Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-06, 02:40
  #1
Medlem
Colloidals avatar
Ska göra förkunskapstest på måndag då jag ska ansöka till vård och omsorgsutbildningen på Komvux. Tänkte höra ifall någon här vet om samhällskunskap grund är svårt? Vad är det jag behöver plugga på för att bli godkänd på det testet? Sökt och skrivit ner saker som kan vara bra att veta i en vecka nu. Men mer tips vore tacksamt!!
Citera
2021-11-06, 12:25
  #2
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
När jag gjorde förkunskapstest för matte så var det bara för att kolla om man behövde gå i en förberedelsegrupp så man kunde hänga med och få hjälp.

Jag antar så länge du vet minimum som diverse ideologier, vilka partier som finns i Sverige, statsskick och att vi har demokrati så bör det inte vara ett större problem.
Citera
2021-11-06, 18:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ska göra förkunskapstest på måndag då jag ska ansöka till vård och omsorgsutbildningen på Komvux. Tänkte höra ifall någon här vet om samhällskunskap grund är svårt? Vad är det jag behöver plugga på för att bli godkänd på det testet? Sökt och skrivit ner saker som kan vara bra att veta i en vecka nu. Men mer tips vore tacksamt!!

Ehm...

Nu är det väl knappast ett prov för att komma in på programmet, eller hur? Det måste vara ett nivåtest.

I övrigt är det allmänbildning som du skall kunna om du har gått 9 år i grundskola.
Citera
2021-11-06, 19:18
  #4
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
När jag gjorde förkunskapstest för matte så var det bara för att kolla om man behövde gå i en förberedelsegrupp så man kunde hänga med och få hjälp.

Jag antar så länge du vet minimum som diverse ideologier, vilka partier som finns i Sverige, statsskick och att vi har demokrati så bör det inte vara ett större problem.
Jag vet att vi har demokrati, vet alla partiers namn. Vet inte vad ideologier eller statsskick är för nått..
Citera
2021-11-06, 19:22
  #5
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm...

Nu är det väl knappast ett prov för att komma in på programmet, eller hur? Det måste vara ett nivåtest.

I övrigt är det allmänbildning som du skall kunna om du har gått 9 år i grundskola.
Jo asså jag fick F i samhällskunskap förra året för jag tyckte det var så tråkigt så hoppade av.
För att komma in på vård och omsorg utbildningen så krävs det att man är godkänd i samhällskunskap grund. Så jag måste göra ett så kallat förkunskapstest som är cirkus 2 timmar. Antar att det är ett sorts form av prov? Nivåtest kan det inte vara då ansökan till vård och omsorg är 15e november och jag behöver bli godkänd för att kunna bli antagen.

Enda ämnena jag har godkänt i grundskolan är matte, engelska, svenska.
Citera
2021-11-07, 15:12
  #6
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Jag vet att vi har demokrati, vet alla partiers namn. Vet inte vad ideologier eller statsskick är för nått..

Ajdå, då får du börja plugga.
Citera
2021-12-23, 19:24
  #7
Medlem
Colloidals avatar
Glömde nämna att provet gick bra. Övade kvällen innan men inget av det jag övade på kom på provet så jag kunde visst samhällskunskap utan att ha läst det någonsin haha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback