2021-11-23, 19:56
Medlem
Karmans avatar
Har faktiskt inte koll, vad är dessa klockor värda? Måste vara flera 100k för att det ska vara värt risken för rånarna.

Nej, man ska givetvis inte flasha med klockor och andra fina grejer. Men hur är det då med företagare, som måste vara offentliga och sälja in sig och sitt företag på nätet och sociala medier med mera. Allt anant är dessutom offentligt, företagsengemang, styrelse, resultat, adress där du bor... Kommer folk våga vara företagare i Sverige i framtiden? Eller ta ledande befattningar i företag? Det ser jag som ett stort problem för Sverige under uppsegling.
Citera
2021-11-23, 20:06
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jan "ensamkommande skäggbarn" Emanuelsson hoppas jag får smaka på förortens barn som han har vurmat för. Bilar, klockor, pengar...

Hoppas att det biter mediaHORAN i nacken.
Är det Jan Emanuelsson?
Citera
2021-11-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har faktiskt inte koll, vad är dessa klockor värda? Måste vara flera 100k för att det ska vara värt risken för rånarna.

Nej, man ska givetvis inte flasha med klockor och andra fina grejer. Men hur är det då med företagare, som måste vara offentliga och sälja in sig och sitt företag på nätet och sociala medier med mera. Allt anant är dessutom offentligt, företagsengemang, styrelse, resultat, adress där du bor... Kommer folk våga vara företagare i Sverige i framtiden? Eller ta ledande befattningar i företag? Det ser jag som ett stort problem för Sverige under uppsegling.

De flesta personrån handlar om betydligt lägre summor än detta, men ändå begås rånen.

2020 anmäldes 7 370 personrån, alltså åtta per dag.

I Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppgav 1,3 procent av befolkningen (16–84 år) att de utsattes för personrån eller försök till personrån under 2020, vilket skulle motsvara cirka 104 000 personer om det räknas om till antal utsatta personer i befolkningen. (Missvisande uträkning av Brå, men säg 80 000).

Väldigt många anmäler alltså inte ens rånen eller rånförsöken.

Av de anmälda personrånen är det omkring 10% som klaras upp, vilket förmodligen är under en procent av alla rån och rånförsök som begås.

Så rånare bedömer nog inte riskerna som särskilt höga och tenderar överlag ändå att vara väldigt risktagande personligheter.

Källa Brå:
https://bra.se/statistik/statistik-u...typer/ran.html
Senast redigerad av Stefan S 2021-11-23 kl. 20:13.
Citera
2021-11-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller med tidigare skribenter om att det verkar lite märkligt att råna folk på klockor - klockor som ändå kommer vara enormt svårsålda och till ett hyfsat ringa värde.

Sen tycker jag det är väldigt mycket missuppfattningar i tråden gällande nödrätten. Du får givetvis inte döda någon som bryter sig in hos dig, det säger väl sig också förhoppningsvis sig självt, men däremot får du mota ut inkräktarna med det mått av våld som situationen kräver, utan att bli straffad. Så visade det sig att kakförsäljarna inte vara just det, utan klockrånare istället, har du full rätt att helt enkelt ta dem i armarna och släpa ut dem ur din lägenhet. Inga konstigheter där alls, men verkar vara väldigt missförstått i tråden.

Tack för dagens garv- ”ta kakförsäljarna i armen”.
Citera
2021-11-23, 20:23
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Beroende på modell, från 50-500k, de som brukar förekomma i Sverige. Detta är dock priser där du har någon form av historik, boxar, cert på de som är 100k och uppåt.

Ifall du tycker klockor är intressant kan du med fördel följa Pride & Pinion på Youtube, en Nordirländsk urhandlare med ett sinne för sociala medier och prissättning.
Citera
2021-11-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
Så dom använe flygande mattor och helikoptrar vid rånet? Woooooow
De flygande mattorna var någon annan i tråden som kallade rånarna. Jag svarade på ett skämtsamt sätt.
Citera
2021-11-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
De flygande mattorna var någon annan i tråden som kallade rånarna. Jag svarade på ett skämtsamt sätt.

Kan ju bli det nya signalementet polisen ger i fortsättningen isf att säga de hade mörk jacka o mörka byxor så säger de bara flygande mattor
Citera
2021-11-23, 20:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Börjar bli farligt med kombon; boende i Östermalm + dyr klocka

Mjah. Östermalm är landets mest välbeväpnade stadsdel. Järva inräknat. Varannan bostad har ett vapenskåp. Vi väntar bara på att de boende börjar skjuta sig loss.
Citera
2021-11-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nionde
Klockor säljs utan cert och låda ja, men serienummret kan du inte frånkomma. Väldigt svårt att sälja vidare den för att få tag i ”vita pengar” men inom kriminell kretsen så får du nog cash utan problem. Gissar däremot på att man ej betalar full pris.

En stulen klocka kommer du aldrig att kunna serva heller. En rolex ska servas var 10e år.

Du behöver inte skicka in din klocka till Rolex för servning.
Citera
2021-11-23, 21:06
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jan "ensamkommande skäggbarn" Emanuelsson hoppas jag får smaka på förortens barn som han har vurmat för. Bilar, klockor, pengar...

Hoppas att det biter mediaHORAN i nacken.

Det var ju några som gjorde inbrott i hans hem för något år sedan. Han fick allt på video och han eftersökte personerna. Slutade med att han fick tillbaka sina saker och ett förlåt.

För övrigt tror jag inte han hade backat om två somalier försökte råna honom. Med så mycket testo och självförtroende lägger man sig inte bara ner.
Citera
2021-11-23, 21:13
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurtigaBritta
Kan ju vara så att det ska spelas in en ny intelligent rap video men något nytt stjärnskott från orten som behöver rekvisita och som inte vill visa brushurna att han kör med kopior.

Nej, de där klockorna används som valuta vid narkotikaaffärer. Kontanter efterfrågas numer nästan bara av kriminella och när samhället går mot kontantlöst så behöver de hitta en ny accepterad valuta. Klockor är dessutom nästan smidigare eftersom du kan t ex flyga till Spanien med en sådan på armen. Att flyga med en halvmiljon i cash kan sluta dåligt....
Citera
2021-11-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Mjah. Östermalm är landets mest välbeväpnade stadsdel. Järva inräknat. Varannan bostad har ett vapenskåp. Vi väntar bara på att de boende börjar skjuta sig loss.

Finns det någon statistik på det?
Det fick mig iallafall att tänka på den här händelsen.
(FB) "Greve sköt neger med jaktgevär på Östermalm"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in