Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-11-14, 03:30
  #1
Medlem
ichessys avatar
Hej alla flashbackare/bilister/poliser m.m

Blev för första gången stoppad av polisen och deras nya Volvo V60/V90. Det skedde under natten i en rondell (cirkulationsplats) vid Väsby Centrum.

Jag kom körandes från Kyrkvägen i 40km/h och innan rondellen vid korsningen Säterivägen så ändras hastighetsbegränsningen från 30 till 50 km/h. När jag kommer in i rondellen ligger jag i 46-47 km/h och svänger höger i första utfarten mot Husarvägen. När jag precis kör ut ur rondellen ser jag polisen komma in i rondellen från Vilundavallen och jag saktar ned till 40/km och precis efter 40km/h skylten på Husarvägen blir jag stoppad.

Polismannen säger till mig då att jag körde lite fort i rondellen och jag blir överraskad då hastighetskylten innan rondellen säger 50km/h vilket jag precis låg under. Han nämner inget om hur mycket fort över hastighetsgränsen jag har kört!!! Då jag knappt kört i området tidigare sa jag att jag trodde att det var 40 km/h på Kyrkvägen och sedan 50km/h fram tills 40km/h begränsningen på Husarvägen. Polismannen såg att gps var på i min bil och frågade sedan om jag var ny i området, vilket jag svarade ja på. Polismannen nämnde inget om att jag körde för fort på Kyrkvägen där 30km/h gäller (vilket de ej såg).

Trots detta så sa jag ej emot. Jag visade upp körkortet, fick blåsa och fick ingen bot eller varning trots polisens anklagelser om att jag kört lite fort i rondellen????

Det ända polismannen sa efteråt var att jag borde köra i lägre hastighet nu när det blir halt och minusgrader.
Kan tillägga att vädret just då var 3 plusgrader i luften och ingen is på väg eller mark fanns ej och om det funnits så hade jag såklart anpassat mig efter det. Tråkigt att de tror att man är en sådan "dumkopf".

Min fråga är varför de ej gav mig böter/varning trots dessa anklagelser?

Bild på rondellen där jag gjorde en högersväng: https://maps.app.goo.gl/EAndvPGXWk6fLS897
__________________
Senast redigerad av ichessy 2021-11-14 kl. 04:03.
Citera
2021-11-14, 03:46
  #2
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Kan tycka att det kan vara lite väl att köra över 40 i en rondell men det beror så klart på rondellen.
Citera
2021-11-14, 03:55
  #3
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Kan tycka att det kan vara lite väl att köra över 40 i en rondell men det beror så klart på rondellen.


Sikten vid rondellen är god och då det var fortfarande plusgrader och ingen is så gjorde jag bedömningen att det gick bra att ta ut högersvängen i 46-47 km/h. Det gick mjukt och bra. I mitt andra hemland Tyskland så finns det många som kör mycket snabbare i rondeller än vad jag gjorde här i Upplands Väsby.

https://maps.app.goo.gl/EAndvPGXWk6fLS897


Här börjar 50km/h att gälla.
https://maps.app.goo.gl/8CeDhnLmt7ns8reKA
__________________
Senast redigerad av ichessy 2021-11-14 kl. 04:02.
Citera
2021-11-14, 04:03
  #4
Medlem
När snuten ser minsta lilla som verkar off, exempelvis att man kör lite för fört utifrån situationen (trots att det är lagligt) så brukar de vilja stoppa bara för att kolla att allt ligger rätt till. Kolla körkort, snacka osv osv. Du behöver inte ha gjort något för att bli stoppad. Dessutom, av den skaran som kör med olovligt körkort så brukar de köra lite vårdslöst och de tyckte väl att du gjorde det i rondellen och tyckte att det var värt ett kik. Inget mer än så.
Citera
2021-11-14, 04:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isislisasfisa
Säg inte ett knyst om du blir stoppad av dessa renodlade psykopater till vägpirater.
Hastighetsbegränsningarna i detta landet är ett skämt.
Om man kör lite över gränsen vad fan gör det bilarna är konstruerade för det, hur ska polisen bevisa att du kört för fort utan att skjuta med laser på bilen?
Ifrågasätt deras arbete, vad fan håller du på med snutdjävul jag har inte gjort något fel säger du nästa gång.
Kanske någon utlänning skrek polismannen till underkastelse tidigare under kvällen så han kissade på sig, så han tyckte att Svensson med gps var ett lätt byte för rövslick och hävdelse innan kvällspasset är över.
Haha. Polisen behövs för att stoppa vägpirater som du. Äger du vägen eller marken så får du givetvis köra hur du vill, men nu gör du inte det och måste hålla dig till en trafiketik som fungerar för samtliga. Dessutom kommer polisen få in nya bilar med kameror runtomkring så de kan mäta hastigheten på bilar i mötande riktning.
Citera
2021-11-14, 04:21
  #6
Medlem
svampsubbas avatar
Du verkar träffat en erfaren polis som visste vad hen snackar om, svartis även kallat blankis kan bildas även om det är ett par plusgrader i luften eftersom vägbanan ofta är kallare. Det är svårt att upptäcka den formen av halka och det har överraskat dom flesta.

Att köra fort innebär inte att man överskridit max tillåtna hastighet, mer att du inte anpassat hastighet till rådande förhållande. det finns många trafiksituationer där hastighetsbegränsning kan anses för fort. Det var påpekande från polisens sida inga anklagelser, så svälj din snöflingementalitet.

Ta en diskussion på plats nästa gång med polis, så slipper du starta en meningslös tråd på Flashback.
Citera
2021-11-14, 04:27
  #7
Medlem
Softers avatar
Förövrigt polisens nya polisbilar verkar helt jävla sjuka, att dom kan mäta din hastighet trots att dom kör själva. Kameror som mäter hastigheten på bilar framför och bakom. Konstruerade att fylla statskassan med hundratals nya friska miljoner årligen, bra jobbat polisen, ju närmare vi kommer ett samhälle med övervakning av medborgarna varenda fotsteg de tar utanför huset (innanför också) desto bättre.
Citera
2021-11-14, 04:28
  #8
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptopus
När snuten ser minsta lilla som verkar off, exempelvis att man kör lite för fört utifrån situationen (trots att det är lagligt) så brukar de vilja stoppa bara för att kolla att allt ligger rätt till. Kolla körkort, snacka osv osv. Du behöver inte ha gjort något för att bli stoppad. Dessutom, av den skaran som kör med olovligt körkort så brukar de köra lite vårdslöst och de tyckte väl att du gjorde det i rondellen och tyckte att det var värt ett kik. Inget mer än så.

Jag har god körvana och körde inte ryckigt eller vårdslöst i rondellen. Som jag sade tidigare så gick det mjukt med min bil i högersvängen som du kan se på bilden här :
https://maps.app.goo.gl/M85e8y8dhKhxXKZm7

Anledningen till att jag låg 40km/h på Kyrkvägen var att fel hastighet låg inne i GPS systemet. Detta såg poliserna ej:
https://maps.app.goo.gl/AZN1rQe2oBKUeknu9

Den ända anledningen till att de stoppade mig var att vinterdäcken jag använder temporärt på bilen ej var utrustade med fälgar då jag väntar nya med dubbdäck?
Citera
2021-11-14, 04:31
  #9
Medlem
isislisasfisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Du verkar träffat en erfaren polis som visste vad hen snackar om, svartis även kallat blankis kan bildas även om det är ett par plusgrader i luften eftersom vägbanan ofta är kallare. Det är svårt att upptäcka den formen av halka och det har överraskat dom flesta.

Att köra fort innebär inte att man överskridit max tillåtna hastighet, mer att du inte anpassat hastighet till rådande förhållande. det finns många trafiksituationer där hastighetsbegränsning kan anses för fort. Det var påpekande från polisens sida inga anklagelser, så svälj din snöflingementalitet.

Ta en diskussion på plats nästa gång med polis, så slipper du starta en meningslös tråd på Flashback.
Det är väl upp till föraren själv att bedöma väglaget och anpassa hastigheten, inte fan ska man behöva bli stoppad av en snut för det.
Bootlickers är ni allihopa allihopa~
Citera
2021-11-14, 04:39
  #10
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsubba
Du verkar träffat en erfaren polis som visste vad hen snackar om, svartis även kallat blankis kan bildas även om det är ett par plusgrader i luften eftersom vägbanan ofta är kallare. Det är svårt att upptäcka den formen av halka och det har överraskat dom flesta.

Att köra fort innebär inte att man överskridit max tillåtna hastighet, mer att du inte anpassat hastighet till rådande förhållande. det finns många trafiksituationer där hastighetsbegränsning kan anses för fort. Det var påpekande från polisens sida inga anklagelser, så svälj din snöflingementalitet.

Ta en diskussion på plats nästa gång med polis, så slipper du starta en meningslös tråd på Flashback.

Som halvtysk vet jag hur man anpassar körning efter väderförhållanden!!! Det var ingen svartis någonstans på vägen där jag körde och marken var varmare än luften. Glöm inte att jag körde i tätortsområde och ej på landsbygden. Temperaturen låg på 6-7 grader under kvällen innan det slog om till 2-3 grader på natten.
__________________
Senast redigerad av ichessy 2021-11-14 kl. 04:42.
Citera
2021-11-14, 04:40
  #11
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isislisasfisa
Det är väl upp till föraren själv att bedöma väglaget och anpassa hastigheten, inte fan ska man behöva bli stoppad av en snut för det.
Bootlickers är ni allihopa allihopa~

Det finns grader av vårdslös körning, så snacka inte skit.
Kontroll av körkort och nykterhet är standardstopp, sen blev även jag förvånad över att det verkade vara en vettig polis med något bra att säga. Du kan vara en bootlickers själv som inte vågar ta en diskussion med polis på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Det var ingen svartis någonstans på vägen där jag körde och marken var varmare än luften dessutom så detta fanns det ingen risk för just då inom tätorten. Temperaturen låg på 6-7 grader under kvällen innan det slog om till 2-3 grader på natten. Jag anpassade min hastighet till rådande förhållande!

Ja ja, du var så jätteduktig i alla avséenden, du fick endast ett par goda råd inför vintersäsongen av en erfaren polis, var tacksam istället för obstinat.
__________________
Senast redigerad av svampsubba 2021-11-14 kl. 04:46.
Citera
2021-11-14, 04:41
  #12
Medlem
isislisasfisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Det var ingen svartis någonstans på vägen där jag körde och marken var varmare än luften dessutom så detta fanns det ingen risk för just då inom tätorten. Temperaturen låg på 6-7 grader under kvällen innan det slog om till 2-3 grader på natten. Jag anpassade min hastighet till rådande förhållande!
Snuten ville intimidera dig helt klart.
Blev du hotad?
Gör en anmälan nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback