• 3
  • 4
2021-11-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
motionera
meditera
periodisk fasta
sluta ät socker, halvfabrikat och överdrivet mycket kolhydrater
sluta sitt framför datorn/med telefonen 1-2 timmar innan du ska lägga dig
sluta drick dig full på helgerna, skär ner på/sluta med koffein/nikotin och andra droger
Problemet är sedan födseln, alltså jag föddes såhär, min mamma har berättat att jag sov väldigt mycket redan som bäbis...

Blir uppriktigt ledsen och bitter på alla pigga där ute som klarar sig på 6-7 timmar sömn, låter det dock aldrig gå ut över någon men inombords känner jag mig stundtals väldigt utanför och ensam i mitt handikapp
Citera
2021-11-09, 07:32
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det "trista" är (om jag nu kan uttrycka mig så) är att läkarna hittar inga fel på mig, jag äter bra mat, inget socker, ekologiskt så gott det går, jag är smal men inte mager, jag har normal kroppstemp.

Oerhört frustrerande, har varit trött sedan jag föddes och nu är jag ju över 40 år, måste ju vara nåt annat fel (medfött)
Berätta vad du äter, bra betyder ingenting. Hur ofta blir du sjuk? Vad är normal kroppstemperatur, blir du ofta frusen eller kan du stå i shorts i kirunas vinternatt?
Citera
2021-11-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ja syresättningen skulle kunna vara en orsak, har aldrig testat det på sömnlab, men tror jag borde testa hur jag sover med djupsömn osv. Jag jämför mig med en gammal mobil, den tar tid att ladda till 100% helt enkelt. Nej uppåtpiller kommer jag aldrig testa, då är jag hellre trött. Så fruktansvärt frustrerande detta, när jag sovit typ 12 timmar ja då är jag lika pigg som de flesta som troligen bara sovit 6-7 timmar...varför behöver min hjärna sova så länge för att bli pigg??

Ja vet, jag har nog lärt mig delvis acceptera att de är såhär.

Men mina 9h rutin har löst dom flesta problemen. Inte alltid. Dock har jag nån som tvingar typ upp mig. Min hjärna är som den sovit typ 3 h då, Löjligt som en jäkla tonåring.

Förmodligen äre så vi är skapade.. av nån anledning. Eller så är det obalans i våra sömnhormoner och substanser i huvudet - än så länge vet man inte om hur många idiopatiska hypersomni fungerar.. och varför... flera teorier har lagts fram..

Behandling är rutin rutin rutin och leva med det så länge alla prover är bra.

Som sagt bra skita i amfetamin liknande medicin - de är så jävla mycket biverkningar i långa loppet. Oavsett om man mår bra initialt i livet.

https://roi.socialstyrelsen.se/fmb/h...rvos-genes/137

Finns ett gäng olika teorier - sjukdomar..
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-09 kl. 08:47.
Citera
2021-11-09, 13:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Som sagt bra skita i amfetamin liknande medicin - de är så jävla mycket biverkningar i långa loppet. Oavsett om man mår bra initialt i livet.

Håller även med om just detta, sömnen man inte får på dessa mediciner ger ändå effekt på hjärnan och kroppen, man bara inte känner av det inledningsvis på medicinerna, sedan kommer det ikapp efter några månader eller år och man kraschar. Eftersom jag själv även har ADD så har jag testat denna lösning i omgångar, ledde till en väldigt lång sjukskrivning senast.
Citera
2021-11-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Håller även med om just detta, sömnen man inte får på dessa mediciner ger ändå effekt på hjärnan och kroppen, man bara inte känner av det inledningsvis på medicinerna, sedan kommer det ikapp efter några månader eller år och man kraschar. Eftersom jag själv även har ADD så har jag testat denna lösning i omgångar, ledde till en väldigt lång sjukskrivning senast.

Där har vi en till gemensam nämnare ADD... intressant...

Bra tips!!
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-09 kl. 19:30.
Citera
2021-11-09, 18:55
Medlem
Citat:
Så som rubriken lyder; jag har ända sedan jag var liten sovit mycket och är likadan idag (är dryga 40 år). Om jag är ensam hemma med fri tillgång till sovmorgon måste jag ställa klockan om jag ska gå upp någonlunda normal tid annars skulle jag lätt kunna sova till klockan ett. När andra är pigga efter sådär 7 timmars sömn är jag ett vrak, jag dricker en kopp te och två muggar kaffe direkt på morgonen för att fungera någonlunda. Jag har gjort alka möjliga tester med blodprover, sköldkörtel, hormoner mm...men finns inga fel på mig, min hjärna kräver helt enkelt väldigt mycket sömn för att ladda upp sig med enegi vilket är oerhört frustrerande. Jag kan bli skogstokig på alla andra som orkar med allt, det är fotbollsträningar, bakning, tennis, rodda 15 barn med 80 aktiviteter varje dag...jag blir trött bara av tanken, och ledsen för jag skulle så gärna vilja ha lite av den där energin men jag har aldrig haft den och ja, det är ett handikapp för mig. I övrigt fungerar jag normalt, har en 4 årig akademisk utbildning på universitet vilket jag fixade bra men fick verkligen kämpa inför varje tenta. Jobbar nu 75% och det går sådär, är tröttare än någonsin och jag får verkligen fokusera för att få jobbet klart. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel. Tacksam för tips.

Såvida du inte har problem med sömnapné, prova med att ha en stark lampa med blått ljus, 6400K, tänd ca en halvtimma varje morgon. Det kan hjälpa till att återställa din sömncykel.

Vissa människor har behov av en större mängd näring än andra, för att fungera optimalt. Du skulle kunna prova att äta tillskott. De doser som finns på apoteket är alldeles för låga, prova att beställa från t ex iherb.com. Där kan du läsa vad användare tycker om tillskottet de köpt.

Du kan begära utredning för ADD. Kroppen behöver dopamin för att kunna fungera som den ska. Utan dopamin är det svårt att komma upp ur sängen. Eftersom du har haft problemen sedan du var barn, kan det vara så att du är född med för låg dopaminhalt. Du skulle också kunna prova att äta Mucuna Pruriens, som är en tropisk baljväxt. Den innehåller L-Dopa, från vilket dopamin tillverkas i våra kroppar.
Citera
2021-11-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag har ungefär likadant. Hör av dej om du hittar nån bot. För mej började det för ca 12 år sedan.
Kan sova 10-12 timmar varje natt. När klockan ringer tar det 1-2 timmar innan jag kommer ur sängen. Är fruktansvärt trött när jag vaknar, känns nästan som medvetslöshet. Har gjort test för sömnapné, och det var det inte. Jag är pigg på eftermiddagar och kvällar, men har inga problem att somna när jag lägger mej. Är 54 år.
Tror du skulle blivit hjälpt av en lampa med blått ljus (6400K) på morgonen.
Citera
2021-11-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ja syresättningen skulle kunna vara en orsak, har aldrig testat det på sömnlab, men tror jag borde testa hur jag sover med djupsömn osv. Jag jämför mig med en gammal mobil, den tar tid att ladda till 100% helt enkelt. Nej uppåtpiller kommer jag aldrig testa, då är jag hellre trött. Så fruktansvärt frustrerande detta, när jag sovit typ 12 timmar ja då är jag lika pigg som de flesta som troligen bara sovit 6-7 timmar...varför behöver min hjärna sova så länge för att bli pigg??
Då bör du sluta med kaffe, som är centralstimulerande.

Citat:
Koffein är en psykoaktivt centralstimulerande drog och fungerar genom att motverka trötthet och öka pigghet genom att blockera receptorer för adenosin vilket är en signalsubstans som dämpar "vakenhetsgraden".
http://www.koffein.n.nu/
Citera
2021-11-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Såvida du inte har problem med sömnapné, prova med att ha en stark lampa med blått ljus, 6400K, tänd ca en halvtimma varje morgon. Det kan hjälpa till att återställa din sömncykel.

Vissa människor har behov av en större mängd näring än andra, för att fungera optimalt. Du skulle kunna prova att äta tillskott. De doser som finns på apoteket är alldeles för låga, prova att beställa från t ex iherb.com. Där kan du läsa vad användare tycker om tillskottet de köpt.

Du kan begära utredning för ADD. Kroppen behöver dopamin för att kunna fungera som den ska. Utan dopamin är det svårt att komma upp ur sängen. Eftersom du har haft problemen sedan du var barn, kan det vara så att du är född med för låg dopaminhalt. Du skulle också kunna prova att äta Mucuna Pruriens, som är en tropisk baljväxt. Den innehåller L-Dopa, från vilket dopamin tillverkas i våra kroppar.
Jag har inte ADD
Citera
2025-10-07, 00:08
Medlem
Hypersomni?!
Citera
2025-10-09, 18:24
Medlem
Riddargrevens avatar
Troligen näringsbrist eller någon form av odiagnostiserad ptsd, hälften av psyk skulle friskförklaras med några månader av husmanskost och terapi. Kosten är nyckeln till det mesta. Tankar du din bil med skit blir den skit. Men vad är skit? I vissa familjer anses halvfabrikat som fullgod supernäringsrik kost och för andra inte. Maltodextrin och andra klassiker är inte bra i kostcirkeln även om företagen vill ha dem där.
Citera
2025-10-09, 19:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Nästan alla sjukdomar ger trötthet, oavsett om de är diagnosticerade eller ej. Dessutom har nog inte vetenskapen svar på alla sjukdomar.

Avvikande cirkadisk rytm kan vara medfödd, extrem kvällsmänniska?

Odiagnostiserad autoimmun sjukdom?

Inflammationer i kroppen?

Psykiska åkommor ger ofta trötthet och vetenskapen har inga svar på orsakerna, bara symptom-kriterier.

Eller ligger orsakerna inom områdena kost och motion?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in