2021-11-23, 22:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det slår mig att beskrivningen av begravningen faktiskt innehåller värdefull information som jag inte citerade i trådstarten. Här är resten av texten:

Det är snö på marken. Begravningen äger rum på vintern, eller möjligen tidig vår. Kanske kan det utesluta en del kandidater?

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Då kan kanske Ekelund strykas från de misstänktas skara, för han dog i början av september. Nerman dog i början av oktober och Ekelöf i mitten av mars.

Såg följande på Wikipedia: "Storlommen är känd för sitt under våren klagande och ödsligt klingande spelläte." Kan det vara Ekelöf som sänks ner med ett sorgset rop? Knarrande skare i mars? Vilken filmisk scen! Som ur en grym gangsterrulle. Kultursnillet goes ... to hell!
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-23 kl. 22:41.
Citera
2021-11-23, 22:38
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Det stämmer onekligen väl in på Stolpes redogörelse för begravningen. Men hade Nerman verkligen det inflytande på svenskt kulturliv som Stolpe sålunda beskriver:

Men i svenskt kulturliv var han en ständig risk, en källa till ständiga kriser. Han var som en smygande pest – rätt som det var, kände man fläkten av hans hat, hans avundsjuka, hans gemenhet.

Har för mig att jag läst någon historia om hur Ekelöf i samband med någon litterär tillställning viskat någon i örat på var och en av de samlade som också var och en bleknade.

Hade Nerman "en sfär" som plågade Stolpe? Kretsen kring Ekelöf ringaktade Stolpe.

Stolpe skriver:
Den döde hade en osläcklig hunger efter erkännande, beröm

Att Ekelöf hade behov av beröm är omvittnat.

Närmare detaljer om Ekelöfs begravning kanske någon känner till. Var ägde den rum? Sigtuna?

Vad gäller kranium och blick så finns det en rad bilder på Ekelöf som kan användas i detta sammanhang.

Har för mig att jag läst någon historia om hur Ekelöf i samband med någon litterär tillställning viskat någon i örat på var och en av de samlade som också var och en bleknade.

Mycket av det som skrivits om Ekelöf i tråden verkar onekligen passa rätt bra. Att Stolpe, som Falstaff-Kafir påpekade, beskriver hans kranium som "kusligt" i en annan text är bestickande. Men på Wikipedia läser jag följande om Ekelöfs kvarlevor: "På egen begäran blev hans aska strödd över floden Paktolos i Sardes." Hölls det ens någon begravning?
Citera
2021-11-23, 22:41
Medlem
Citat:
Då kan kanske Ekelund strykas från de misstänktas skara, för han dog i början av september. Nerman dog i början av oktober och Ekelöf i mitten av mars.
Fredrik Böök dog i början av december 1961. Martin Lamm faller bort, han dog i maj 1950.
Citera
2021-11-23, 22:47
Medlem
atts avatar
Det här känns inte som Ekelöf (från Stabskaptens stolpecitat):
han skummade av vrede, om någon kollega blivit inbjuden till en kongress, där han inte var med: han infann sig då objuden, gnatade och skällde, lamenterade och förbannade, tills han av den uttröttade kongressledningen fick gratis hotellrum och inbjudan till alla banketter…
Ekelöf framstår för mig som motsatsen till den som längtar efter att gå på kongresser och banketter. Det skulle möjligen vara för spriten då, men tveksamt.
Citera
2021-11-23, 22:56
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Det slår mig att beskrivningen av begravningen faktiskt innehåller värdefull information som jag inte citerade i trådstarten. Här är resten av texten:

Det är snö på marken. Begravningen äger rum på vintern, eller möjligen tidig vår. Kanske kan det utesluta en del kandidater?

Ekelund begravdes den 8 september 1949, så antingen är han väl fel person eller så är den knarrande skaren en konstnärlig frihet. Tror ändå mer på honom än på Ekelöf eller på andra vid tiden för bokens utgivning förhållandevis "nydöda" kandidater. Stolpes text är ju ett slags självrannsakande betraktelse över hans egen oförsonlighet, som när han återger detta samtal med en vän som undrar om han hatade den döde:

Citat:
– Är du inte ganska oförsonlig, egentligen? frågade han.
Jag teg ett ögonblick.
– Jo, svarade jag. Mot ett fåtal människor jag känt är jag absolut oförsonlig.
– Det låter inte så bra, sade han nästan ljudlöst.
– Nej, svarade jag. Det gör nog inte det.

Det här tycks mig mer likna sträng personlig självrannsakan av det slag som Stolpe ägnade sig åt i Oxfordrörelsen och då framför allt i boken Kopparsmeden Alexander (1937). Det är under dessa år han verkligen plågas av sin egen oförmåga att förlåta hustrun Karin hennes äktenskapliga snedsteg, av sitt "hämndlystna sinne", och hemfaller åt "förtvivlans bön" när han stöter ihop med Olof Lagercrantz på Stallmästargården därför att han blir varse att han fortfarande hatar. Det gör att jag ändå vill tro att texten avspeglar en äldre erfarenhet än om det skulle ha rört sig om t.ex. Ekelöfs död 1968. Vid den tiden får man nog säga att Stolpe var betydligt mer trygg i sin övertygelse om att hans fiender var galningar, och han skulle nog inte på samma sätt ha beskrivit den döde som en säregen, föraktad outsider utan snarare som en av de otaliga kulturförstörarna som var typiska för tiden och fick beröm av Dagens Nyheter. Men ho vet.
Citera
2021-11-23, 22:56
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:

Ja, jag tror Ekelund kan uteslutas av det skälet. Enligt min mening ter han sig som en mindre sannolik kandidat även av en annan anledning. Sant är att han tyckte att han inte uppskattades efter förtjänst, vilket säkert kan ha tagit sig uttryck i missunnsamhet och avundsjuka. Men samtidigt var han oerhört stursk och stolt. I dikter och aforismer uttrycker han glädje över att få läser honom. Det kan förstås vara att göra dygd av nödvändigheten, men jag har ändå svårt att tro att han skulle ha ringt och tjatat om att få komma på konferenser och tiggt sig till gratismiddagar. Var han inte mer av en kuf och enstöring än någon som sprang på konferenser och middagar?
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-23 kl. 23:42.
Citera
2021-11-23, 22:58
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Mycket av det som skrivits om Ekelöf i tråden verkar onekligen passa rätt bra. Att Stolpe, som Falstaff-Kafir påpekade, beskriver hans kranium som "kusligt" i en annan text är bestickande. Men på Wikipedia läser jag följande om Ekelöfs kvarlevor: "På egen begäran blev hans aska strödd över floden Paktolos i Sardes." Hölls det ens någon begravning?
Du har tidigare tagit upp följande citat:
Citat:
Men just som kistan sänktes ned, kände jag plötsligt någonting alldeles nytt. Det var en plågad inbillnings verk naturligtvis – men inte mindre verkligt för det. Just som kistan försvann bakom gravens kant, tyckte jag mig höra ett rop, som av en lom – långt borta. Jag tyckte det var en stämma som ropade: "Hjälp, hjälp!" Jag hörde orden så tydligt, att jag vände mig om och spejade. Vem ropade? Så vände jag blicken mot graven och förstod.
En begravning med kista, som sedan sänks ned i graven, låter ju högst orimligt om det skulle vara Ekelöf. Hans aska tog hans hustru med till Turkiet för att strö ut den över Paktalos (Paktolos?) vatten.
Citera
2021-11-23, 23:00
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma - Gunnar Ekelöf betraktad av Olof Lagercrantz:
Det fanns hos Gunnar en lust att såra och betydande talang i genren. Ty han s å g människor och visste var svagheten fanns.

En gång var vi tillsammans på en middag hos en vän. Mitt under måltiden reste sig Gunnar, gick runt bordet och viskade ett ord i örat på varje gäst. Tårar sprang fram var han kom. Det var ett slags svart trolleri.

Tack, kanske har jag läst detta här på FB, citerat av att?
Citera
2021-11-23, 23:02
Medlem
Beatriceaurores avatar
Meen snälla... Det är ju bara att googla.
Stolpes fru bedrog honom. Detta är omskrivet.
Citera
2021-11-23, 23:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Meen snälla... Det är ju bara att googla.
Stolpes fru bedrog honom. Detta är omskrivet.

Mystiken tätnar. Indicierna för Ekelöf var goda, men om han inte ens har en gravsten ...

Vad nu! Bedrog frun Stolpe med "den döde"?

Kan du utveckla?
Senast redigerad av Dalulven 2021-11-23 kl. 23:31.
Citera
2021-11-23, 23:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ja, jag tror Ekelund kan uteslutas av det skälet. Enligt min mening ter han sig som en mindre sannolik kandidat även av en annan anledning. Sant är att han tyckte att han inte uppskattades efter förtjänst, vilket säkert kan ha tagit sig uttryck i missunsamhet och avundsjuka. Men samtidigt var han oerhört stursk och stolt. I dikter och aforismer uttrycker han glädje över att få läser honom. Det kan förstås vara att göra dygd av nödvändigheten, men jag har ändå svårt att tro att han skulle ha ringt och tjatat om att få komma på konferenser och tiggt sig till gratismiddagar. Var han inte mer av en kuf och enstöring än någon som sprang på konferenser och middagar?

Men det i sammanhanget viktiga är väl hur Stolpe uppfattade honom, och där tycks hans beskrivningar ändå passa tämligen väl överens med bilden av den döde: halvt mentalsjuk person, förgiftad av hat, förakt... avund... revanschlust, personliga ressentiments...
Citera
2021-11-24, 00:00
Medlem
Sinnerstens avatar
Bästa tråden, följer med spänning sorry för OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in