2021-11-17, 06:22
Medlem
Finns så många orsaker till att katter inte vill kännas vid en.Min ena katt gillar att följa med mig på promenader och går ofta nästan som en hund. Å andra sidan, när hon bestämt sig för att gå på jakt växlar hon mellan att ignorera mig och att förargat galoppera långt bort från mig. Har nog en del att göra med att jag ofta saboterat hennes jakt när hon jagar fåglar. Ibland har jag sett henne ligga i bakhåll för någon fågel som pickar lite utlagda brödbitar på vintern. Då för jag alltid oväsen så att fågeln ser henne. Då blir kattfan helt svart i blicken, börjar piska med svansen och hela hennes kroppsspråk ser ut säga "Hade jag bara varit några ggr större hade jag dödat dig din dumma fyfan".

Jag är genuint nyfiken på om hon verkligen uppfattar mitt sabotage som sabotage eller ser hon mig bara som en ovanligt klumpig katt som alltid lyckas förstöra jakten när jag lägger mig i?
Citera
2021-11-17, 06:54
Medlem
guderis avatar
När katten befinner sig utomhus och det finns andra katter i närheten befinner den sig i en potentiellt farlig situation. Den är förmodligen trygg med dig, och anser sig därmed inte behöva "hålla koll" på dig, utan ägnar sin uppmärksamhet åt att se potentiella hot.
Citera
2021-11-17, 07:39
Medlem
Min är precis tvärtom, ligger o trycker i buskarna när andra katter finns i närheten. Om då mamma (jag alltså) då dyker upp, blir han skitkaxig o vi jagar inkräktare tillsammans.
Citera
2021-11-17, 08:05
Medlem
Tycke du ska sätta gränser och förklara detta för din katt. Om det inte fungerar så kanske du måste vinna kattens respekt, t.ex du kan jaga bort en hund framför kattgänget så de ser vad du går för. Annars kanske du kan blanda in socialen, din katt kanske hamnat i fel umgänge och det bara går utför. Din katt kanske måste bo på kattboende ett tag för att distansera sig från dåligt inflytande. Det sista alternativet är att spöa upp alfakatten, detta gör att du får respekten i kattgruppen och blir deras nya ledare. Alfakatter brukar dock vara hårt motstånd så vänta dig rivsår och sjukhusbesök, kanske stelkrampsspruta.

Det sista alternativet är att låta allt vara och vara det betadjur du är för katten, katten ser dig nu bara som en givare av mat och inget annat, den har ingen respekt för dig.

Det som fungerade för mig var att ge en hård snyting på nosen. Katten hade betett sig dåligt mot mig i flera år, rev mig spontant och verkade inte ha någon respekt för mig. Efter snytingen rev hon aldrig mig igen. Däremot mina kompisar fick sig smockor. Det funkar. De minns.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-11-17 kl. 08:11.
Citera
2021-11-17, 09:06
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
....
Katter är inte flockdjur, här är du fel ute. De är sociala djur men inte 17 har de nån flock utomhus som de ska träffa för att få trygghet. Men jag håller med om det övriga du skrev.

Nja, vi kan gnabbas lite och tack för att resten passade hen.
Katter är mer flockdjur än solitärer, sen att ägarna förstör katter med att mänsklifiera dom är ett aber, en del katter har aldrig varit ute och kunnat göra sina egna fria val.

En del kattraser är mer flockdjur än andra men i grunden, det vet alla som haft flera katter samtidigt, är dom definitivt flockdjur och det finns en tydlig hierki. Tack och lov är ingen djurart så bedrövligt sönderavlade som katter, närmast att jämföra med vikingar och urnordiska boende, man ser att något fel är det under huven.

Siames är en kattras som är utpräglat flockdjur, det finns säkert fler exempel för intresserade.

Siameser är flockdjur, som lejon, och de tenderar att samlas på en siameshög. Människor anses vara viktiga medlemmar i flocken.
Inte alla siameser är likadana, det finns alltid en skillnad mellan individer. Vissa siameser pratar mer än andra; vissa apporterar, andra inte; vissa är enmanskatter; vissa tycker om alla människor (fast bäst om sin egen familj). Vad som är gemensamt för dem alla är att de är intelligenta, nyfikna, sociala, tillgivna och kontaktsökande katter.

https://siameslinjen.se/om-vara-raser/
Citera
2021-11-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Min katt hänger med några andra katter här i kvarteret. När man stöter på dom ute uppträder min katt drygt och nonchalant emot mig. Blänger ointresserat på mig när jag går fram för att hälsa, precis som om han don’t give a fuck!
När han däremot är själv så är han jävligt tillmötesgående och trevlig. Skäms han för mig inför sina polare eller vad är dealen här?

Din katt har annat att göra just där och då.

Visar du alltid din katt intresse oavsett vad du håller på med? Om katten vill kela när du sitter och skriver, avbryter du allt och kelar då?

Min katt som alltid sov med mig som liten blev väldigt irriterad om jag kom och störde när hon jagade....
Citera
2021-11-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foliehattmakare
Finns så många orsaker till att katter inte vill kännas vid en.Min ena katt gillar att följa med mig på promenader och går ofta nästan som en hund. Å andra sidan, när hon bestämt sig för att gå på jakt växlar hon mellan att ignorera mig och att förargat galoppera långt bort från mig. Har nog en del att göra med att jag ofta saboterat hennes jakt när hon jagar fåglar. Ibland har jag sett henne ligga i bakhåll för någon fågel som pickar lite utlagda brödbitar på vintern. Då för jag alltid oväsen så att fågeln ser henne. Då blir kattfan helt svart i blicken, börjar piska med svansen och hela hennes kroppsspråk ser ut säga "Hade jag bara varit några ggr större hade jag dödat dig din dumma fyfan".

Jag är genuint nyfiken på om hon verkligen uppfattar mitt sabotage som sabotage eller ser hon mig bara som en ovanligt klumpig katt som alltid lyckas förstöra jakten när jag lägger mig i?

Jag tror klumpig katt, men är inte helt säker.
Citera
2021-11-17, 09:47
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Nja, vi kan gnabbas lite och tack för att resten passade hen.
Katter är mer flockdjur än solitärer, sen att ägarna förstör katter med att mänsklifiera dom är ett aber, en del katter har aldrig varit ute och kunnat göra sina egna fria val.

En del kattraser är mer flockdjur än andra men i grunden, det vet alla som haft flera katter samtidigt, är dom definitivt flockdjur och det finns en tydlig hierki. Tack och lov är ingen djurart så bedrövligt sönderavlade som katter, närmast att jämföra med vikingar och urnordiska boende, man ser att något fel är det under huven.

Siames är en kattras som är utpräglat flockdjur, det finns säkert fler exempel för intresserade.

Siameser är flockdjur, som lejon, och de tenderar att samlas på en siameshög. Människor anses vara viktiga medlemmar i flocken.
Inte alla siameser är likadana, det finns alltid en skillnad mellan individer. Vissa siameser pratar mer än andra; vissa apporterar, andra inte; vissa är enmanskatter; vissa tycker om alla människor (fast bäst om sin egen familj). Vad som är gemensamt för dem alla är att de är intelligenta, nyfikna, sociala, tillgivna och kontaktsökande katter.

https://siameslinjen.se/om-vara-raser/

Ja, ok, vi gnabbas lite grann.

Att katter som lever tillsammans eller träffas ute har en rangordning, betyder inte att de är flockdjur. De lyder ingen ledare. De jagar inte tillsammans. Som människa är man ingen alfa, hur mycket en tanklös ägare försöker blir det aldrig så. Med katter lever man i symbios och de är en djurart som domesticerat sig själv.

Närbesläktade honkatter kan ibland bilda nåt som påminner om en flock, där de delar på ansvaret för ungarna. Hankattungarna kör de bort, enligt naturens lag för att undvika inavel. Syskon brukar kunna hålla ihop när de är ungkatter, sedan skiljs de åt.

Katter kan leva tillsammans i kolonier om det finns gott om mat, men om mattillgången sinar vandrar de vidare. Inte i samlad tropp, som en flock skulle gjort, utan droppar av en och en.

Att nån skriver på en klubbsida att de tycker just deras kattras är flockdjur, betyder inte att det är så. Jag uppfattade det som skrivet med glimten i ögat, att det skulle stått "flockdjur". Och det kan vara ett sätt att få sälja inte bara en unge utan två eller ännu fler. Siameser är dock en gammal ras som levt inomhus och i grupp under mycket lång tid, det kan vara en anledning till att de har bättre social skills än många andra katter.
Citera
2021-11-17, 10:27
Medlem
oestergrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Min katt hänger med några andra katter här i kvarteret. När man stöter på dom ute uppträder min katt drygt och nonchalant emot mig. Blänger ointresserat på mig när jag går fram för att hälsa, precis som om han don’t give a fuck!
När han däremot är själv så är han jävligt tillmötesgående och trevlig. Skäms han för mig inför sina polare eller vad är dealen här?

Skulle tippa på att lirarna har dåligt inflytande på din katt.
men är så generellt med katter har jag för mig att ifall de kan umgås med sin egna ras så har dom inte samma socials behov utifrån dig, därav sagda nonchalans..

pissa de andra katterna i pälsen får å visa dominans så ska det nog gå
vägen för dig å missen
Citera
2021-11-17, 10:28
Avslutad
nästa gång kom med en god lax bit. ät den framför katterna för att visa dominans.
Citera
2021-11-17, 10:38
Medlem
stämmer så jävla bra att hundar är som barn och katter som tonåringar
Citera
2021-11-17, 11:35
Medlem
FloppyAsHells avatar
Jag trodde alla visste att det inte går att förstå sig på katter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in