• 1
  • 2
2021-11-07, 12:14
Medlem
Så som rubriken lyder; jag har ända sedan jag var liten sovit mycket och är likadan idag (är dryga 40 år). Om jag är ensam hemma med fri tillgång till sovmorgon måste jag ställa klockan om jag ska gå upp någonlunda normal tid annars skulle jag lätt kunna sova till klockan ett. När andra är pigga efter sådär 7 timmars sömn är jag ett vrak, jag dricker en kopp te och två muggar kaffe direkt på morgonen för att fungera någonlunda. Jag har gjort alka möjliga tester med blodprover, sköldkörtel, hormoner mm...men finns inga fel på mig, min hjärna kräver helt enkelt väldigt mycket sömn för att ladda upp sig med enegi vilket är oerhört frustrerande. Jag kan bli skogstokig på alla andra som orkar med allt, det är fotbollsträningar, bakning, tennis, rodda 15 barn med 80 aktiviteter varje dag...jag blir trött bara av tanken, och ledsen för jag skulle så gärna vilja ha lite av den där energin men jag har aldrig haft den och ja, det är ett handikapp för mig. I övrigt fungerar jag normalt, har en 4 årig akademisk utbildning på universitet vilket jag fixade bra men fick verkligen kämpa inför varje tenta. Jobbar nu 75% och det går sådär, är tröttare än någonsin och jag får verkligen fokusera för att få jobbet klart. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel. Tacksam för tips.
Citera
2021-11-07, 12:33
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske att börja i fel ände men skulle du även kunna undersöka själva sömnen (sömnlab, om den är ytlig)?
Citera
2021-11-07, 12:47
Medlem
Melange5738s avatar
Det vanliga brukar vara ljus (se till att vara ute ett par timmar varje dag), varierad kost (och dra ner på kolhydraterna), träning minst 4 dagar i veckan, rikt socialt umgänge, känna att man behövs (bra arbete) intellektuell stimulans osv.
Citera
2021-11-07, 12:55
Medlem
IcyHearts avatar
Du kanske har något som är för trångt bak i näsan så att du snarkar och därmed får dålig sömnkvalitet. En jag kände hade så och fick operera det, för att kunna få ordentlig/normal sömn.

Men först måste man testa sig i sömnlab som ngn sa. Så prata med läkaren om det, om du inte redan gjort det.

Brukar vara rätt långa köer så du kan räkna med att allt tar något år eller så. Men det kan det ju vara värt, för resten av livet.

Edit/ sömnapné kan det vara också.
Citera
2021-11-07, 12:59
Medlem
Ångest?
Citera
2021-11-07, 13:01
Medlem
f30malmos avatar
Jag är likadan, behöver mer sömn än många andra, 9-10 timmar är optimalt för mig. Jag har varit på sömnlab, det enda de såg var att jag då (under en natt) hade väldigt lite REM-sömn och mest djup sömn som jag föll in i omedelbart när jag somnade. Vad det innebär vet jag inte riktigt. Jag misstänker lite att tiden på sömnundersökningen var otillräcklig, tror jag fick sova i 8 timmar där, varav jag bara klarade av att sova i ca 6.

Har du någon diagnos i övrigt?
Citera
2021-11-07, 13:01
Medlem
Jag har ungefär likadant. Hör av dej om du hittar nån bot. För mej började det för ca 12 år sedan.
Kan sova 10-12 timmar varje natt. När klockan ringer tar det 1-2 timmar innan jag kommer ur sängen. Är fruktansvärt trött när jag vaknar, känns nästan som medvetslöshet. Har gjort test för sömnapné, och det var det inte. Jag är pigg på eftermiddagar och kvällar, men har inga problem att somna när jag lägger mej. Är 54 år.
Citera
2021-11-07, 13:03
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Så som rubriken lyder; jag har ända sedan jag var liten sovit mycket och är likadan idag (är dryga 40 år). Om jag är ensam hemma med fri tillgång till sovmorgon måste jag ställa klockan om jag ska gå upp någonlunda normal tid annars skulle jag lätt kunna sova till klockan ett. När andra är pigga efter sådär 7 timmars sömn är jag ett vrak, jag dricker en kopp te och två muggar kaffe direkt på morgonen för att fungera någonlunda. Jag har gjort alka möjliga tester med blodprover, sköldkörtel, hormoner mm...men finns inga fel på mig, min hjärna kräver helt enkelt väldigt mycket sömn för att ladda upp sig med enegi vilket är oerhört frustrerande. Jag kan bli skogstokig på alla andra som orkar med allt, det är fotbollsträningar, bakning, tennis, rodda 15 barn med 80 aktiviteter varje dag...jag blir trött bara av tanken, och ledsen för jag skulle så gärna vilja ha lite av den där energin men jag har aldrig haft den och ja, det är ett handikapp för mig. I övrigt fungerar jag normalt, har en 4 årig akademisk utbildning på universitet vilket jag fixade bra men fick verkligen kämpa inför varje tenta. Jobbar nu 75% och det går sådär, är tröttare än någonsin och jag får verkligen fokusera för att få jobbet klart. Jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel. Tacksam för tips.

Du skriver inte hur många timmar du sover. Mellan 22:00 - 08:00? Skaffa en sömnapp och mät också ditt sömnbehov. Normalt sover hennen mellan 7-9 timmar. Lätt onormalt blir det 6-10 osv. En nära till mej sover lätt 13 timmar, 22:00 - 11:00 men går på medicin.

Mike Tegnell
Citera
2021-11-07, 13:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Du skriver inte hur många timmar du sover. Mellan 22:00 - 08:00? Skaffa en sömnapp och mät också ditt sömnbehov. Normalt sover hennen mellan 7-9 timmar. Lätt onormalt blir det 6-10 osv. En nära till mej sover lätt 13 timmar, 22:00 - 11:00 men går på medicin.

Mike Tegnell
Helt fel, denna oerhörda trötthet kommer sig av att du sover just 13h.

Skaffa rutiner, somna före 22 och masa dig upp vid 6 så kommer detta bli en vana och du komnet bli mycket piggare.

Motion givetvis viktigt också, en kvällspromenad i raskt tempo efter middagen förslagsvis, cirka 30 minuter.
Citera
2021-11-07, 13:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det räcker inte att bara sova, du måste lägga dig i tid och sova med kontinuitet, minst 2h djupsömn ska det vara.

Prova att öppna fönstret, bor du i ett tätt hus är det kanske för liten syrehalt.

Och så givetvis inget koffein efter arbetstid, undantag helger till 17:15.
Citera
2021-11-07, 13:10
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Helt fel, denna oerhörda trötthet kommer sig av att du sover just 13h.

Skaffa rutiner, somna före 22 och masa dig upp vid 6 så kommer detta bli en vana och du komnet bli mycket piggare.

Motion givetvis viktigt också, en kvällspromenad i raskt tempo efter middagen förslagsvis, cirka 30 minuter.

Nja, själv sover jag 7 timmar, 02:00 - 09:00. Men håller på att ställa om. Under en längre period förr körde jag 24:00 - 05:00 gick bra det också.

Mike Tegnell
Citera
2021-11-07, 13:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Nja, själv sover jag 7 timmar, 02:00 - 09:00. Men håller på att ställa om. Under en längre period förr körde jag 24:00 - 05:00 gick bra det också.

Mike Tegnell
Bra, kanske, men bättre kan du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här