Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Det låter som att detta är något som kan fungera när den andra inte vill ta tag i sig själv eller vill söka professionell hjälp. En fruktansvärd situation men jag kan tänka mig det är skönt, på något vis, att någon bryr sig så mycket att dom står och vrålar när man själv bara försöker undvika ämnet genom att bli arg. Ska försöka applicera detta om det någonsin blir aktuellt. Tack.
Det är inte lätt att göra, det krävs mod även från dig att ryta ifrån. Men i mitt fall så hade morsans supande hållit på så länge och jag hade hela tiden försökt att prata med henne men då blev hon arg och då släppte jag det bara.
Men sen en vacker dag så insåg jag att jag måste ryta i av bara fan. Jag tänkte att en människa måste hållas ansvarig för sina handlingar och jag hade låtit morsan kommit undan med sitt supande alldeles för lätt tidigare.
Sagt och gjort, när jag röt i så var jag riktigt elak och påtalade att hon kommer supa ihjäl sig. Jag sa att jag inte ville ha en morsa som var alkoholist. Jag skrek till henne att då kan du sitta där själv i din lägenhet och supa ihjäl dig för jag kommer inte att hälsa på nå mer.
Det där var nått som hon behövde höra för att kunna fatta att hon hade allvarliga problem. För i hennes värld så hade hon ju inga problem, hon bara förnekade det hela tiden.
Mitt utbrott fick henne att förstå att hon hade stora problem när det väl fick sjunka in.
Sen är jag ju som sagt på henne lite då och då för att påminna henne om detta. För hon behöver bli påmind så att hon inte åket dit igen.
Vissa säger ju att man inte kan göra nått åt en alkis, utan det är de själva som måste bestämma att de vill sluta. Jag köper inte detta resonemang, man kan som sagt göra som jag gjorde.