• 6
  • 7
2021-12-10, 12:26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldgoat41
Ja, d kom ersttningen fr bilen! Fick ven ersttning (som begrt) fr resan t & fr Ronneby dr biln kptes. Och annan (940 prla) bil erstter Vento:n. S den biten slutade OK.
Men sen r det det dr med att fenomenet fulbesiktning r rent t h-e. Kommer att informera ledningen fr OPUS (fr det var dem det handlade om) s att det hela inte bara stannar lokalt i Blekinge.
Jag hoppas dessutom att killen som signerat besiktningsprotokollet fr chansen att testa hur attraktiv han r p arbetsmarknaden.

Bra med feedback!
Trodde frst det rrde sig om De*ra och att ditt ppekande var det som utlste att dom pltsligt stngde ner alla stationer i landet. Men det stmde allts inte.

Betrffade att kunna klmma t frra bilgaren tror jag det blir svrt, fr att inte sga omjligt. Dels s ligger det kparen att kunna bevisa att sljaren knde till felet och sen r den ju nyligen besiktad. Det r f mycket lttare att slja nybesiktade bilar och jag har sjlv krt bilar genom besiktningen dr jag vet att det funnits tveksamheter men iom att inga ppekanden gjorts s knner man att man med gott samvete(?) kan slja den "nybes u.a." och man behver sen inte direkt tala hgt om dom tveksamheter som man eventuellt varit orolig fr. Kparen har en lngtgende underskningsplikt och, tja, missade hen nt s fr det bli hens huvudvrk.
Citera
2021-12-10, 13:45
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Han fick 10 2or av den lilla araben och samtidigt ett erbjudande om att betala sig fri frn dessa. Dessutom hade idioten mage att pst att de fick gra s enligt reglerna.Min vn kte drifrn och besiktade annorstdes med blankt papper.

Din kompis har dragit en skrna fr dig. Fr man en anmrkning i protokollet sitter den dr. Spelar ingen roll om man ker till en annan station eller annat fretag eftert. De kan inte "radera" anmrkningen ven om den r uppenbart felaktig.

Mjligen freslogs han ett "deal" innan protokoll pbrjades? Mste isfall varit en srdeles obegvad besiktningsman.

Bidrar med en historia frn en annan tid d pengar var en bristvara men tid fanns i verfld. Min dvarande otroligt heta flickvn hade en genomrostig Toyota Carina som inkpts fr en kaffeburk fylld med mynt hos Hederlige Harrys runt hrnet i Wasastan dr hon bodde.

D det blev dags fr besikning satte hon p sig sin alra kortaste minikjol och drog ivg. Blankt papper plus kommentaren: "kom inte hit igen nsta r". Det gjorde hon emmelertid visst. Samma resultat. Ngot tredje frsk blev det aldrig d "Carina" gav upp den sommaren och vergavs dr hon stod i vntan p bortforslig via gatukontorets frsorg.

Kort drefter blev min flickvn med Renault 4L en bil som tillhrt mig, kpts av mina kompisar och sedan givits till henne i fdelsedagspresent. Min smsta bil hade ter blivit mitt problem p grund av skojfriska kompisar. Minikjoltricket funkade i den med.

Fulbesikning r definitivt inget nytt fenomen.
Citera
2021-12-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Din kompis har dragit en skrna fr dig. Fr man en anmrkning i protokollet sitter den dr. Spelar ingen roll om man ker till en annan station eller annat fretag eftert. De kan inte "radera" anmrkningen ven om den r uppenbart felaktig.

Mjligen freslogs han ett "deal" innan protokoll pbrjades? Mste isfall varit en srdeles obegvad besiktningsman.

Bidrar med en historia frn en annan tid d pengar var en bristvara men tid fanns i verfld. Min dvarande otroligt heta flickvn hade en genomrostig Toyota Carina som inkpts fr en kaffeburk fylld med mynt hos Hederlige Harrys runt hrnet i Wasastan dr hon bodde.

D det blev dags fr besikning satte hon p sig sin alra kortaste minikjol och drog ivg. Blankt papper plus kommentaren: "kom inte hit igen nsta r". Det gjorde hon emmelertid visst. Samma resultat. Ngot tredje frsk blev det aldrig d "Carina" gav upp den sommaren och vergavs dr hon stod i vntan p bortforslig via gatukontorets frsorg.

Kort drefter blev min flickvn med Renault 4L en bil som tillhrt mig, kpts av mina kompisar och sedan givits till henne i fdelsedagspresent. Min smsta bil hade ter blivit mitt problem p grund av skojfriska kompisar. Minikjoltricket funkade i den med.

Fulbesikning r definitivt inget nytt fenomen.

Tnk ett steg till. Han fick UPPGIFT om antalet 2 or och ett ERBJUDANDE om att slippa dem. Mot betalning. Givetvis innan han satta maskinen i uppladdningsdockan eller kanske ens skrivit in dem dr.
r du s dr naiv i samtliga frgor?
Citera
2021-12-10, 13:58
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Tnk ett steg till. Han fick UPPGIFT om antalet 2 or och ett ERBJUDANDE om att slippa dem. Mot betalning. Givetvis innan han satta maskinen i uppladdningsdockan eller kanske ens skrivit in dem dr.
r du s dr naiv i samtliga frgor?

Som jag sa d. Han blev erbjuden ett deal.

Otroligt korkat.

Edit: Som hyfsad mek har man ju ofta hllt liv i gamla jrn lngt efter att utsendet chanserat och som jnkebilsgare r man ju van att vara freml fr myndigheternas "intresse".

Har dock aldrig ngondin blivit erbjuden att muta mig ur ngot under mina +40 i "svngen". Deremot har det vl hnt att en och annan sedel bytt gare s att man kunnat rulla vidare. Gamla glmda synder.

Men nu har de alts gtt och blivit proaktiva? Busy little buggers XD.
Senast redigerad av FarangDingDong 2021-12-10 kl. 14:15.
Citera
2021-12-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det hr har inget med privatiseringen att gra. Tro mig, jag har "fulbesiktat" bilar i 30 r.
Innan privatiseringen s lade man bara nn hundring p lmplig plats i bilen s att besiktningsmannen "rkade" hitta dem. Det funkade alltid, p alla stationer.
Idag r det betydligt svrare och dyrare. Personalen vet att risken r stor att dom ker dit och frlorar jobbet, men ett sms till rtt person och ngra tusenlappar via swish s funkar det fortfarande.

Var det inte Clearcar som frlorade sitt tillstnd att besikta bilar fr ngra r sedan efter att Swedac ftt nyss om att dom slppt igenom bilar som inte blivit godknda? Dom blev vl tvungna att stnga typ 80 stationer eller nt innan rendet lste sig p ngot vis.
Clearcar blev stngda ett tag fr mngder av brister likt Dekra har och blev senare uppkpta av Carspect.

Clearcar hade bl.a. en distriktschef i Skne som tidigare var vice platschef p Bilprovningen Valdemarsro, nuvarande Besikta Valdemarsro, som ven slde falska besiktningar. Tidigare var han teamledare p samma besiktning som sedan kvinnan som kte dit i rttegng vertog.

Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Stationen lg p Waldermarsro i Malm och den fuskande besiktningsmannen var en kvinna.
Hon behvde inte ens se bilen utan det rckte med att hon fick regnummret sen lste hon Besiktningen med blankt papper, det kostade dock 750 spnn hehe
Den kvinnan skriver jag ven om hr i lnken och i inlgget ovan.

(FB) "Fulbesiktning"
Citera
2021-12-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Clearcar blev stngda ett tag fr mngder av brister likt Dekra har och blev senare uppkpta av Carspect.

Clearcar hade bl.a. en distriktschef i Skne som tidigare var vice platschef p Bilprovningen Valdemarsro, nuvarande Besikta Valdemarsro, som ven slde falska besiktningar. Tidigare var han teamledare p samma besiktning som sedan kvinnan som kte dit i rttegng vertog.

Den kvinnan skriver jag ven om hr i lnken och i inlgget ovan.

(FB) "Fulbesiktning"

Det du nmner r fel frn start till ml. Clearcar fick stnga pga brister hos enstaka tekniker som begick grova fel i sin besiktningsrutin (gjorde inte alla kontroller) men va up and running 3 dagar senare d dessa tomtar fick sparken och problemet va lst...Gick strax efter ihop med BESIKTA och inte Carspect. Fakta! inte spekulationer och phitt
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in