Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det farligaste som kan hända när det kommer till Ryssland är de skickar en signal till NATO genom att ta ut NATO-installationer i Baltikum, Polen, Rumänien och Ukraina. Så här agerar Israel mot bland annat Syrien. De skickar inte trupp men istället skickar de missiler. Nu tror jag inte att en sådan sak kommer ske men det kan mycket väl ske. Det kommer alltså ingen rysk stridsmakt rullandes in på Stockholms gator eller på Warszawas gator. Det mest troliga är som sagt att de skjuter missiler om nu Ryssland tänker sig att de skall agera militärt. Det är nog högst osannolikt att Ryssland skulle få för sig att invadera länder eftersom Ryssland inte är tillräckligt starkt för att kunna ockupera länder. Sverige behöver nog inte vara orolig för någon rysk invasion. Jag undrar dock hur NATO skulle agera om Ryssland sprängde någon militär missilbas i Estland.
Låt mig säga följande: USA/NATO har betydligt fler konventionella precisionsmissiler än Ryssland. Det skulle hagla missiler över Ryssland i ett sådant scenario. Ryssland skulle få ge sig, eller sätta in sina kärnvapen, med förödande konsekvenser för mänskligheten.
Sant är att Ryssland har ett starkt luftvärn, men det skulle inte kunna ta ut alla missiler. Det ryska flygvapnet är ganska svagt jämfört med USAF. I stort sett alla plan är uppgraderade sovjetiska konstruktioner. Vilket inte hindrar att Ryssland kan ha vassa missiler.
Jämför med Sverige. JAS C/D är, i grunden, en 80-tals konstruktion. Men vi har, i alla fall Meteor-jaktrobot. Det är först nästa år som JAS E börjar levereras till flygvapnet. JAS D blir kvar som avancerat skolflygplan, liksom JAS C blir kvar, åtminstone till vi, ev. får det brittisk-svenska Tempest, kanske i slutet av 2030-talet.
Ingen räknar med någon rysk storinvasion av Sverige. Det är fysiskt omöjligt för den ryska krigsmakten att ta och hålla hela Sverige. Men ett strategiskt överfall kan ske. Missiler som förstör flottan i Karlskrona och Stockholm, liksom våra flygbaser, om vi blir överraskande. Ockupation av Gotland och basering av långräckviddigt luftvärn där. Strategiskt komandoanfall emot Stockholm för att ta ut delar av statsedningen och bryta svensk försvarsvilja.Landstigningar söder och norr om stockholm, tills vi ger efter för ryska krav och det sker en sk "finlandisering" av Sverige.