Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-17, 09:16
  #1
Medlem
trillians avatar
Sverige har sedan en tid fått ganska stora problem med grupperingar som helt enkelt inte respekterar lagen. Vissa inom gruppen verkar vara ganska likgiltligt inställda till om det kommer dömas eller ej.

En tanke som slagit mig är att om man, utöver fängelse och alla standardpåföljder, också kan dömas till exempelvis 30 stycken slag i ansiktet med öppen handflata. Det är inte direkt farligt men kan skapa väldigt mycket obehag. Det blir väldigt bestraffande. Det kan man göra om det exempelvis finns ett brottsoffer som vill ha ngn form av "hämnd". Jag tänker på familjer till mördade, våldtäktsoffer och liknande.

Exempel: "Yasin döms till 10 månaders fängelse, XX kr i böter och 45 lavetter för kidnappningen av Einar".

Finns det några hinder från att införa detta?

Jag tror att många av dessa skulle tycka det var värre med smällarna än att dömas till villkorligt/3 månader i finkan etc.
Citera
2021-11-17, 09:22
  #2
Medlem
Du menar Sharia?
Citera
2021-11-17, 09:26
  #3
Avstängd
Latryggs avatar
Förr i världen kunde man dömas till prygel eller att ”sitta i stocken”, vilket var en offentlig skampåle mitt på torget. Den som satt i stocken var fritt villebråd för spott och spe och fick acceptera att vilt främmande människor gick förbi och spottade eller slog på honom eller mer sällan henne. Offentliga straff och avrättningar var dessutom folkfester, folk kom från hela staden för att se nidingar hängas och halshuggas.

I Mellanöstern är det fortfarande såhär. Stora pubilker hejar på när bögar hängs från lyftkranar eller otrogna kvinnor stenas. Man får ofta till och med själv delta och kasta sten om man vill. Det kommer att återinföras i västvärlden vad det lider. Människan har i alla tider njutit av sin grymhet.
Citera
2021-11-17, 09:44
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja, vi saknar kyrkstocken. Men då handlar det om asocialt beteende som saknar verktyg. Ta mobbing tex. Det vore inte mer än rätt om elever som tex mobbar andra elever fick sitta fastlåsta i en stock vid ingången utanför skolan (ja, även jag har deltagit nån gång i skolan).
Citera
2021-11-17, 10:27
  #5
Medlem
Jr.Sopranos avatar
RF 2:5 skyddar gentemot den här typen av bestraffningar. Det finns även internationella konventioner som Sverige har ratificerat som ger liknande skydd, men i det här fallet torde grundlagen räcka att hänvisa till.
Citera
2021-11-18, 04:04
  #6
Medlem
bunjackens avatar
Tror det räknas som tortyr vilket idag är förbjudet som en annan var inne på historiskt fanns stupstocken där folk gick förbi och spottade minns jag rätt avskaffades det 1820-1855 intressant nog avskaffades dödsstraffet senare sista avrättning 1910 1921 avskaffat i fredstid 1972 el 1973 i krigstid sista offentliga avrättning 1876 el 1877
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback