2021-11-14, 22:46
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Det sänker värdet på det pris som andra duktiga artister fått från samma organisation. Om det är en privat organisation får de dela ut pris till vem som helst. Sedan kommer ingen vilja ha med den organisationen att göra i förlängningen. Om det är en offentlig organisation är det högst olämpligt.
Citera
2021-11-14, 23:07
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Så det är texten som är problemet?

Är du emot yttrandefrihet generellt eller bara när det gäller musik du inte gillar?

Problemet är väl att det finns hundratals exempel på folk som blivit "cancelled" för betydligt snällare brott. Att då ge pris till en sånhär äckelmänniska är fan helt sjukt. Hyckleri!
Citera
2021-11-14, 23:31
Medlem
Erik Östs avatar
Här kan ni lyssna på varför vi inte ska släppa fram eller favorisera gangster-rappare i samhället eller för våra barn , än värre ge dom priser för skräpet.

https://youtu.be/s9gvXR6CO-0?t=2851

Lyssna gärna på hela klippet också om ni vill få en bredare bild av dagens härliga nya svärje.Rekommenderas!

Dessutom.
För mig är Sarnecki passè för länge sedan , hans tankegångar kanske funkade i det gamla hederliga folkhemmet men vi har nya tider nu... så jag föredrar vad den här kriminologen har att säga ist och nä jag röstar inte på moderaterna om ni undrar .
Senast redigerad av Erik Öst 2021-11-14 kl. 23:44.
Citera
2021-11-15, 00:30
Medlem
Citat:
Du menar att det är texten som är problemet och inte kriminaliteten i sig?
Det är snarare en fråga om yttrandefrihet isåfall...

Jag ser att flera jämför med p3guld, här är det dock en betydande skillnad då det är en organisation som röstat fram personen, medans vid p3 guld var det publiken (dvs folket) som röstade fram Yasin.

Det är kombinationen som är problemet. Man rappar om kriminalitet på ett väldigt glorifierande sätt och man lever precis som man lär. Inom alla andra musikstilar är det helt ok att berätta en saga på samma sätt som en filmskapare gör. Inom gangsterrappen måste du däremot vara äkta, annars blir du hatad i orten (och i värsta fall till och med dödad).

Så alltså, när Yasin rappar om att han kör runt i bilen med osäkrad tabbe med 50 skott i sitt förlängda magasin och vill preja Aina av vägen kan vi vara rätt säkra på att det är så han lever.
Citera
2021-11-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det är kombinationen som är problemet.
Okej, så det är inte kriminaliteten enbart som du är emot utan k o m b i n a t i o n e n av kriminalitet och yttrandefrihet?
För hur man än vrider och vänder på det så är du emot yttrandefrihet när du vill förbjuda musik.

Personligen är jag som sagt enbart emot kriminaliteten.
Citera
2021-11-15, 08:11
Medlem
Citat:
Okej, så det är inte kriminaliteten enbart som du är emot utan k o m b i n a t i o n e n av kriminalitet och yttrandefrihet?
För hur man än vrider och vänder på det så är du emot yttrandefrihet när du vill förbjuda musik.

Personligen är jag som sagt enbart emot kriminaliteten.
Ok, jag kan dra en ny parallell om du vill.

Vad tycker du är värst av följande?

1: En person som försörjer sig genom att göra inbrott i villor tillsammans med en kumpan.

2: En person som försörjer sig genom att göra inbrott i villor tillsammans med en ständig ström av nya kumpaner, som denne hittar genom att promota sin livsstil med hjälp av media. På lördag morgon sitter han i TV-soffan på SVT1 och berättar hur härligt det är att alltid ha pengar och visar glatt upp sin nya Rolex. En stund senare tar han fram sin Glock med förlängt magasin och skickar runt bland programledarna, som allihop sitter med stora ögon som barn på julafton. En av programledarna får provskjuta på en docka som ser ut som Jimmie Åkesson och när femte skottet krossar skallen på dockan gruppkramas alla i studion. Programmet avslutas med att kontaktuppgifterna till en statligt finansierad rekryteringstjänst kopplat till den kriminelle visas och tittarna uppmanas att skicka in ett foto på sig själva tillsammans med tidigare domar.

Förstår du vart jag vill komma?
Citera
2021-11-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Förstår du vart jag vill komma?
Ja, jag förstår att du är emot yttrandefrihet.
Citera
2021-11-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Det roliga är kolla hur media förstörde Paolo Robertos liv bara för att han köpte en hora. Sen hyllar media människor som gör våldsbrott mot andra människor,
Alltså Sverige är som bäst nu

Det rimmade inget vidare du.

OT: Jag tror att priset likt många andra pris går efter antal streams, däremot kan jag tycka att
det hade varit rimligare om årets låt 2020 var Svag - Viktor Leksell, så vitt jag vet var det den mest streamade låten 2020.
Citera
2021-11-15, 09:57
Medlem
Sjuttiotalistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Alltså vad är det för folk som jobbar inom media egentligen som ens delar sånt här? Är det bara blonda vänster kvinnor som lever på vegankost?
Rätta mig gärna.

Snarare ängsliga skägg med stickad tröja, ”samlaren”-kånken och liten beanie på toppen.
Citera
2021-11-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterslak
Det rimmade inget vidare du.

OT: Jag tror att priset likt många andra pris går efter antal streams, däremot kan jag tycka att
det hade varit rimligare om årets låt 2020 var Svag - Viktor Leksell, så vitt jag vet var det den mest streamade låten 2020.
Nä, det är en jury som valt ut låten.
Citera
2021-11-15, 10:12
Medlem
Citat:
Nä, det är en jury som valt ut låten.
På vilka grunder väljer juryn Årets låt? Antagligen sneglar de på låtarna som streamats mest?
Citera
2021-11-15, 10:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det har jag inte påstått. Däremot är det du lyfter fram inte relevant, vilket var min poäng. Vill du hävda att någon annan bör få priset, så bör du göra det på musikalisk grund.

Jag tänker att det kan finnas grund för att ta brottslighet i beaktning ändå, ungefär som att det hade känts konstigt att utnäman någon till "årets bästa medborgare 2021" bara för att den personen inte begått något brott 2021, men däremot suttit dömd för mord året innan.

Kan du se att det kan finnas en poäng i att stänga ute brottsliga personer (eller personer med andra beteenden som inte är önskvärda) från dylika utnämnande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in