Citat:
Ursprungligen postat av
Dream.71
Så som rubriken lyder; jag har ända sedan jag var liten sovit mycket och är likadan idag (är dryga 40 år). Om jag är ensam hemma med fri tillgång till sovmorgon måste jag ställa klockan om jag ska gå upp någonlunda normal tid annars skulle jag lätt kunna sova till klockan ett. När andra är pigga efter sådär 7 timmars sömn är jag ett vrak, jag dricker en kopp te och två muggar kaffe direkt på morgonen för att fungera någonlunda. Jag har gjort alka möjliga tester med blodprover, sköldkörtel, hormoner mm...men finns inga fel på mig, min hjärna kräver helt enkelt väldigt mycket sömn för att ladda upp sig med enegi vilket är oerhört frustrerande. Jag kan bli skogstokig på alla andra som orkar med allt, det är fotbollsträningar, bakning, tennis, rodda 15 barn med 80 aktiviteter varje dag...jag blir trött bara av tanken, och ledsen för jag skulle så gärna vilja ha lite av den där energin men jag har aldrig haft den och ja, det är ett handikapp för mig. I övrigt fungerar jag normalt, har en 4 årig akademisk utbildning på universitet vilket jag fixade bra men fick verkligen kämpa inför varje tenta. Jobbar nu 75% och det går sådär, är tröttare än någonsin och jag får verkligen fokusera för att få jobbet klart. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel. Tacksam för tips.
Såvida du inte har problem med sömnapné, prova med att ha en stark lampa med blått ljus, 6400K, tänd ca en halvtimma varje morgon. Det kan hjälpa till att återställa din sömncykel.
Vissa människor har behov av en större mängd näring än andra, för att fungera optimalt. Du skulle kunna prova att äta tillskott. De doser som finns på apoteket är alldeles för låga, prova att beställa från t ex iherb.com. Där kan du läsa vad användare tycker om tillskottet de köpt.
Du kan begära utredning för ADD. Kroppen behöver dopamin för att kunna fungera som den ska. Utan dopamin är det svårt att komma upp ur sängen. Eftersom du har haft problemen sedan du var barn, kan det vara så att du är född med för låg dopaminhalt. Du skulle också kunna prova att äta Mucuna Pruriens, som är en tropisk baljväxt. Den innehåller L-Dopa, från vilket dopamin tillverkas i våra kroppar.