2022-01-09, 23:59
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ryssland kan inte vinna överhuvudtaget, frågan är om de säljer sig billigt. Varför tror du det blir så kort?

Vem sa att Ryssland vinner?

Alltså, jag inser ju att Ryssland får iväg några kärnvapen de också, men det tar inte lång stund för USA att göra hela Ryssland totalt obeboeligt.

Kriget börjar och slutar innan vi ens är medvetna om det.

Edit:

Det är ganska ologiskt att USA/Europa ens skulle tänka tanken att anfalla Ryssland med konventionella vapen och en armé när de då riskerar att ett förlorande Ryssland på slagfältet då svarar med att skicka lite kärnvapen.
__________________
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-01-10 kl. 00:01.
Citera
2022-01-10, 00:17
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Detta är ordkrig ännu, jag tror inte på ett riktigt krig eftersom ingen part kommer att kunna vinna kriget utan oerhörd förstörelse.

Men jag tror att vi är på väg mot en förändring. Det håller inte längre att USA expanderar sin intressesfär när USA i själva verket är alltmer försvagat.

Det som vore önskvärt är att EU blir mer självständigt och minskar på sin ryssrädsla och börjar idka handel igen. Att Ryssland använder sitt inflytande för att uppnå mer fred och stabilitet.

Jag skulle också gärna se att Kina faktiskt får tillbaka sina öar utanför sin kust.

Samt att hela världen kommer överens om att det inte är en bra lösning att flytta på miljarder människor. Man måste lösa det på ett annat sätt. Kanske genom barnbegränsning eftersom de flesta problemet helt klart hör ihop med överbefolkning.

Sedan får vi se hur det går.


Går det betta? , Ryssland krigar redan i Ukrina om ni inte fattat det redan trots filmer från fronten.
Nu mobiliserar de för en attack och förvarnar Europa NATO och övriga länder att de inte skall lägga sig i.

SDs högsta önskan?
Ryssland plockar Sverige efter Ukraina, automatisk kostnadseffektiv återutvandring då f(egis)lyktingarna flyr kriget direkt.

Men Ryssarna kanske får stryk igen av Finnarna. De har ju överskattat sin förmåga tidigare.
Citera
2022-01-10, 00:31
  #555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
I hela mitt liv har jag hört många som vill tro att kriget ligger nära och förr eller senare får ni rätt också.

Det är oundvikligt att det blir krig mellan Ryssland och USA.

Men det blir ett så kort krig att jag tror inte vår statsminister hinna kalla till presskonferens och säga att Sverige förklarar krig mot Ryssland innan det är över.

USA och Ryssland krigar ju redan indirekt med varandra. Men i andra länder. Många med höga poäng på nollkollbarometern.
Citera
2022-01-10, 08:24
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
USA och Ryssland krigar ju redan indirekt med varandra. Men i andra länder. Många med höga poäng på nollkollbarometern.

Ja, men proxykrigen är alltid av den karaktären att det är okey om endera sidan vinner och är inget direkt hot mot det egna landet eller makten såsom det skulle bli i ett krig med angrepp mellan USA/Ryssland.

De som förlorar allt i sådana krig har ju inga kärnvapen.
Citera
2022-01-11, 13:03
  #557
Medlem
Bra facebook kommentar om situationen
Hallå hela pressen, radio & TV!
PROPAGANDAN HAR NU HELT GÅTT ÖVERSTYR OCH SVÄMMAR ÖVER ALLA BREDDAR
Journalister och redaktörer över hela linjen har helt förlorat fatttningen och vägrar att se vad som hänt de senaste 20 åren: Nato har kraftigt expanderat österut och tryckt in Ryssland i ett hörn, inte minst med ständiga provokationer som när åtta stora amerikanska kärnvapenbärande jetbomblan nyligen från två håll flög in mot Ryssland och vände bara 20 km från gränsen. Det är helt enkelt en jättelik upprustning av Nato som ägt rum och som fortsätter i oförminskad takt med ökande vapenleveranser över hela Östeuropa.
• Den ryska regeringen ser ingen annan nöd än att dra en linje – hit men inte längre:
• Inga fler trupper och massförstörelsevapen intill våra gränser
• Inga fler offensiva storövningar med kanonerna riktade mot Moskva
• Inled och upprätthåll samtal om fred och avspänning i Europa

Men Nato och USA vägrar och de svenska journalisterna hejar på och sprider den falska uppfattningen att det är Ryssland som driver Europa mot ett storkrig. Att det är Ryssland som är hotfullt och vill ha krig. Man kan numera bokstavligen vada i artiklar och nyhetssändningar med propaganda som enkelriktat pekar mot den ryska regeringen som den store krigsivraren.
Ingenting kan vara mer felaktigt.
Ryssland har inget att vinna på ett krig mot ett Nato som har en 20 gånger större krigsbudget.

FRED, MIN VÄNNER.
ÄR DET VERKLIGEN FRED VI VILL HA?
Då måste Nato’s aggressiva expansion och ständiga hot och provokationer upphöra och Sverige försvara och stärka sin alliansfrihet och neutralitet.
Får hoppas Nato USA och Ryssland kan enas kring det viktigaste, dvs att få en fred. Inte minst i Ukraina.
Citera
2022-01-11, 21:32
  #558
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Bra facebook kommentar om situationen
Hallå hela pressen, radio & TV!
PROPAGANDAN HAR NU HELT GÅTT ÖVERSTYR OCH SVÄMMAR ÖVER ALLA BREDDAR
Journalister och redaktörer över hela linjen har helt förlorat fatttningen och vägrar att se vad som hänt de senaste 20 åren: Nato har kraftigt expanderat österut och tryckt in Ryssland i ett hörn, inte minst med ständiga provokationer som när åtta stora amerikanska kärnvapenbärande jetbomblan nyligen från två håll flög in mot Ryssland och vände bara 20 km från gränsen. Det är helt enkelt en jättelik upprustning av Nato som ägt rum och som fortsätter i oförminskad takt med ökande vapenleveranser över hela Östeuropa.
• Den ryska regeringen ser ingen annan nöd än att dra en linje – hit men inte längre:
• Inga fler trupper och massförstörelsevapen intill våra gränser
• Inga fler offensiva storövningar med kanonerna riktade mot Moskva
• Inled och upprätthåll samtal om fred och avspänning i Europa

Men Nato och USA vägrar och de svenska journalisterna hejar på och sprider den falska uppfattningen att det är Ryssland som driver Europa mot ett storkrig. Att det är Ryssland som är hotfullt och vill ha krig. Man kan numera bokstavligen vada i artiklar och nyhetssändningar med propaganda som enkelriktat pekar mot den ryska regeringen som den store krigsivraren.
Ingenting kan vara mer felaktigt.
Ryssland har inget att vinna på ett krig mot ett Nato som har en 20 gånger större krigsbudget.

FRED, MIN VÄNNER.
ÄR DET VERKLIGEN FRED VI VILL HA?
Då måste Nato’s aggressiva expansion och ständiga hot och provokationer upphöra och Sverige försvara och stärka sin alliansfrihet och neutralitet.
Får hoppas Nato USA och Ryssland kan enas kring det viktigaste, dvs att få en fred. Inte minst i Ukraina.

Vi behöver bara se vad Ryssland gjorde mot Sverige under den "ryska påsken", då man övade kärnvapenanfall emot Mälardalen. Så varför inte balansera upp den ryska synvinkeln på situationen med några svenska röster:

Överbefälhavaren:
https://youtu.be/_kdrmxTbC1U (37:38)
En intressant analys:
https://youtu.be/GfjCq7aY9v8 (5:41:48)
Citera
2022-01-11, 22:00
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Vem sa att Ryssland vinner?

Alltså, jag inser ju att Ryssland får iväg några kärnvapen de också, men det tar inte lång stund för USA att göra hela Ryssland totalt obeboeligt.

Kriget börjar och slutar innan vi ens är medvetna om det.

Edit:

Det är ganska ologiskt att USA/Europa ens skulle tänka tanken att anfalla Ryssland med konventionella vapen och en armé när de då riskerar att ett förlorande Ryssland på slagfältet då svarar med att skicka lite kärnvapen.
Ryssland har inte bara "få" kärnvapenbestyckade missiler men omkring 3000 aktiva och ungefär lika många till i reserven. Om det blir kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland kan vi kyssa jorden adjö eftersom alla dör. Chansen att USA och Ryssland skulle utkämpa ett krig är lika med noll. Samtidigt kan Ryssland inte ta något europeiskt land. Ryssland har ett massivt försvar men det är designat på det sättet som vårt försvar var designat under kalla kriget - i princip byggt kring självförsvar med viss expeditionsförsvar kapacitet.

USA har däremot har ett offensivt försvar eller expeditionsförsvar vilket också förklarar USA:s alla hangarfartyg, baser och stora krigsskepp men är det tillräckligt stort för att slåss ett konventionellt krig med Ryssland? Det beror på. Möjligen.

Ryssland har ett litet obetydligt expeditionsförsvar som med undantag för ubåtarna inte kan operera längre bort än MENA-regionen och definitivt inte i närheten av USA. Kina bygger upp något liknande som USA har idag men det kommer inte stå färdigt förrän 2035. Det kommer vara hälften (om ens det) så stort som det amerikanska med maximalt 6 hangarfartyg. USA kommer fortsätta att vara militärt dominanta på världsscenen under decennier framöver. Däremot tror jag att USA kommer inse sina begränsningar när det kommer till Rysslands och Kinas intressezoner. Det är en "no-go" även för USA även om amerikanska politiker säger motsatsen i MSM. Det är också det som Ryssland och Kina säger till USA - att de inte tänker utmana USA globalt men de vill inte hotas i sina respektive intressezoner. I och med Rysslands typ av försvar så är som sagt risken liten att Ryssland skulle ge sig på något land och då i synnerhet inte neutrala Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så blir det ett krig mellan Ryssland och Kina så blir det ett robotkrig. Truppförstärkningar är ytterst svårt att få fram om kineserna slår ut de två järnvägslinjerna, (vilket är lätt för dem), och flygplatser/flygbaser i östra Ryssland.
Det blir inget krig mellan Ryssland och Kina. De båda länderna håller förövrigt övningar tillsammans.

https://www.globaltimes.cn/page/202107/1230026.shtml

De har sedan flera år tillbaka bra relationer och de blir allt bättre eftersom deras gemensamma fiende är USA. Ryssland östra flank hålls av Kina förövrigt av Kina. På 1960-talet var dock relationerna mellan Ryssland och Kina iskalla vilket också förklarar varför Kina vände sig till USA på 1970-talet.
__________________
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-11 kl. 22:06.
Citera
2022-01-11, 22:47
  #560
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ryssland har inte bara "få" kärnvapenbestyckade missiler men omkring 3000 aktiva och ungefär lika många till i reserven. Om det blir kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland kan vi kyssa jorden adjö eftersom alla dör. Chansen att USA och Ryssland skulle utkämpa ett krig är lika med noll. Samtidigt kan Ryssland inte ta något europeiskt land. Ryssland har ett massivt försvar men det är designat på det sättet som vårt försvar var designat under kalla kriget - i princip byggt kring självförsvar med viss expeditionsförsvar kapacitet.

USA har däremot har ett offensivt försvar eller expeditionsförsvar vilket också förklarar USA:s alla hangarfartyg, baser och stora krigsskepp men är det tillräckligt stort för att slåss ett konventionellt krig med Ryssland? Det beror på. Möjligen.

Ryssland har ett litet obetydligt expeditionsförsvar som med undantag för ubåtarna inte kan operera längre bort än MENA-regionen och definitivt inte i närheten av USA. Kina bygger upp något liknande som USA har idag men det kommer inte stå färdigt förrän 2035. Det kommer vara hälften (om ens det) så stort som det amerikanska med maximalt 6 hangarfartyg. USA kommer fortsätta att vara militärt dominanta på världsscenen under decennier framöver. Däremot tror jag att USA kommer inse sina begränsningar när det kommer till Rysslands och Kinas intressezoner. Det är en "no-go" även för USA även om amerikanska politiker säger motsatsen i MSM. Det är också det som Ryssland och Kina säger till USA - att de inte tänker utmana USA globalt men de vill inte hotas i sina respektive intressezoner. I och med Rysslands typ av försvar så är som sagt risken liten att Ryssland skulle ge sig på något land och då i synnerhet inte neutrala Sverige.


Det blir inget krig mellan Ryssland och Kina. De båda länderna håller förövrigt övningar tillsammans.

https://www.globaltimes.cn/page/202107/1230026.shtml

De har sedan flera år tillbaka bra relationer och de blir allt bättre eftersom deras gemensamma fiende är USA. Ryssland östra flank hålls av Kina förövrigt av Kina. På 1960-talet var dock relationerna mellan Ryssland och Kina iskalla vilket också förklarar varför Kina vände sig till USA på 1970-talet.

Kina och Ryssland är, oundvikligen, geopolitiska konkurrenter. Kina känner sig sårat pga deras territoriella förluster och föremjukelser ifrån väst, Ryssland och Japan under en hundraårig period. Men, för tillfället, så är de "frenminis". Men ingen vet hur länge det varar.

Det spelar ingen roll hur stor eller liten den ryska "expeditionskspaciteten" är. Sverige ligger inte på andra sidan jordklotet och även 35 000 VDV soldater, specialförband, 20 000 i överskeppningskapacitet över Östersjön, (med hjälp av roll-on roll off fartyg), minst 100 robotskott, 30 gånger större flygvapen än Sverige samt taktiska kärnvapen, utgör ett hot emot oss, speciellt som Ryssland inte tvekar att använda militära maktmedel för att få igenom sin vilja. Och då har jag, förstås, inte ens nämnt påverksnsoperationer och cyberattacker.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-11 kl. 22:50.
Citera
2022-01-11, 22:56
  #561
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Att hålla på att fightas om makten mot folket och uppstickare som Alexei Navalny är inget Putin gillar. Då är en konflikt med en yttre fiende ett bättre kort som definitivt får befolkningen att tänka på annat och som för uppmärksamheten på annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ett krig mellan NATO och Ryssland skulle medföra att det regnar ner några tusen atombomber från himlen, vilket ingen kan vinna och det förstår naturligtvis även Putin. Så nä, något krig kommer det inte bli.

Putin passar nog bara på att vädra sitt missnöje. Och detta kanske är en strategiskt lämplig tidpunkt? Biden är virrig och dessutom är det oroligt mellan Kina och USA m.fl. Kanske kan han vinna något på det, antingen ökat internationellt anseende eller åtminstone ökat internt stöd i Ryssland.

Men Ukraina kommer han nog ta snart då Biden uttryckligen sagt att dom inte kommer försvara det. NATO kommer att stå och se på när han promenerar in i Ukraina.
Citera
2022-01-12, 04:25
  #562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kina och Ryssland är, oundvikligen, geopolitiska konkurrenter. Kina känner sig sårat pga deras territoriella förluster och föremjukelser ifrån väst, Ryssland och Japan under en hundraårig period. Men, för tillfället, så är de "frenminis". Men ingen vet hur länge det varar. Det spelar ingen roll hur stor eller liten den ryska "expeditionskspaciteten" är. Sverige ligger inte på andra sidan jordklotet och även 35 000 VDV soldater, specialförband, 20 000 i överskeppningskapacitet över Östersjön, (med hjälp av roll-on roll off fartyg), minst 100 robotskott, 30 gånger större flygvapen än Sverige samt taktiska kärnvapen, utgör ett hot emot oss, speciellt som Ryssland inte tvekar att använda militära maktmedel för att få igenom sin vilja. Och då har jag, förstås, inte ens nämnt påverksnsoperationer och cyberattacker.
Det farligaste som kan hända när det kommer till Ryssland är de skickar en signal till NATO genom att ta ut NATO-installationer i Baltikum, Polen, Rumänien och Ukraina. Så här agerar Israel mot bland annat Syrien. De skickar inte trupp men istället skickar de missiler. Nu tror jag inte att en sådan sak kommer ske men det kan mycket väl ske. Det kommer alltså ingen rysk stridsmakt rullandes in på Stockholms gator eller på Warszawas gator. Det mest troliga är som sagt att de skjuter missiler om nu Ryssland tänker sig att de skall agera militärt. Det är nog högst osannolikt att Ryssland skulle få för sig att invadera länder eftersom Ryssland inte är tillräckligt starkt för att kunna ockupera länder. Sverige behöver nog inte vara orolig för någon rysk invasion. Jag undrar dock hur NATO skulle agera om Ryssland sprängde någon militär missilbas i Estland.
Citera
2022-01-12, 06:14
  #563
Medlem
grungewhores avatar
De behöver ju bara höja gaspriserna så kommer alla länder i NATO med miljövänlig energi hålla käft
Citera
2022-01-12, 06:42
  #564
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De behöver ju bara höja gaspriserna så kommer alla länder i NATO med miljövänlig energi hålla käft
Det är marknaden som bestämmer gaspriserna. I synnerhet för Europa då man envisas med att köpa på spotmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in