2021-11-14, 13:33
Buhu. Det är så synd om denna Dree Low. Det är samhällets fel att han har blivit kriminell och därför måste vi ge ett pris till honom.
Citera
2021-11-14, 13:35
Medlem
Citat:
Sedan 2003 arrangerar vi årligen galan Musikförläggarnas Pris som lyfter fram och uppmärksammar svenska låtskrivare, kompositörer och textförfattare.
Citat:
Att skapa förståelse för musikens värde och för upphovsrättens funktion och betydelse är en av våra huvuduppgifter.

Citat:
Under hösten 2017, när #metoo och #närmusikentystnar blev offentligt, gav Musikförläggarna och musikförlagens chefer ett löfte att agera kraftfullt för att förändra kulturer, beteenden och ojämlika strukturer.

Jag har inte hört låten så kan inte säga om låten i sig är värd ett pris, men tycker inte skattepengar ska gå till att köpa spelningar av aktivt kriminella så jag hoppas att inte SR och mina pengar har bidragit till att han fått detta i år.
Citera
2021-11-14, 13:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Det är visst relevant.

Nej.

Citat:
Iaf om vi ska ta hänsyn till dagens cancel culture som exakt samma typ av människor lobbar för.

Det ska vi inte. Fuck cancel culture.

Citat:
Eller ska vi särbehandla folk, om man är svart ska man få en pass, medan vita ska straffas och utfrystas.

Nej.

Citat:
Ni får liksom bestämma er. Antingen kör vi cancel culture på ALLA som inte är bra medmänniskor eller så slopar vi det!

Slopa!
Citera
2021-11-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Buhu. Det är så synd om denna Dree Low. Det är samhällets fel att han har blivit kriminell och därför måste vi ge ett pris till honom.

Synd om denna Salah Abdulle, som inte har råd att handla i en affär som vanligt folk måste göra.
Fick han nobben hos Socialen?
Citera
2021-11-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jag har inte hört låten så kan inte säga om låten i sig är värd ett pris, men tycker inte skattepengar ska gå till att köpa spelningar av aktivt kriminella så jag hoppas att inte SR och mina pengar har bidragit till att han fått detta i år.

Vilka lyssnar på sån skit!
Nu är ju inte musikförläggarna radio.
På 70-talet bojkottades Sex Pistols i radion.
På 80-90-talet Ultima Thule.
Varför inte bojkotta skitmusiken idag som förhärligar våld?

Nää, idag får de priser till höger och vänster.
Citera
2021-11-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ändå en betydande skillnad här. Om man har bakomliggande problem med missbruk eller kriminalitet är det en helt annan sak än att använda musiken för att sprida hur coolt det är att skjuta fiender (opps) i huvudet och att sälja knark i kassar (kilo) istället för femmor (som de små töntiga kidsen gör).
Du menar att det är texten som är problemet och inte kriminaliteten i sig?
Det är snarare en fråga om yttrandefrihet isåfall...

Jag ser att flera jämför med p3guld, här är det dock en betydande skillnad då det är en organisation som röstat fram personen, medans vid p3 guld var det publiken (dvs folket) som röstade fram Yasin.
Citera
2021-11-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag kan dementera det tramset.
Trollfeeder är absolut inte mer troll än vad t.ex jag är. Att någon har en annan åsikt är inte synonymt med att personen trollar.
Ska flika in här då även jag fått PM.
Han/hon blev dock satt på sin plats gällande sin felaktiga retorik och argumentationsfel (tautologier som argument)
och motbevisad med fakta-länkar om Mengele och hade inga comebacks till dessa, det faktum är irrelevant från åsiktsskillnaden som du nämner. Så troll eller ej, Fallasier vinner man inte på.
Citat:
Att han begått något rån känns ju också lite far fetched, särskilt med tanken på beskrivningen, att han betett sig hotfullt och därtill har ett våldskapital i form av gänganknytningar.
Vad innebär det i praktiken?
Att han snott lite kexchoklad och en dosa snus och skrikit knulla din mamma till kassörskan?
Jag skulle gärna vilja veta varför det rubriceras som rån, om det enbart är hotfullt beteende och inte ett explicit hot.
Diskussion ledde dock vidare till gangsterrapp i allmänhet istället för detta specifika fall. Men har det dömts som rån (jag känner inte till fallet) får du rätta dig efter det.
Citat:
Lite perspektiv: Dylan, Bowie, Jagger, Jackson osv var i alla pedofiler och knullade gladeligen på småtjejer och/eller småkillar i 15årsåldern (eller yngre i vissa fall), ska deras musik få vinna priser?
Dom skrev väl inte låtar om och uppmanade till dessa "brott" (har dom dömts? känner inte till dom fallen) ?! och hade texter med hot?! Det är skillnaden, genren kallas gangsterrapp av en anleding. DÄR ÄR EN DIREKT KOPPLING MELLAN MUSIKEN OCH KRIMINALITETEN och det är därför folk ifrågasätter etiken/moralen med prisutdelningen.
Senast redigerad av MENTgu 2021-11-14 kl. 15:01.
Citera
2021-11-14, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är som konstaterats precis som det ska vara. Ett musikpris ska handla om musiken, ingenting annat.

Om Anders Eklund plötsligt började skriva mind-blowing vacker musik i fängelset, även om den så i detalj beskrev hur han utförde sina brott, så skulle det vara fullt rimligt att han prisades för den.

Den lilla skillnaden är bara den att Anders aldrig skulle få pris av juryn eftersom han är vit.

Det är snarare ett plus att vara gängkriminell svart rappare när dessa priser delas ut, man ser konstant detta hända efter BLM och alla andra aktivistiska rörelser.

Hade priser till 100% enbart tilldelats pga att låtarnas kvalitet så hade jag varit ok med att kompositören kan vara dömd för brott, men detta konstanta selektiva urval av brottsdömda svarta är inget annan än rasism och aktivism. Hoppas de går i graven likt Oscarsgalan.
Citera
2021-11-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frizzy
om han förtjänar att vinna vet jag inte då jag inte känner till om det fanns andra mer lämpade kandidater men att han plockat på sig tobak och godis bör inte spela nån roll.

Det är egentligen inte kärnproblemet.
Problemet är att han är färgad fel och inte har i detta landet att göra.

Att det han kallar musik suger som fan kan ju också spela in. Infödingsmusik hör inte hemma i en utvecklad nation som Sverige.
Citera
2021-11-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Dom skrev väl inte låtar om och uppmanade till dessa "brott" (har dom dömts? känner inte till dom fallen) ?! och hade texter med hot?! Det är skillnaden, genren kallas gangsterrapp av en anleding. DÄR ÄR EN DIREKT KOPPLING MELLAN MUSIKEN OCH KRIMINALITETEN och det är därför folk ifrågasätter etiken/moralen med prisutdelningen.
Så det är texten som är problemet?

Är du emot yttrandefrihet generellt eller bara när det gäller musik du inte gillar?
Citera
2021-11-14, 15:56
Medlem
knack1s avatar
Citat:
Lite perspektiv: Dylan, Bowie, Jagger, Jackson osv var i alla pedofiler och knullade gladeligen på småtjejer och/eller småkillar i 15årsåldern (eller yngre i vissa fall), ska deras musik få vinna priser?

Hur många låtar handlar om detta? Visste inte att hebefilirock någonsin varit en framgångsrik genre.

Groupies har mer eller mindre alla artister haft, det är inte vad deras artisteri är grundat på.
Citera
2021-11-14, 16:07
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja, DET är sjukt. Om man nu anser att Paolo Roberto gör ett bra jobb ska han ju självklart inte drivas bort. Det.är väldigt godtyckligt vem som får stanna kvar i sin bransch och vilka som blir utfrusna, om de har gjort något opassande. Ska DreeLow få stanna kvar ska alla få stanna kvar. Eller så kör vi minsta lilla felsteg så är du rökt för gott.

Men det är bara i Sverige det är allvarligare att köpa en prostituerad än att hänga med mördare och råna och förnedra vanliga människor.

Detta får ju en att börja tänka man kanske måste förnedra människor och vara elak för att nå sin framgång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in