Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-14, 17:14
  #1
Medlem
Tråknicks avatar
Så fort man går på en båt som landar i ett annat land öppnar dörrarna till spritbutiken, ja jag skulle väl säga tom att de aldrig stängs egentligen. Alkoholmonopolet har alltså iom detta upphört.

Den handel jag är mest bevandrad i är den som sker mellan Helsingborg och Helsingör vilket präglar mina frågor:

1. Måste båten ha lämnat Sverige innan alkoholen inhandlas? Detta följs isf knappast i Helsingborg, shoppen stänger ju inte.

2. Måste båten landa i ett annat land för att försäljningen ska tillåtas? Eller räcker det att man åker utanför svenskt vatten och återvänder?

3 H-H båtarna har en regel att man köper tobak på svenska sidan och alkohol på den danska. Denna verkar dock väldigt elastisk, under coronan när få åkte över tyckte jag att det var full blåst hela tiden oavsett var skutan befann sig. Det är ju annars en smidig bluffregel att ha för att jämna ut kötrycket på båtarna.

Folk handlar ju fortfarande flakvis i H-H ölkärrorna är tillbaka, jag tänker att man skulle kunna starta en ölbåt, åka ut så långt det behövs och sen tillbaka så kan folk handla det dom behöver till jul, midsommar etc. Beroende på hur reglerna ser ut då.
Citera
2021-11-14, 17:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Så fort man går på en båt som landar i ett annat land öppnar dörrarna till spritbutiken, ja jag skulle väl säga tom att de aldrig stängs egentligen. Alkoholmonopolet har alltså iom detta upphört.

Den handel jag är mest bevandrad i är den som sker mellan Helsingborg och Helsingör vilket präglar mina frågor:

1. Måste båten ha lämnat Sverige innan alkoholen inhandlas? Detta följs isf knappast i Helsingborg, shoppen stänger ju inte.

2. Måste båten landa i ett annat land för att försäljningen ska tillåtas? Eller räcker det att man åker utanför svenskt vatten och återvänder?

3 H-H båtarna har en regel att man köper tobak på svenska sidan och alkohol på den danska. Denna verkar dock väldigt elastisk, under coronan när få åkte över tyckte jag att det var full blåst hela tiden oavsett var skutan befann sig. Det är ju annars en smidig bluffregel att ha för att jämna ut kötrycket på båtarna.

Folk handlar ju fortfarande flakvis i H-H ölkärrorna är tillbaka, jag tänker att man skulle kunna starta en ölbåt, åka ut så långt det behövs och sen tillbaka så kan folk handla det dom behöver till jul, midsommar etc. Beroende på hur reglerna ser ut då.

Ölbåt? Hur tänkte du att det skulle löna sig?

Ombord på ForSea så görs ett utrop när cigg/sprit får köpas. Visst är tidsgränserna ibland lite flexibla, men skatteverken (S/DK) gör avstämningar och kollar klockslagen på kvitton i kassorna. ForSea får böta om det görs för många övertramp. Alkoholskatten är billigare i DK än i Sverige, därför sker försäljningen på danskt vatten. Det är inte Tax-free, även om det kallas för det.

Det räcker att man lämnar svenskt vatten för att försäljning ska kunna ske. Försäljning skulle också kunna ske på svenskt vatten, men där är ju skatten så hög, så det hade inte lönat sig.
Citera
2021-11-14, 18:01
  #3
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ölbåt? Hur tänkte du att det skulle löna sig?

Ombord på ForSea så görs ett utrop när cigg/sprit får köpas. Visst är tidsgränserna ibland lite flexibla, men skatteverken (S/DK) gör avstämningar och kollar klockslagen på kvitton i kassorna. ForSea får böta om det görs för många övertramp. Alkoholskatten är billigare i DK än i Sverige, därför sker försäljningen på danskt vatten. Det är inte Tax-free, även om det kallas för det.

Det räcker att man lämnar svenskt vatten för att försäljning ska kunna ske. Försäljning skulle också kunna ske på svenskt vatten, men där är ju skatten så hög, så det hade inte lönat sig.

Tack för input.

Jag har åkt väldigt mycket med forsea/scandlines och jag tyckte att det var rätt hårt med det där i början, det var speciella kassor, väggar som drogs för etc, men att det försvunnit mer och mer. Efter bottennappet med coronan verkar det ha kommit tillbaka lite, jag blev uppriktigt förvånad när jag såg att dom blivit hårdare med reglerna sedan en tid.

Jag har ingen anledning att misstro dig, du hittar nog inte på att kvittona kollas och det bör ju vara omöjligt att fiffla med det. Dock är det ju knappast millimeterrättvisa vi snackar om och jag har flera gånger gått direkt på, köpt två röda och en kvarting och satt mig ner å njutit.

Angående skatter osv ändrar ju dom inte priset i barerna heller direkt, gissar att det måste göras nån schablonuträkning eller så.

Min idé är att ha en färja som ger sig utanför svenskt vatten så snabbt som möjligt, gissar att Öresund är smidigast, prioritera billig öl och sprit, svenska lågprismärken är väl enklast för köparnas skull och sen bara åka tillbaka direkt.

Finns ju enorma problem med idén, startkostnaderna med tull och annan infrastruktur är dyrt järnet. Sen behöver man en båt som kan supporta idén, vi snackar ju volym här, 10 flak /man och en låda sprit. Dock skulle man kunna gjort det smidigt med 100% förbeställning? Sen kan man dra in några extrakronor på korv när folk chillar på däck.

Jag fattar dock att forsea nog drar in det mesta på räkmackor och kostnad för att ta (last)bilar över, det som handlas i shoppen är nog marginellt.
Citera
2021-11-14, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Tack för input.

Jag har åkt väldigt mycket med forsea/scandlines och jag tyckte att det var rätt hårt med det där i början, det var speciella kassor, väggar som drogs för etc, men att det försvunnit mer och mer.

Tycker nog det är tyfligt vad som gäller, på svenskt vattrn säljs godis och tokak (ett paket per vuxen passagerare "för konsumtion ombord") och så alkohol på danskt farvatten. På färjorna till Tysklans brukar de öppna först när gärjan lämnat svenskt farvattrn, tobaken säljs ju i kafeterian, den är ju "för konsumtion ombord")

Om du går till kassan någon minut efter så går det nog bra men har du prövat att köpa en längre bit in på svenskt vatten?
Citera
2021-11-14, 19:29
  #5
Medlem
Har för mig att man får köpa skattefri sprit i Sverige om du kan visa att du skall ut och åka båt långt bort utanför rikets gränser. Kvantiteten vet jag dock inget om.

Det svenska monopolet har inte upphört. Däremot har båten lämnat svenska vatten.
De stänger väl butiken när färjan befinner sig i Sverige.
Citera
2021-11-14, 20:07
  #6
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har för mig att man får köpa skattefri sprit i Sverige om du kan visa att du skall ut och åka båt långt bort utanför rikets gränser. Kvantiteten vet jag dock inget om.

Det svenska monopolet har inte upphört. Däremot har båten lämnat svenska vatten.
De stänger väl butiken när färjan befinner sig i Sverige.

Du kan väl köpa vadsomhelst i Sverige och sedan få tillbaka skatten när du bevisat att du fört det utanför EU. Det är dock en jädra massa administration och dokumentation som krävs vad jag förstår, sen ska du kanske vara medborgare i mottagarlandet dessutom?

Finns också en enklare variant där ett företag ansöker åt dig, dom tar då en avgift. Då behöver du dokumentera i någon form på flygplatsen eller motsvarande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback