2022-01-12, 08:52
  #565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi behöver bara se vad Ryssland gjorde mot Sverige under den "ryska påsken", då man övade kärnvapenanfall emot Mälardalen. Så varför inte balansera upp den ryska synvinkeln på situationen med några svenska röster:

Överbefälhavaren:
https://youtu.be/_kdrmxTbC1U (37:38)
En intressant analys:
https://youtu.be/GfjCq7aY9v8 (5:41:48)

Att så många människ "tvingats" till att ställa upp i entoniga kören som är 8h lång och streamades igår 11 jan skrämmer mig att nåt är i görningen.

Orkade inte se hela men var de olika partierna eller dess ledare med i videon ? Trodde vi var demokratiskt land och de folkvalda skulle få säga sitt även oppositionsmässigt.

Edit : Tack för videon
Citera
2022-01-12, 11:49
  #566
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det farligaste som kan hända när det kommer till Ryssland är de skickar en signal till NATO genom att ta ut NATO-installationer i Baltikum, Polen, Rumänien och Ukraina. Så här agerar Israel mot bland annat Syrien. De skickar inte trupp men istället skickar de missiler. Nu tror jag inte att en sådan sak kommer ske men det kan mycket väl ske. Det kommer alltså ingen rysk stridsmakt rullandes in på Stockholms gator eller på Warszawas gator. Det mest troliga är som sagt att de skjuter missiler om nu Ryssland tänker sig att de skall agera militärt. Det är nog högst osannolikt att Ryssland skulle få för sig att invadera länder eftersom Ryssland inte är tillräckligt starkt för att kunna ockupera länder. Sverige behöver nog inte vara orolig för någon rysk invasion. Jag undrar dock hur NATO skulle agera om Ryssland sprängde någon militär missilbas i Estland.

Låt mig säga följande: USA/NATO har betydligt fler konventionella precisionsmissiler än Ryssland. Det skulle hagla missiler över Ryssland i ett sådant scenario. Ryssland skulle få ge sig, eller sätta in sina kärnvapen, med förödande konsekvenser för mänskligheten.

Sant är att Ryssland har ett starkt luftvärn, men det skulle inte kunna ta ut alla missiler. Det ryska flygvapnet är ganska svagt jämfört med USAF. I stort sett alla plan är uppgraderade sovjetiska konstruktioner. Vilket inte hindrar att Ryssland kan ha vassa missiler.

Jämför med Sverige. JAS C/D är, i grunden, en 80-tals konstruktion. Men vi har, i alla fall Meteor-jaktrobot. Det är först nästa år som JAS E börjar levereras till flygvapnet. JAS D blir kvar som avancerat skolflygplan, liksom JAS C blir kvar, åtminstone till vi, ev. får det brittisk-svenska Tempest, kanske i slutet av 2030-talet.

Ingen räknar med någon rysk storinvasion av Sverige. Det är fysiskt omöjligt för den ryska krigsmakten att ta och hålla hela Sverige. Men ett strategiskt överfall kan ske. Missiler som förstör flottan i Karlskrona och Stockholm, liksom våra flygbaser, om vi blir överraskande. Ockupation av Gotland och basering av långräckviddigt luftvärn där. Strategiskt komandoanfall emot Stockholm för att ta ut delar av statsedningen och bryta svensk försvarsvilja.Landstigningar söder och norr om stockholm, tills vi ger efter för ryska krav och det sker en sk "finlandisering" av Sverige.
Citera
2022-01-12, 12:04
  #567
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Att så många människ "tvingats" till att ställa upp i entoniga kören som är 8h lång och streamades igår 11 jan skrämmer mig att nåt är i görningen.

Orkade inte se hela men var de olika partierna eller dess ledare med i videon ? Trodde vi var demokratiskt land och de folkvalda skulle få säga sitt även oppositionsmässigt.

Edit : Tack för videon

Jag har, absolut inte, sett hela tillställningen. Men de politiska ungdomsförbunden vet jag medverkar, liksom en eller flera från försvarsutskottet. Men vi har en bra överbefälhavare. Ingen "nederlagsdoktrin" där inte! Och han vill ha en balanserad uppbyggnad av försvaret där operativ effekt är det som räknas. Olika delar av totalförsvaret skall stärka varandra.. Damen ifrån FOI gjorde en intressant analys.
Citera
2022-01-12, 17:16
  #568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi behöver bara se vad Ryssland gjorde mot Sverige under den "ryska påsken", då man övade kärnvapenanfall emot Mälardalen. Så varför inte balansera upp den ryska synvinkeln på situationen med några svenska röster:

Överbefälhavaren:
https://youtu.be/_kdrmxTbC1U (37:38)
En intressant analys:
https://youtu.be/GfjCq7aY9v8 (5:41:48)
Hysteriska röster, njae, dom klarar vi oss utan.
Vilket land tror du svenska militärövningar med USA och Nato förresten är riktade mot?

Sen väntar jag fortfarande på att du ska svara på detta:
(FB) Putin: Nato har nu överträtt en röd linje - krig oundvikligt (enligt Diesen)
__________________
Senast redigerad av shimona 2022-01-12 kl. 17:18.
Citera
2022-01-12, 17:29
  #569
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Hysteriska röster, njae, dom klarar vi oss utan.
Vilket land tror du svenska militärövningar med USA och Nato förresten är riktade mot?

Sen väntar jag fortfarande på att du ska svara på detta:
(FB) Putin: Nato har nu överträtt en röd linje - krig oundvikligt (enligt Diesen)
Vi och Nato riktar aldrig övningar mot något land.
Det är ert gebit.
Citera
2022-01-12, 17:53
  #570
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
5%? Extremt få länder spenderar så mycket, varför inbillar du dig att Sverige skulle behöva göra det?

Därför att Ryssland är en hungrig cancersvulst som inte känner sig någorlunda trygg och stolt om inte, hela, Europa blir en buffertszon åt Moskvastaten.

Nu har, iof, inte Ryssland krigat emot Sverige på väldigt länge, mest beroende på att Sverige under karl den 14 Johan slutade med alla expansionssträvande öster ut, och att vi sedan dess, mesta dels hållit oss med ett starkt försvar.

Men jag säger inte att vi måste gå upp till 5 procent av BNP i militärutgifter, (totalförsvaret). Jag säger bara att det är möjligt för oss. Men jag hoppas att vi slipper det.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-12 kl. 17:56.
Citera
2022-01-12, 20:00
  #571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låt mig säga följande: USA/NATO har betydligt fler konventionella precisionsmissiler än Ryssland. Det skulle hagla missiler över Ryssland i ett sådant scenario. Ryssland skulle få ge sig, eller sätta in sina kärnvapen, med förödande konsekvenser för mänskligheten.

Sant är att Ryssland har ett starkt luftvärn, men det skulle inte kunna ta ut alla missiler. Det ryska flygvapnet är ganska svagt jämfört med USAF. I stort sett alla plan är uppgraderade sovjetiska konstruktioner. Vilket inte hindrar att Ryssland kan ha vassa missiler.

Jämför med Sverige. JAS C/D är, i grunden, en 80-tals konstruktion. Men vi har, i alla fall Meteor-jaktrobot. Det är först nästa år som JAS E börjar levereras till flygvapnet. JAS D blir kvar som avancerat skolflygplan, liksom JAS C blir kvar, åtminstone till vi, ev. får det brittisk-svenska Tempest, kanske i slutet av 2030-talet.

Ingen räknar med någon rysk storinvasion av Sverige. Det är fysiskt omöjligt för den ryska krigsmakten att ta och hålla hela Sverige. Men ett strategiskt överfall kan ske. Missiler som förstör flottan i Karlskrona och Stockholm, liksom våra flygbaser, om vi blir överraskande. Ockupation av Gotland och basering av långräckviddigt luftvärn där. Strategiskt komandoanfall emot Stockholm för att ta ut delar av statsedningen och bryta svensk försvarsvilja.Landstigningar söder och norr om stockholm, tills vi ger efter för ryska krav och det sker en sk "finlandisering" av Sverige.
Jag tror varken Ryssland eller västvärlden är dumma att starta krig med varandra. Det är en "no-go". Vidare så verkar de här samtalen inte leda någon vart annat än att de kommer diskutera vart NATO placerar sina missiler. Nu när jag tänker efter så verkar det var detta som Ryssland var arga för snarare än om Ukraina går med i NATO eller ej. Jag är inte 100% säker men jag tror det.

Annars kan jag inget om vapensystem. Jag tror inte sådant spelar roll om NATO och Ryssland började kriga mot varandra eftersom det riskerar så många liv. Det är därför jag inte tro på något krig mellan de två parterna. Krig är en politisk fråga och ingen vill ha krig - det gäller både Ryssland och USA. I synnerhet de två länderna.
Citera
2022-01-12, 20:22
  #572
Medlem
Draken55s avatar
Det som är irriterande i hela historien är att Ryssland tvingat sig till en plats i
” finrummet”.
De åker till Geneve och Bryssel och får lägga ut texten om sin filosofi som stinker 1930-tal.
Det skulle dom aldrig fått göra om de inte hotat med krig, och har tillgång till kärnvapen.
Lite som Nordkoreas Kim pöing plong,
fast lite större och lite närmare oss.
__________________
Senast redigerad av Draken55 2022-01-12 kl. 20:45.
Citera
2022-01-12, 23:12
  #573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det som är irriterande i hela historien är att Ryssland tvingat sig till en plats i
” finrummet”.
De åker till Geneve och Bryssel och får lägga ut texten om sin filosofi som stinker 1930-tal.
Det skulle dom aldrig fått göra om de inte hotat med krig, och har tillgång till kärnvapen.
Lite som Nordkoreas Kim pöing plong,
fast lite större och lite närmare oss.
Äh, deras "notice me senpai"-attityd ska man inte ge mer uppmärksamhet än den förtjänar. Bättre att fokusera på att integrera Baltikum och Ukraina i Europa så kan ryssarna stå där och grina på andra sidan gränsen.
Citera
2022-01-12, 23:26
  #574
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror varken Ryssland eller västvärlden är dumma att starta krig med varandra. Det är en "no-go". Vidare så verkar de här samtalen inte leda någon vart annat än att de kommer diskutera vart NATO placerar sina missiler. Nu när jag tänker efter så verkar det var detta som Ryssland var arga för snarare än om Ukraina går med i NATO eller ej. Jag är inte 100% säker men jag tror det.

Annars kan jag inget om vapensystem. Jag tror inte sådant spelar roll om NATO och Ryssland började kriga mot varandra eftersom det riskerar så många liv. Det är därför jag inte tro på något krig mellan de två parterna. Krig är en politisk fråga och ingen vill ha krig - det gäller både Ryssland och USA. I synnerhet de två länderna.

Ryssland har precis fördubblat sin landstigningskapacitet i Östersjön:

https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/ryska-norra-flottan-gar-in-med-tunga.html?m=1

(Scrolla ner lite)
Citera
2022-01-13, 00:57
  #575
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland har precis fördubblat sin landstigningskapacitet i Östersjön:

https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/ryska-norra-flottan-gar-in-med-tunga.html?m=1

(Scrolla ner lite)
och här är rapporterna från provturen 2016 mm https://twitter.com/135_ivan_gren
Citera
2022-01-13, 02:23
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland har precis fördubblat sin landstigningskapacitet i Östersjön:

https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/ryska-norra-flottan-gar-in-med-tunga.html?m=1

(Scrolla ner lite)
Hur vet Cornucopia att Ryssland har fördubblat sin landstigningskapacitet i Östersjön? Jag ser ingen hänvisning till försvaret. I de andra hänvisningarna han gjort till försvaret hittar jag inget om någon fördubbling av rysk landstigningskapacitet men jag kan ha fel. Å andra sidan - vad vet jag.
__________________
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-13 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in