Så där har mina också gjort. Skiter fullständigt i mig.
Jag tror det beror på att mig vet de precis var de har och jag finns där för alltid. Andra katter är en osäkerhetsfaktor som det gäller att hålla koll på.
Katter som umgås ute sitter eller ligger ofta en bit ifrån varandra och det är allt. När de umgåtts klart, reser de sig upp och går utan krusiduller. Det ser märkligt ut, ytligt som att de inte gör nåt alls, och är intressant att iaktta signalerna för en kattnörd som mig. Om de ligger med framtassarna infällda betyder det att de är vänner, t ex.
Det är inte alltid katterna har velat kännas vid mig utomhus när de är ensamma heller. Låtsas att de varken ser eller hör. Möjligen vända ett öra åt mitt håll.
Den här självständigheten, att de gör som de vill och inte är lydiga, är en stor anledning till varför jag tycker så mycket om katter.
Citat:
Ursprungligen postat av
svampsubba
Katten är ett flockdjur och i sällskap med andra katter är den redan tillfredsställd och trygg, för tillfället är du då överflödig. Inget ovanligt bemötande utan helt naturligt, överanalysera inga djur eller människor heller för den delen.
Din katt verkar ha ett rikt och självständigt liv, uppskatta mångfalden och din fina kontakt med katten i andra situationer, det är ju inget cirkusdjur precis.
Katter är inte flockdjur, här är du fel ute. De är sociala djur men inte 17 har de nån flock utomhus som de ska träffa för att få trygghet. Men jag håller med om det övriga du skrev.