2021-11-14, 15:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Bli drogmissbrukare. Jag sumpade ett drogtest på arbetsplatsen och erkände att jag var en missbrukare. Nu 4 år senare så går jag fortfarande hemma 100% och får sjukpenning, ca 26k efter skatt

Va vem betalar det?
Citera
2021-11-14, 15:36
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Nej, jag är kanske för godtrogen. Vad är det folk ljuger om då menar du? Finns det alltså inte sjukpensionärer med 20-30 000 i nettoinkomst?

Normalt sett inte. Om du bor i en lågskattekommun har du runt 19 500 kr/mån efter skatt i början och sedan oftast lägre.

Du kan räkna på det själv hos försäkringskassan
.
Senast redigerad av Duerf 2021-11-14 kl. 15:49.
Citera
2021-11-14, 15:51
Medlem
CassandraCs avatar
Tror det är väldigt svårt (speciellt för svenne banan, typ vit man) att spela detta räkmacka kortet dessa tider. På 60/70 talet var det extremt enkelt att bli förtidspensionerad, men nu är läget inte det samma.

Du ska arbeta och betala 80% av det du tjänar så de helt frånvända politikerna i toppen kan ge bort pengarna till andra i godhetssyfte som gynnar dem senare när de lämnar politiken, det är så det ser ut idag i sverige.

Eventuellt kommer väll pöbeln göra uppror och det blir ett nytt blodbad på gamla stan, history repeats itself.
Citera
2021-11-14, 16:02
Medlem
DontWantWars avatar
Man säger att man har permanent covid-19
Citera
2021-11-14, 16:04
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Om du har haft ett bra betalt jobb samt bra försäkringar. Men om du inte har det blir det inte lätt. Men du skulle i princip kunna göra dig arbetslös och sedan ta ut a-kassa till att börja med. Hur mycket skulle du få ut då?
Jag tjänar runt 500k om året, är det ett ”bra betalt jobb” eller ska jag upp ännu högre?

Jag har en försäkring som ger mig 5k extra per månad i upp till ett år, men sen stannar det.

Någon som har bra tips på en saftig försäkring man kan fixa?
Citera
2021-11-14, 16:06
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Sjukpenning är 80% av lönen, men MAX 810:-/dag ( 22 dagar per månad ), så antingen ljuger du, eller dina vänner.
”Vännerna” har massa tilläggsförsäkringar för sjukdomsfall osv. Ont i ryggar, nackar, axlar m.m. Sånt som är svårt för läkare att käfta emot.
Citera
2021-11-14, 16:07
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Jag tjänar runt 500k om året, är det ett ”bra betalt jobb” eller ska jag upp ännu högre?

Jag har en försäkring som ger mig 5k extra per månad i upp till ett år, men sen stannar det.

Någon som har bra tips på en saftig försäkring man kan fixa?

Jag har inget tips om försäkring tyvärr. Men du är ju ingen typisk slacker om du tjänar så pass bra trots allt. Du borde väl veta hur du ska bli ekonomiskt oberoende, för det är väl det du vill?
Citera
2021-11-14, 16:08
Medlem
neuron-drones avatar
Utan andra inkomster får du max knappt 20K före skatt som mest.
Citera
2021-11-14, 16:09
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Jag har inget tips om försäkring tyvärr. Men du är ju ingen typisk slacker om du tjänar så pass bra trots allt. Du borde väl veta hur du ska bli ekonomiskt oberoende, för det är väl det du vill?
Är absolut inte ute efter att bli ekonomiskt oberoende. Jag är bara trött på att försörja tredje världen och trashfolk. If you cant beat them, join them.
Citera
2021-11-14, 16:11
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Är absolut inte ute efter att bli ekonomiskt oberoende. Jag är bara trött på att försörja tredje världen och trashfolk. If you cant beat them, join them.

Jaha, då förstår jag hur du tänker. Du kan till att börja med höra med dina vänner, höra vilka försäkringar de har osv. Varför fråga oss på Flashen när du har livs levande experter om hörnet?

Och du måste ju också planera vilken sjukdom du ska få.
Citera
2021-11-14, 16:13
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Jaha, då förstår jag hur du tänker. Du kan till att börja med höra med dina vänner, höra vilka försäkringar de har osv. Varför fråga oss på Flashen när du har livs levande experter om hörnet?

Och du måste ju också planera vilken sjukdom du ska få.
De är inte mina vänner, de finns bara längst ut inom bekantskapskretsen.

Fibromyalgi känns det som att var och varannan kärring är sjukskriven för, men vet inte om man kan bli de på 100% dock.

Kanske dra till med att man inte kommer upp ur sängen vissa dagar
Citera
2021-11-14, 16:14
Medlem
har varit sjukpensionerad sen 20 år tillbaka, min favoritdag är måndag då brukar jag dricka en kopp kaffe och se alla slavar åka till jobbet
får inte ut mycket varje månad men sen har jag inga dyra vanor, inga abbonemang eller nånting, har bara hyra och el och betala varje månad
Senast redigerad av livsavnjutare 2021-11-14 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in