• 1
  • 2
2021-11-19, 18:28
Medlem
Svt-play: Om 3D-Printat Kött (2.20min)
https://www.svtplay.se/klipp/3327478...vara-framtiden

Är detta framtidens melodi i matväg?
Citera
2021-11-19, 18:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Är detta framtidens melodi i matväg?
Det kan det nog vara kan ju bla få perfekt marmorering men....hur står det till med näring & mineraler skiulle jag vilja veta.
Citera
2021-11-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det kan det nog vara kan ju bla få perfekt marmorering men....hur står det till med näring & mineraler skiulle jag vilja veta.

Kan man fråga sig, växtbaserat tydligen.

Snart blir väl julskinkan i 3D /
Citera
2021-11-19, 19:31
Bannlyst
Bra att den personen som fick säga sin åsikt inte har ätit kött på 20 år , då blir de ju extremt trovärdigt.
Citera
2021-11-19, 22:10
Medlem
insexnyckelns avatar
Det var inte lätt att få reda på vad detta alternativkött är gjort av. I varje artikel pratas det om hur fruktansvärda nyttodjuren är och hur bra alternativköttet smakar. Information om hur det jämför sig näringsmässigt var svårare att ta del av.

I denna artikel nämner de översiktligt vad det simulerade fettet och proteinet är gjort av. Vad "blodet" är gjort av nämns inte.
Citat:
Fat is simulated by combining other flavorings with plant-based oils such as canola or coconut. Finally, the muscle is created through a mixture of legumes and beans such as soy, and use a powder extract to simulate the thick, chewy texture of meat muscle.

Citat:
Redefine Meat expects to start pricing for their product at approximately £28 per kilogram, slightly higher than the traditional meat it is competing with. However, these costs are expected to radically decrease as demand rises and the technology advances.

Redefine Beef
176 kcal
12 g fett
5 g kolhydrater
10 g protein

Vitaminer och mineraler? Ja, vem vet.

Nej du, jag är tveksam. Men kanske är jag för pessimistisk.
Citera
2021-11-20, 06:09
Medlem
Här görs ”världens finaste kött” 3D
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/h...t-i-3d-printer
Citat:
"Den som vill sätta tänderna i en Wagyu kan kanske snart kunna välja ett veganskt
3D-printat alternativ. Wagyuköttet anses vara ett av världens finaste kött, där den dyraste och
mest exklusiva varianten är Kobebiff. Köttet har en hög fetthalt som ska ligga runt 20-30% fett.
Veganskt ”kött” har ju producerats länge nu, men i den här versionen är det just att efterlikna
fettstrukturen som sticker ut."

Föredrar helst en riktig biffstek/oxfilé bit
Senast redigerad av salladsmix 2021-11-20 kl. 06:12.
Citera
2021-11-20, 07:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Föredrar helst en riktig biffstek/oxfilé bit
Du ja men dina barn och barnbarn som växer upp under andra former, för dom kommer 3d-printat inte vara samma sak sånt här förändras över tid allt eftersom människor dör av och föds.
Citera
2021-11-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du ja men dina barn och barnbarn som växer upp under andra former, för dom kommer 3d-printat inte vara samma sak sånt här förändras över tid allt eftersom människor dör av och föds.

Och kanske får en chock när de blir serverad en äkta oxfile provencale
Citera
2024-03-13, 08:23
Medlem
Hoppar på en gammal tråd.

I senaste "Sveriges mästerkock" är första utmaningen att tillaga 3D-printad flankstek. https://www.tv4play.se/video/340b4da...513/avsnitt-10

Eftersom avsnittet ännu inte visats på TV, så nämner jag inget om vad deltagarna och juryn tyckte.
Citera
2024-03-13, 19:02
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hoppar på en gammal tråd.

I senaste "Sveriges mästerkock" är första utmaningen att tillaga 3D-printad flankstek. https://www.tv4play.se/video/340b4da...513/avsnitt-10

Eftersom avsnittet ännu inte visats på TV, så nämner jag inget om vad deltagarna och juryn tyckte.

Coolt!
Ska ses
Citera
2024-03-14, 08:51
Medlem
Och i dag har Aftonbladet Godare en lite längre artikel om 3D-printat kött.

Citat:
En marmorerad, nystekt köttbit ligger framför oss på tallriken.

Det märkvärdiga? Den är 3D-konstruerad – och helt vegansk.

– Det här är framtiden, 100 procent, säger vegoprofilen Gustav Johansson.
Citat:
Du som köttätare, känner du någon skillnad?

– Det är smådetaljer och jag tycker inte att produkten i sig är en köttbit, men när den är tillagad så smakar den som kött, säger Fabian.

– Man måste komma ihåg att det här bara är den första versionen av en produkt som kommer utvecklas i rasande fart, tillägger Gustav.

Citat:
Det växtbaserade och 3D-konstruerade köttet kommer från det slovenska företaget Juicy marbles och är, precis som många andra köttsubstitut, gjort av bland annat soja, vete, solrosolja och rödbetspulver.
https://www.godare.se/artiklar/a/WRm...-sa-smakar-det

Det verkar som artikeln är öppen, alltså inte bakom betalvägg.

Jag är sjukt sugen på att testa.
Citera
2024-03-14, 14:57
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och i dag har Aftonbladet Godare en lite längre artikel om 3D-printat kött.

https://www.godare.se/artiklar/a/WRm...-sa-smakar-det

Det verkar som artikeln är öppen, alltså inte bakom betalvägg.

Jag är sjukt sugen på att testa.

Jag köper intresset av 3D-printat kött som en nymodighet, men ett intresse bortom det bygger, som jag set det, på missuppfattningar om att det skulle vara hälsosammare och bättre för miljön och klimatet än riktigt kött. Inget av detta stämmer, eller bygger åtminstone på väldigt tveksamma grunder med långsökta slutsatser.

Kött är historiskt och intuitivt den mest åtråvärda maten. Näringsinnehållet är högt med mycket vitaminer och mineraler, samt hög biotillgänglighet (näring från kött är lättare för kroppen att ta till vara på än vegetabiliskt dito). Men på senare tid har kött målats upp som onyttigt. Det talas om mättat fett och kolesterol som leder till hjärt- och kärlsjukdomar.

SvD sammanfattar det ganska bra angående hjärt- och kärlsjukdomar här:

Citat:
En stor genomgång av 20 studier med data om sammanlagt 1,2 miljoner deltagare som publicerades i tidskriften Circulation samma år kom dock fram till att det främst var de processade charkvarorna som var boven.

Så länge det inte var processat var det röda köttet inte alls kopplat till vare sig hjärtsjukdomar eller typ-2-diabetes.

Myten om mättat fett, kolesterol och hjärt- och kärlsjukdomar är importerat från USA och behandlas ingående i The Oiling of America.

Peter Sylwan om kött och miljö/klimat i SvD: ”Helt fel att beskriva kor som klimatbovar”

3D-printat kött smakar sämre, är dyrare, ohälsosammare och är om något mindre i harmoni med miljön. Vad är dragkraften?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in