2021-11-14, 14:22
Medlem
TompaOs avatar
I min yttersta bekantskapskrets har jag personer som går hemma hela dagarna och har ut runt 20 efter skatt. Undrar hur detta är möjligt och hur jag som är arbetsskygg också kan dra nytta av välfärden på samma sätt? För mig känns det ovärt att arbeta 40h nätter varje vecka och få ut 7-10 mer efter skatt.

Inga moralpredikningar nu. Jag vill bara vara hemma hela tiden och få tillräckligt med pengar så jag klarar mig och kan lägga undan lite.
Citera
2021-11-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
I min yttersta bekantskapskrets har jag personer som går hemma hela dagarna och har ut runt 20 efter skatt. Undrar hur detta är möjligt och hur jag som är arbetsskygg också kan dra nytta av välfärden på samma sätt? För mig känns det ovärt att arbeta 40h nätter varje vecka och få ut 7-10 mer efter skatt.

Inga moralpredikningar nu. Jag vill bara vara hemma hela tiden och få tillräckligt med pengar så jag klarar mig och kan lägga undan lite.

Du börjar med att studera vilka försäkringskassan nekar och beviljar, sedan utgår du ifrån det.

Jag tror inte att det är en lätt väg däremot.
Citera
2021-11-14, 14:31
Medlem
Citat:

Sjukpenning är 80% av lönen, men MAX 810:-/dag ( 22 dagar per månad ), så antingen ljuger du, eller dina vänner.
Citera
2021-11-14, 14:32
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Bli drogmissbrukare. Jag sumpade ett drogtest på arbetsplatsen och erkände att jag var en missbrukare. Nu 4 år senare så går jag fortfarande hemma 100% och får sjukpenning, ca 26k efter skatt
Citera
2021-11-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Bli drogmissbrukare. Jag sumpade ett drogtest på arbetsplatsen och erkände att jag var en missbrukare. Nu 4 år senare så går jag fortfarande hemma 100% och får sjukpenning, ca 26k efter skatt
Är du glad över att du parasiterar på välfärden?
Citera
2021-11-14, 14:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Om du har haft ett bra betalt jobb samt bra försäkringar. Men om du inte har det blir det inte lätt. Men du skulle i princip kunna göra dig arbetslös och sedan ta ut a-kassa till att börja med. Hur mycket skulle du få ut då?
Citera
2021-11-14, 14:42
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sjukpenning är 80% av lönen, men MAX 810:-/dag ( 22 dagar per månad ), så antingen ljuger du, eller dina vänner.

En del kan ha inkomst- eller livförsäkringar el dylikt. Då kan dom nå upp högre. Jag vet en som inte jobbat en dag på typ 20 år och har 25 000kr/månad efter skatt, den personen har några dylika försäkringar. Själv har jag heltidsjobb och får ut i snitt 23- 25 000 kr efter skatt
Citera
2021-11-14, 14:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Sjukpenningen ger dig max 810 kr om dagen eller runt 18 600 kr i månaden. Efter första året sänks sjukpenningen betydligt, först till 75 % och sedan minskar den ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
En del kan ha inkomst- eller livförsäkringar el dylikt. Då kan dom nå upp högre. Jag vet en som inte jobbat en dag på typ 20 år och har 25 000kr/månad efter skatt, den personen har några dylika försäkringar. Själv har jag heltidsjobb och får ut i snitt 23- 25 000 kr efter skatt

Fattar du inte att folk ljuger?
Citera
2021-11-14, 14:50
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:

Jag tror att du är en missbrukare som är väldigt dålig på att ljuga.
Citera
2021-11-14, 14:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare

Fattar du inte att folk ljuger?

Nej, jag är kanske för godtrogen. Vad är det folk ljuger om då menar du? Finns det alltså inte sjukpensionärer med 20-30 000 i nettoinkomst?
Citera
2021-11-14, 14:53
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Jag tror inte på det. Vad var det för jobb du hade då?
Citera
2021-11-14, 15:09
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Är du glad över att du parasiterar på välfärden?
Jasper har klurat ut hur livet ska levas! Har du drabbats av socialdemokraternas avundsjuka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in