• 8
  • 9
2021-11-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrallknowing
Exakt.
Jag var mer inne på att det finns inte en chans att deras analys på TS jobb skulle hålla för att fälla honom för ringa narkotikabrott.

Om det är ett prov som är verifierat med GC/MS från ett ackrediterat lab så håller det till 100% det är exakt samma verifikation som polisen använder sig av.
Lämnar du t.ex urinprov på företagshälsovården så är det först en screening med immunanalys(Sticka eller reagens) och 20ng/ml som gränsvärde. Visar det positivt så går det vidare till verifikation på 5ng/ml med GC/MS.
Citera
2021-11-17, 02:32
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0maten
Om det är ett prov som är verifierat med GC/MS från ett ackrediterat lab så håller det till 100% det är exakt samma verifikation som polisen använder sig av.
Lämnar du t.ex urinprov på företagshälsovården så är det först en screening med immunanalys(Sticka eller reagens) och 20ng/ml som gränsvärde. Visar det positivt så går det vidare till verifikation på 5ng/ml med GC/MS.

Så då kan jag kissa åt TS och ta labb test bara så löser sig allt då?

Mvh
Senast redigerad av Mrallknowing 2021-11-17 kl. 02:34.
Citera
2021-11-17, 07:26
Medlem
Citat:

Mvh
Så enkelt är det inte.
Tas det på t.ex företagshälsovården så måste man identifiera sig med id och ibland är det övervakade drogtester. Visst går det att manipulera proverna men kontroller görs.
På burken så sitter en termometer , creatin koncentration mäts för att se om urinet är utspätt, ph värdet kontrolleras och toa vattnet färgas blått. Du får även tömma fickorna innan.
Citera
2021-11-17, 09:23
Medlem
Citat:

Mvh

Drogtestet har redan skett, det var slumpmässigt, men tack ändå 💛🙏<3

Citat:
Ursprungligen postat av t0maten
Så enkelt är det inte.
Tas det på t.ex företagshälsovården så måste man identifiera sig med id och ibland är det övervakade drogtester. Visst går det att manipulera proverna men kontroller görs.
På burken så sitter en termometer , creatin koncentration mäts för att se om urinet är utspätt, ph värdet kontrolleras och toa vattnet färgas blått. Du får även tömma fickorna innan.

Yes, såhär gick det till, vet inte om toa vattnet färgades men annars on point.
Citera
2021-11-17, 09:56
Medlem
Mrallknowings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CptAxel
Drogtestet har redan skett, det var slumpmässigt, men tack ändå 💛🙏<3

Yes, såhär gick det till, vet inte om toa vattnet färgades men annars on point.

Du hade inte klarat dig med mitt urin ändå, står på medicin.

Hoppas det löser sig ändå för dig.

Mvh
Citera
2021-11-17, 10:03
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag vill inte vara varken kund, anställd eller leverantör till ett företag där personalen går omkring nedknarkade på arbetstid, vill DU?

Nej, det har jag aldrig sagt. TS var inte påverkad på arbetstid. Läs!
Citera
2021-11-18, 02:15
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Jag blir nu polisanmäld utav min arbetsgivare pga jag lämnat positivt drogtest (cannabis).

Vilka följder kommer detta sannolikt att få?
Jag är tidigare dömd för ringa narkotikabrott (Cannabis), drograttfylleri (Attentin) och vårdslöshet i trafik.

Både drograttfyllan och vårdslösheten resulterade i förlorat körkort då båda skedde under prövotiden.

Vad kan ske? Förlorat körkort? Husrannsakan?
Vad kommer sannolikt att ske?

Tack på förhand, ni är bäst 🙏
Din arbetgivare är skyldig att betala för din rehabilitering och om du utför säkerhetsklassat arbete ex kör
stora maskiner måste AG omplacera dig .
Du är väll med i facket?
Ditt fackombud kan ge dig mer information
AG kan inte sparka dig om du inte misskött dig eller det råder arbetsbrist .
AG kan tipsa polisen om dig men då som privatperson .
Arbetsrättsligt har han arbetsgivaransvar för dig .
Har du vid din anställningsbörjan skrivit på ett papper som ger AG rätt att drogtesta dig?
Har företaget du jobbar på en anti drog policy ?
Om svaren på någon/båda frågorna är ja då kan AG sparka dig men varför besvära sig med och ringa polisen?
Har han nu ringt polisen så blir det ingen husrannsakan ditt brott är ringa påföljden är dagsböter om du erkänner dig skyldig vid polis förhöret och undertecknar åtalsunderlåtelsen så blir det ingen rättegång böter och prick i registret och har du barn är polisen skyldig att kontakta socialtjänsten och då blir det också en utredning om din lämplighet som vårdnadshavare.
Senast redigerad av Elvislever241 2021-11-18 kl. 02:20.
Citera
2021-11-18, 09:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Din arbetgivare är skyldig att betala för din rehabilitering och om du utför säkerhetsklassat arbete ex kör
Du är väll med i facket?
Har du vid din anställningsbörjan skrivit på ett papper som ger AG rätt att drogtesta dig?
Om svaren på någon/båda frågorna är ja då kan AG sparka dig men varför besvära sig med och ringa polisen?
Har han nu ringt polisen så blir det ingen husrannsakan ditt brott är ringa påföljden är dagsböter om du erkänner dig skyldig vid polis förhöret och undertecknar åtalsunderlåtelsen så blir det ingen rättegång böter och prick i registret och har du barn är polisen skyldig att kontakta socialtjänsten och då blir det också en utredning om din lämplighet som vårdnadshavare.

Läste genom dom 2-3 första sidorna och skulle precis skriva ett svar, men detta är ungefär exakt vad jag tänkt printa ner.
Arbetsgivaren har en skyldighet att erbjuda rehabilitering och hjälp om du nu har ett missbruk.

Säger exakt samma som det står här, ta kontakt med facket (om det finns en fackklubb på ditt jobb ex), även om du inte är medlem och dom på så vis inte kan ”föra din talan” eller hjälpa dig vid möte med chefen osv, så kan dom åtminstone ge dig lite råd i hur du ska göra.
Citera
2021-11-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Du är väll med i facket?

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Läste genom dom 2-3 första sidorna och skulle precis skriva ett svar, men detta är ungefär exakt vad jag tänkt printa ner.
Arbetsgivaren har en skyldighet att erbjuda rehabilitering och hjälp om du nu har ett missbruk.

Säger exakt samma som det står här, ta kontakt med facket (om det finns en fackklubb på ditt jobb ex), även om du inte är medlem och dom på så vis inte kan ”föra din talan” eller hjälpa dig vid möte med chefen osv, så kan dom åtminstone ge dig lite råd i hur du ska göra.

Jag är inte nyfiken på vilka konsekvenser som jag kan få på arbetet, det vet jag redan, och jag vet att jag kan få hjälp med rehab men det behöver jag inte.

Jag är bara nyfiken på rättsliga konsekvenser, vilka påföljder polisanmälan kan ge 🙏
Citera
2021-11-18, 10:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag är inte nyfiken på vilka konsekvenser som jag kan få på arbetet, det vet jag redan, och jag vet att jag kan få hjälp med rehab men det behöver jag inte.

Jag är bara nyfiken på rättsliga konsekvenser, vilka påföljder polisanmälan kan ge 🙏

Jag stryker under något som ofta pinglar litet i varningsklockan när man diskuterar "bruk eller missbruk" (jag bortser här givetvis från det faktum att narkotikabruk är straffbart, utan jämför med till exempel alkohol).

När det gäller polisanmälan kan två saker hända. Den ena är att polisen (eg, åklagaren) bedömer om anmälan kan vara grund för en utredning och om utredningen i så fall räcker till en trolig fällande dom. Stalltipset är att det blir det nedlagt.

Konsekvenserna för ditt körkort kan vara värre. Transportstyrelsen kan agera avseende körkortet även om bevisningen inte räcker för fällande dom (framförallt angående oklarheter var brottet skett, uppsåt etc) - dvs "tror man på" ditt drogprov kanske man beslutar att ditt körkort skall dras in av mer allmänna nykterhetsskäl.
Citera
2021-11-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag stryker under något som ofta pinglar litet i varningsklockan när man diskuterar "bruk eller missbruk" (jag bortser här givetvis från det faktum att narkotikabruk är straffbart, utan jämför med till exempel alkohol).

När det gäller polisanmälan kan två saker hända. Den ena är att polisen (eg, åklagaren) bedömer om anmälan kan vara grund för en utredning och om utredningen i så fall räcker till en trolig fällande dom. Stalltipset är att det blir det nedlagt.

Konsekvenserna för ditt körkort kan vara värre. Transportstyrelsen kan agera avseende körkortet även om bevisningen inte räcker för fällande dom (framförallt angående oklarheter var brottet skett, uppsåt etc) - dvs "tror man på" ditt drogprov kanske man beslutar att ditt körkort skall dras in av mer allmänna nykterhetsskäl.

Jag skrev det understrukna för att folk åter inte förstår vad meningen med tråden var, men tack för varningen 🙏

Befarade det samma, gällande körkortet, tänker att dom faktiskt kommer välja att tro på provet.
Citera
2021-12-01, 11:02
Medlem
Fick svar ifrån Lawline
Ganska vettigt svar, men jag kan väl inte dömas till narkotikabrott utav normalgraden, jag hade inget något på mig utan bara hade i urin = ringa?

https://lawline.se/answers/pafoljder-vid-narkotikabrott
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in