2021-11-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultraold
Skrev du under några papper på mötet där det står att du ska lämna slumpmässiga prover under 3 månader så lär dom inte fortsätta efter det, så var det för mig iallafall.

Det gjorde jag
Citera
2021-11-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har inte skadat någon på jobbet ÄN. Du har åkt dit för ett antal brott, se nedan.

Jag är tidigare dömd för ringa narkotikabrott (Cannabis), drograttfylleri (Attentin) och vårdslöshet i trafik.

Bara en jävla tur skulle jag säga att du åkte dit för drograttfylleri innan du kört ihjäl någon under en tripp. Du ska ta tag i ditt liv, lägg ner allt vad droger och skit heter och gör något bra istället.

Asså folk 😂
Jag var inte hög när jag körde, du kanske inte vet om det men det går att spåra i dagar efter man intagit en enda gång, dumt var det, men körde inte ”under en tripp”

Håll er till ämnet gärna, haha.
Citera
2021-11-12, 12:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Arbetsgivare polisanmäler inte en anställd för att denna lämnat ett positivt drogtest.

Det kan bli aktuellt ifall drogmissbruk (eller drogbruk) över huvud taget) är förbjudet i det arbete man har. Till exempel skulle en busschaufför kunna drogtestas, och då är en polisanmälan ytterst tänkbar.
Citera
2021-11-12, 13:03
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan bli aktuellt ifall drogmissbruk (eller drogbruk) över huvud taget) är förbjudet i det arbete man har. Till exempel skulle en busschaufför kunna drogtestas, och då är en polisanmälan ytterst tänkbar.
TS har inte ett sådant yrke.
Citera
2021-11-12, 13:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
TS har inte ett sådant yrke.

Det har kanske TS inte har, det vet inte jag.

Jag vet dock att påståendet jag svarade på var ett tvärsäkert och felaktigt påstående, att arbetsgivare inte polisanmäler drogbruk på jobbet.
Citera
2021-11-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det har kanske TS inte har, det vet inte jag.

Jag vet dock att påståendet jag svarade på var ett tvärsäkert och felaktigt påstående, att arbetsgivare inte polisanmäler drogbruk på jobbet.

Kung 👑

Svårt att säga, jag gör enklare monteringar i en fabrik, inga tunga lyft så utsätter väl mig själv för den ända ”faran” av att snubbla eller liknande.

Det var slumpmässigt prov, jag har inte orsakat någon skada på varken ting eller liv.

Dock så verkar ju polisanmälan vara ett faktum för mig.
Senast redigerad av CptAxel 2021-11-12 kl. 13:25.
Citera
2021-11-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptAxel
Jobbet får jag behålla.
Bara sjukt om jag skulle förlora körkortet då jag inte har någon bil eller kört bil på över ett år nu, dock fortfarande prövotid.

Tycker det är löjligt att Cannabis är olagligt, det har inte skadat någon på mitt jobb att jag brukar på helgen.

Vad är det löjliga med det?
Körkort är ingen rättighet utan något som kommer med ansvar. Vilket du ju har svårt med.

Att sen cannabis borde vara lagligt spelar ingen roll just nu när det inte är lagligt. Just nu så som lagstiftningen ser ut så kommer det konsekvenser av att bruka.

Vill man påverka lagstiftningen så finns det säkerligen bättre sätt.
Citera
2021-11-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultraold
Ganska säker på att dom inte får polisanmäla ett positivt drogtest, dock kan dom anmäla till polisen om du har droger med dig på arbetsplatsen. När jag fick positivt drogtest blev jag inkallad på möte med chef, hr och facket. Fick erbjudan rehablitering som jag nekade, dock blev jag tvingad till att lämna negativa urinprover i ett helt år för att behålla jobbet.

Preccis, AG kan inte polisanmäla missbruket då det faktiskt inte ens är olagligt att vara toxiskt påverkad (om du inte framför fordon och i vissa andra sammanhang). Däremot har TS säkerligen innehaft droger på arbetsplatsen och blivit polisanmäld för innehav.

Citat:
Jobbet får jag behålla.
Bara sjukt om jag skulle förlora körkortet då jag inte har någon bil eller kört bil på över ett år nu, dock fortfarande prövotid.

Tycker det är löjligt att Cannabis är olagligt, det har inte skadat någon på mitt jobb att jag brukar på helgen.

Men jösses, vad hände förra gången du blev tagen? Just det, du fick körkortet återkallat. Du lär får körkortet helt återkallat nu då du inte anses lämplig att framföra fordon (efter TRE domar och ännu en polisanmälan).

Ehm, jo! du är påverkad av substanser långt efter din helg.
Citera
2021-11-12, 13:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Kung 👑

Svårt att säga, jag gör enklare monteringar i en fabrik, inga tunga lyft så utsätter väl mig själv för den ända ”faran” av att snubbla eller liknande.

Det var slumpmässigt prov, jag har inte orsakat någon skada på varken ting eller liv.

Det troliga utfallet är att du blir anmadad att "sluta med det där" och "vi kommer att kolla dig igen", och om du inte är provanställd eller redan uppsagd av någon (annan) anledning vill det till speciella omständigheter om du skall bli polisanmäld med någon verkan (alla kan förstås bli polisanmälda mer allmänt). Är det första gången kommer arbetsgivaren att hoppas på att du reder ut det själv, och arbetsgivaren ställer naturligtvis krav på drogfrihet i samband med arbetet.

Arbetsrättsligt kan det bli jobbigt för båda parter, du för att du nog bör sluta knarka, för arbetsgivaren genom att problemen kvarstår förväntas arbetsgivaren hjälpa dig till adekvat vård. "Sparken" kan bli aktuellt om du inte bättrar dig på litet sikt, men inte direkt.
Citera
2021-11-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vad är det löjliga med det?
Körkort är ingen rättighet utan något som kommer med ansvar. Vilket du ju har svårt med.

Att sen cannabis borde vara lagligt spelar ingen roll just nu när det inte är lagligt. Just nu så som lagstiftningen ser ut så kommer det konsekvenser av att bruka.

Vill man påverka lagstiftningen så finns det säkerligen bättre sätt.

Det löjliga med att Cannabis är olagligt hör iofs inte till diskussionen, fel av mig att ta upp detta. Men…

Hur svarade du överhuvudtaget på min fråga? Klaga på hur jag tänker kan du göra i ditt eget huvud, jag skiter i hur du tänker.

Tack och håll käften surgubbe 🙏
Citera
2021-11-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Preccis, AG kan inte polisanmäla missbruket då det faktiskt inte ens är olagligt att vara toxiskt påverkad (om du inte framför fordon och i vissa andra sammanhang). Däremot har TS säkerligen innehaft droger på arbetsplatsen och blivit polisanmäld för innehav.

Men jösses, vad hände förra gången du blev tagen? Just det, du fick körkortet återkallat. Du lär får körkortet helt återkallat nu då du inte anses lämplig att framföra fordon (efter TRE domar och ännu en polisanmälan).

Ehm, jo! du är påverkad av substanser långt efter din helg.

Jösses… Jag fick ju körkortet återkallat för att jag framförde ett fordon samtidigt som jag hade spår av droger i mig.
DETTA ÄR INTE FALLET NU !

Samt att jag hade inga droger med till jobbet.
Citera
2021-11-12, 13:47
Medlem
Citat:
Jösses… Jag fick ju körkortet återkallat för att jag framförde ett fordon samtidigt som jag hade spår av droger i mig.

Samt att jag hade inga droger med till jobbet.

DETTA ÄR INTE FALLET NU !

Du måste ha sovit när du tog ditt körkort för andra gången på två år: Allt du gör i samhället påverkar lämpligheten att framföra fordon. Du har TRE domar med anknytning till missbruksproblem och du har nu en till polisanmälan för det samma. Du är således TRE gånger bevisad olämplig att framföra fordon och du är nu än en gång bevisad att du missbrukar. Transportstyrelsen kommer snabbt att återkalla ditt körkort en gång till och sedan kommer de inte att tillåta dig ta om körkortet.

Vad var det som triggade ett drogtest och sedan en polisanmälan om du nu inte ertappades med innehav av droger på arbetsplatsen, eller var så påverkad att säkerheten på jobbet hotades? För AG polisanmäler inte missbruksproblem, då AML är tydlig på punkten att du skall rehabiliteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in