2021-11-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jan "ensamkommande skäggbarn" Emanuelsson hoppas jag får smaka på förortens barn som han har vurmat för. Bilar, klockor, pengar...

Hoppas att det biter mediaHORAN i nacken.

Menar du Jan Emanuel Johansson? Eller vem är Emanuelsson?
Citera
2021-11-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nej, de där klockorna används som valuta vid narkotikaaffärer. Kontanter efterfrågas numer nästan bara av kriminella och när samhället går mot kontantlöst så behöver de hitta en ny accepterad valuta. Klockor är dessutom nästan smidigare eftersom du kan t ex flyga till Spanien med en sådan på armen. Att flyga med en halvmiljon i cash kan sluta dåligt....

Så är det definitivt.

Men en hel del stulna klockor säljs också utomlands. Att tro att det inte skulle finnas en sådan marknad (inte riktat mot dig) för dyra klockor är som att tro att det inte finns en marknad för stulna lyxbilar utomlands, men att yrkeskriminella runtom i västvärlden ändå organiserat stjäl lyxbilar och just klockor. Eller för den delen stjäl konst, diamanter, vad som helst av värde som ska vara certifierat, men som ändå kan säljas vidare till mindre nogräknade eller väldigt naiva individer.
Citera
2021-11-23, 21:56
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Finns det någon statistik på det?
Det fick mig iallafall att tänka på den här händelsen.
(FB) "Greve sköt neger med jaktgevär på Östermalm"

Officiell statistik finns såklart inte, det är nog bara Polisen som sitter på vapenregistret som kan avslöja det. Men jag är uppvuxen på Östermalm och kan intyga att det finns extremt många - och märk väl - lagliga vapen. Allt från Magnumrevolvrar till elefantstudsare och äkta franska Darne hagelbrakare! Jag vet t o m en familj som har en lägenhet med ett s k panic room....

I artikeln nedan berättar stadsdelens främste mäklare att den vanligaste frågan när parterna möts för att skriva köpeavtalet är ”och hur gör vi med vapenskåpet”:

https://www.dn.se/ekonomi/rekordmakl...ill-ostermalm/

Eller den här ovetenskapliga artikeln:

https://www.expressen.se/dinapengar/...-dyraste-gata/

Citat:
.Det är fortfarande en tredjedel av lägenheterna som har vapenskåp.

Det som skiljer innerstadsbor mot ortenrapparna är konsekvenstänk och problemlösningsförmåga. De förstnämnda vet att det inte kommer lösa några problem att skjuta klockrånaren med .308 i hallen. Men en dag kanske någon ändå ställs inför en stressad situation där kanske småbarnen hotas och hen väljer att ta fram bössan......

/EDIT: med ”hen” avser jag både man eller kvinna, inga mellanting alltså då det inte finns några icke-binära på Ö-malm. Kvinnor jagar också fasan, dovhjort och vildsvin på släktens gods någon per år./
Senast redigerad av JymdKjam 2021-11-23 kl. 22:32.
Citera
2021-11-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller med tidigare skribenter om att det verkar lite märkligt att råna folk på klockor - klockor som ändå kommer vara enormt svårsålda och till ett hyfsat ringa värde.

Sen tycker jag det är väldigt mycket missuppfattningar i tråden gällande nödrätten. Du får givetvis inte döda någon som bryter sig in hos dig, det säger väl sig också förhoppningsvis sig självt, men däremot får du mota ut inkräktarna med det mått av våld som situationen kräver, utan att bli straffad. Så visade det sig att kakförsäljarna inte vara just det, utan klockrånare istället, har du full rätt att helt enkelt ta dem i armarna och släpa ut dem ur din lägenhet. Inga konstigheter där alls, men verkar vara väldigt missförstått i tråden.

Släpa ut någon som har pistol? Idiot
Citera
2021-11-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du behöver inte skicka in din klocka till Rolex för servning.

Tror inte servare generellt tar in stulna rolex klockor. Genererar inte ett bra rykte
Citera
2021-11-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Tror inte servare generellt tar in stulna rolex klockor. Genererar inte ett bra rykte

Det är inte alla urmakare som kollar kvitton etc.
Citera
2021-11-23, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Dessa jävla parasiter. Längtar tills svenska folk börjar skjuta tillbak

Det kommer.
Sanna mina ord det kommer.

Jag hör det överallt av bekanta runt om i Sverige att fler och fler skaffar sig vapen.
Så länge inte polisen klarar av eller vågar göra någonting åt invandringen. Så blir man tyvärr tvungen att göra det själv.

Jag har längtat efter den där dagen i 20 års tid.

Och det kommer till att hända. Jag misstänkte det finns en hel del rika folk på Östermalm som kan ha råd att betala folk att leta reda på klockorna igen och även ta hämnd.

Det var väl inte så länge sedan jag tycker att det var någon som hade levt ett säkerhetsföretag från Polen för att göra ett gripande här i Sverige.
Lite pinsamt att andra ska göra polisens jobb. När svenskarna ska betala skatt.
Citera
2021-11-23, 22:39
Medlem
Citat:

Inte ens etablerade och renommerade urmakare är alltid särskilt nogräknade...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ingtvattslagen

Fast generellt sett har du givetvis rätt. Å andra sidan, för de som vill få sina klockor servade finns sätt, precis som det finns sätt för de som vill få stulna bilar servade.

Yrkeskriminella håller i regel inte på att stjäla och råna dyrgripar de sedan inte kan avyttra eller på annat sätt använda som valuta.
Citera
2021-11-24, 00:01
Medlem
Förstår inte riktigt, är det verkligen värt det? ^^en simple rolex, för peanut money som är inget speciellt. Varför inte gå för x10 value? .. Det tyder på noll koll, amatörer / = somalier som bara känner till Rolex.

Jag har köpt/sålt exlusiva klockor i 30 år utbildad urmarkare. En 300k rolle, stulen, men fixad id, kanske kan gå för 50k, dvs 1/6.

Amatörer...
Senast redigerad av Olle7911 2021-11-24 kl. 00:12.
Citera
2021-11-24, 00:06
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Fõrr hovrades ovanför Rinkan o västerort numera är Õstermalm drabbat. Som sagt som man röstar får man ligga

Det har varit tyst från helikoptern i Västerort nu i några dagar. Den brukar hovra dagligen och jag måste säga att det är riktigt skönt.
Den får gärna hålla till på Östermalm.
Citera
2021-11-24, 00:14
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Dom som köper dom här klockorna struntar fullständigt i service
Citera
2021-11-24, 00:15
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle7911
Förstår inte riktigt, är det verkligen värt det? ^^en simple rolex, för peanut money som är inget speciellt. Varför inte gå för x10 value? .. Det tyder på noll koll, amatörer / = somalier som bara känner till Rolex.

Jag har köpt/sålt exlusiva klockor i 30 år utbildad urmarkare. En 300k rolle, stulen, men fixad id, kanske kan gå för 50k, dvs 1/6.

Amatörer...

Ja? Dom är amatörer. Har nån påstått nåt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in