Det innehåller ingen olja , den löser sig till hundra procent med vatten, det gör ingen olja.
Dessutom är den väldigt rekomendabel av fönsterputsare pga. just det.
Används också i spritkök med fördel eftersom den inte osar, osar gör produkter med just olja.
Citera
2021-11-27, 10:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Svammel.....!
Det innehåller ingen olja , den löser sig till hundra procent med vatten, det gör ingen olja.
Dessutom är den väldigt rekomendabel av fönsterputsare pga. just det.
Används också i spritkök med fördel eftersom den inte osar, osar gör produkter med just olja.
T-röd innehåller Propan-2-ol, Aceton, Butanon och Etanol.
Det är inte ren sprit, utan något guckigt, som jag beskrev som oljigt.
Produkten är varken bra fettlösare eller bränsle, sotar rätt bra faktiskt!

Men vi håller oss till TS problem, han måste hitta vart vattnet kommer ifrån, inte huskurer.
Citera
2021-11-27, 10:10
Medlem
Tröd är väl träsprit med kräkmedel i eller..alltså metylalcohol eller metanol...
Citera
2021-11-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tröd är väl träsprit med kräkmedel i eller..alltså metylalcohol eller metanol...
alltså gjort på cellulosa.
Citera
2021-11-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej alla.

I dag vaknade jag till att det finns is/frost på insidan av vindrutan. Finns det nån produkt man kan använda för att det inte ska frysa? Alla tips är välkomna!

Fukt i bilen?

Kör med AC på ett tag. Torkar ur eventuell fukt i kupén.
Citera
2021-11-27, 10:51
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
T-röd innehåller Propan-2-ol, Aceton, Butanon och Etanol.
Det är inte ren sprit, utan något guckigt, som jag beskrev som oljigt.
Produkten är varken bra fettlösare eller bränsle, sotar rätt bra faktiskt!

Men vi håller oss till TS problem, han måste hitta vart vattnet kommer ifrån, inte huskurer.
Ja TS kanske skulle prova köra kupévärmaren ett dygn för att torka upp kupén, eventuellt kolla läckage i defroster elementet av plast, många bilar har problem med läckage i just det,Audi speciellt.

Vidare så är t-röd ett bra rengöringsmedel och brinner med en klart låga punkt
Citera
2021-11-27, 10:54
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

Nej - T-röd är INTE metanol.

T-röd, Rödsprit och Spritbänsle är olika varumärken för vad som i huvudsak är ETANOL. Men man har tillsatt ämnen som gör det odrickbart och färgat (rött).

Metanol är däremot mycket giftigt och farligt att förtära och andas in.

Edit:
Det är lite olyckligt att "T" i T-röd uppfattas som T i Trä. Jag tror T:et kommer från en gammal beskrivning: "Teknisk sprit".
Senast redigerad av beer-goggles 2021-11-27 kl. 10:59.
Citera
2021-11-27, 11:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Inte alls.

Säkerhetsdatablad.pdf
https://docs.biltema.com/v2/document...3-e381d46e1d33
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in