2021-11-07, 21:11
Medlem
buggenbus avatar

Är du utredd för hypotyreos / sköldkörtelproblem?
Låter som det är vad du har. Kolla blodprov på vårdcentral, finns värden som indikerar om det är problemet.
https://www.kry.se/fakta/hypotyreos/
Citera
2021-11-07, 21:33
Medlem
Finns ju vissa psykiatriska tillstånd som är associerade med större sömnbehov.

Om jag går spekulera lite så lär väk det gå åt mycket energi och tankeverksamhet om man lider av autism, oro, ångest, högkänslighet, tvångstankar, stress, leda.

Gör psykologiska strukturerade tester på nätet och se var du hamnar.
Citera
2021-11-07, 21:47
Medlem
neuron-drones avatar
Allltid fel att jämföra med en själv men gör det iallafall. När jag var mer frisk och hade en inre dygnsrytm så var första delen av min sömn alltid värdelös. Berodde troligen på att jag är nattmänniska. Så sömn mellan 22 och 03 var lika värdelös som att inte sova alls. Så jag kände mig likadan om jag sov 22 till 10 som om jag sov 03 till 10. Jag kände att jag fick sova ut först som vuxen om jag la mig på natten och sov till eftermiddagen. Hade sömnbrist hela min barndom. Men man kan ju naturligtvis ha äkta behov av mer sömn med. En sak man ska komma ihåg är att samhället tvingar oss att låtsas att vi inte behöver sova. På 70-talet sa man att vuxna behöver 8-10 timmar. Nu anses ju 10 timmar vara ohälsosamt. Vilket det inte är. På den tiden la sig mina föräldrar kl 21 samtidigt som oss barn.
Citera
2021-11-07, 22:16
Medlem
Byt arbetstider där du inte måste ta i för att komma upp. Man kan faktiskt gå upp på eftermiddagen och gå lägga sig efter 03 varje dag.

Sliter mycket mindre på mig än att tvinga mig upp 06 varje dag. Man ska palla till pension utan att gå sönder.

Vi naturliga nattjobbare har en hel artikel på engelska Wikipedia med yrkesförslag.
Senast redigerad av Vapengalning8 2021-11-07 kl. 22:18.
Citera
2021-11-08, 01:51
Medlem
Tror mer eller mindre alla här uppe leder av D-vitaminbrist.
Citera
2021-11-08, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Så som rubriken lyder; jag har ända sedan jag var liten sovit mycket och är likadan idag (är dryga 40 år). Om jag är ensam hemma med fri tillgång till sovmorgon måste jag ställa klockan om jag ska gå upp någonlunda normal tid annars skulle jag lätt kunna sova till klockan ett. När andra är pigga efter sådär 7 timmars sömn är jag ett vrak, jag dricker en kopp te och två muggar kaffe direkt på morgonen för att fungera någonlunda. Jag har gjort alka möjliga tester med blodprover, sköldkörtel, hormoner mm...men finns inga fel på mig, min hjärna kräver helt enkelt väldigt mycket sömn för att ladda upp sig med enegi vilket är oerhört frustrerande. Jag kan bli skogstokig på alla andra som orkar med allt, det är fotbollsträningar, bakning, tennis, rodda 15 barn med 80 aktiviteter varje dag...jag blir trött bara av tanken, och ledsen för jag skulle så gärna vilja ha lite av den där energin men jag har aldrig haft den och ja, det är ett handikapp för mig. I övrigt fungerar jag normalt, har en 4 årig akademisk utbildning på universitet vilket jag fixade bra men fick verkligen kämpa inför varje tenta. Jobbar nu 75% och det går sådär, är tröttare än någonsin och jag får verkligen fokusera för att få jobbet klart. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel. Tacksam för tips.

Haha du och jag har samma fel/gåva? -

Välkommen till klubben ! Hypersomnia - man blir tröttare av att sova typ mer än 9 timmar. Men när du och jag vaknar kan vi somna om igen för vi känner oss inte utvilade. Sleepy drunkness är nåt vi får när vi kommer över 10-12 h man blir tröttare och känner sig segare. Vissa dagar fungerar det fint å sova länge och de är riktigt skönt. Sällan sjuk heller. Inga blodprover som är fel eller nåt. Kan bara somna om och om oavsett 6-11timmar.

Sömnlabb är väl bra. Kolla syresättning om natten. Och ev snarkningar osv. (sömnapne) men de är bara inse att vi förmodligen är så här. Vi behöver egentligen ett ordentligt rutin schema men jag tror fan inte det kommer räcka.

Rekommenderar inte å ta uppåt grejer för att lösa de här - blir bara hjärtproblem i slutet. Även om många mår bättre på amfetamin från sjukhuset.

Försök håll dig till 9 h det funkar fint för mig ställ klockan eller hoppas du har nån snäll som väcker dig.
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-08 kl. 05:06.
Citera
2021-11-08, 10:54
Medlem
El-gigantes avatar
Hur äter du? Blir du ofta sjuk? Är du smal eller tjock? brukar du vara kall eller varm?
Citera
2021-11-08, 11:47
Medlem
Guld-Jussis avatar
Jag har en kompis som var extremt trött och en bit efter 30 fick diagnosen hemokromatos (kroppen gör sig inte av med järn). Det kan vara värt att utreda. Dock borde det inte ha påverkat dig som barn.

https://werlabs.se/artiklar/trotthet-for-mkt-jarn/
Citera
2021-11-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Haha du och jag har samma fel/gåva? -

Välkommen till klubben ! Hypersomnia - man blir tröttare av att sova typ mer än 9 timmar. Men när du och jag vaknar kan vi somna om igen för vi känner oss inte utvilade. Sleepy drunkness är nåt vi får när vi kommer över 10-12 h man blir tröttare och känner sig segare. Vissa dagar fungerar det fint å sova länge och de är riktigt skönt. Sällan sjuk heller. Inga blodprover som är fel eller nåt. Kan bara somna om och om oavsett 6-11timmar.

Sömnlabb är väl bra. Kolla syresättning om natten. Och ev snarkningar osv. (sömnapne) men de är bara inse att vi förmodligen är så här. Vi behöver egentligen ett ordentligt rutin schema men jag tror fan inte det kommer räcka.

Rekommenderar inte å ta uppåt grejer för att lösa de här - blir bara hjärtproblem i slutet. Även om många mår bättre på amfetamin från sjukhuset.

Försök håll dig till 9 h det funkar fint för mig ställ klockan eller hoppas du har nån snäll som väcker dig.
Ja syresättningen skulle kunna vara en orsak, har aldrig testat det på sömnlab, men tror jag borde testa hur jag sover med djupsömn osv. Jag jämför mig med en gammal mobil, den tar tid att ladda till 100% helt enkelt. Nej uppåtpiller kommer jag aldrig testa, då är jag hellre trött. Så fruktansvärt frustrerande detta, när jag sovit typ 12 timmar ja då är jag lika pigg som de flesta som troligen bara sovit 6-7 timmar...varför behöver min hjärna sova så länge för att bli pigg??
Citera
2021-11-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
Hur äter du? Blir du ofta sjuk? Är du smal eller tjock? brukar du vara kall eller varm?
Det "trista" är (om jag nu kan uttrycka mig så) är att läkarna hittar inga fel på mig, jag äter bra mat, inget socker, ekologiskt så gott det går, jag är smal men inte mager, jag har normal kroppstemp.

Oerhört frustrerande, har varit trött sedan jag föddes och nu är jag ju över 40 år, måste ju vara nåt annat fel (medfött)
Citera
2021-11-08, 19:08
Medlem
svensvenglenns avatar
motionera
meditera
periodisk fasta
sluta ät socker, halvfabrikat och överdrivet mycket kolhydrater
sluta sitt framför datorn/med telefonen 1-2 timmar innan du ska lägga dig
sluta drick dig full på helgerna, skär ner på/sluta med koffein/nikotin och andra droger
Citera
2021-11-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Jag har en kompis som var extremt trött och en bit efter 30 fick diagnosen hemokromatos (kroppen gör sig inte av med järn). Det kan vara värt att utreda. Dock borde det inte ha påverkat dig som barn.

https://werlabs.se/artiklar/trotthet-for-mkt-jarn/

Tack för tips men nej det är inte det heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in