2021-11-05, 17:16
Medlem
Deckard-Cains avatar
Jag fattar inte din fråga? Vet du inte hur du handlar en bil? Gå in till bilhandlaren och beställ din bil.

väldigt få idioter säljer sina egna bilar privat i den prisklassen, du byter in bilen när du köper en ny.
2021-11-05, 17:21
Medlem
over9ks avatar
Sverige är inget land man blir rik i. Låga löner, höga skatter.
2021-11-05, 17:22
Medlem
Kort - Skattetrycket.
Det totala med arbetsgivarens löneskatter, dina egna, övertidspåslag, moms, punktskatterna, fordonsskatter, bränsleskatter, energiskatter och mkt annat.

Detta ger dig mindre disponibla pengar och det du vill köpa kostar mer.

Adda sen en massiv import av MENA-folk som SKA ha bostäder så kan bostadsbolagen maxa sina hyror pga den självklara bostadsbristen som blir följden. Ja, sen ska dessa horder av MENA även försörjas eftersom vi inte sätta dem i arbete > mer skatter, högre skatter.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-11-05 kl. 17:31.
2021-11-05, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
En bil i miljonklassen tappar runt 100-150 lax i värde bara när den lämnar återförsäljaren, och några hundra lax till under kommande år. Det kallas för en dum investering om man bara behöver ett bra transportmedel.

Intressanta fritidsintressen, bra med kollektivtrafik och ett eller ett par härliga barn kanske? Pengar och värde är inte alltid samma sak. Många svenskar börjar också jobba rätt sent och kanske inte har hunnit så långt i karriären i lägre 30-årsåldern.

Vet inte vad du menar med "lite" pengar. Men i Sverige anses det brackigt att skylta med pengar bara sakens skull, vilket är ett bra skäl att låta bli förutom rån- och stöldrisken.

Folk kan också ha stora tillgångar som är bundna i bostäder, värdepapper eller liknande där de kan föröka sig.

Du får väl hitta en säljare som du litar på. Men det kan ta lite längre tid och kosta lite mer.

Det kostar ju inte mer? Bilförsäljare köpet ju in tex en Lamborghini begagnad av en privatperson för säg 2 miljoner. Sen lägger dom ut den dagen efter för 2.2miljoner. Sen kommer jag och köper den för 2.2. Då är min fråga vad får jag för 200 tusen av bilförsäljaren absolut ingenting. Därför är det bättre att köpa av en privatperson.

Möjligtvis att dom erbjuder någon garanti några veckor men är det värt 200 tusen extra?
2021-11-05, 17:27
Medlem
Hur blir man inte rik i Sverige om man vill?

En hantverkare i detta land, som ändå kan ses som ett ganska uselt jobb har väl ungefär 30k på kontot varje månad?
Börjar du jobba i 18-20 års åldern och jobbar konstant i 10 år, betalar hyra/fasta utgifter på 10k i månaden + säg 5k på annan skit så har du iallafall 15k sparat varje månad.
10k fonder/aktier med avkastning 5-10%
5k sparkonto utan %

10 år så har du ändå redan ganska mycket pengar?

Gör något sidehustle samtidigt som du jobbar, något smått, kanske 5-10k extra i månaden.
Går ganska fort att bygga upp ett helt ok kapital?
2021-11-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Det kostar ju inte mer? Bilförsäljare köpet ju in tex en Lamborghini begagnad av en privatperson för säg 2 miljoner. Sen lägger dom ut den dagen efter för 2.2miljoner. Sen kommer jag och köper den för 2.2. Då är min fråga vad får jag för 200 tusen av bilförsäljaren absolut ingenting. Därför är det bättre att köpa av en privatperson.

Möjligtvis att dom erbjuder någon garanti några veckor men är det värt 200 tusen extra?
Köper du av en privatperson gäller andra lagar (för konsumentköp). Det påverkar garantier, ångerrätt, regler om ursprungsfel, reklamationsrätt och en hel hög andra saker. Det innebär helt enkelt en högre risk OM något går fel och ursprungsgarantin inte längre gäller. Om det är värt 200 papp eller inte är helt upp till köparen.
2021-11-05, 17:40
Medlem
Citat:
Alltså ärligt talat nu. Folk spelar så jävla rika i detta landet. Men hur många är rika? Är jag på riktigt den enda i hela sverige som har pengar? Alltså riktiga $$$$$ inte fejk pengar som alla med flotta bilar som har bilar på avbetalning eller kredit eller på företaget.

Kollar man på bilar 500k-1 miljon klassen är det ju inte ens 0.01% som säljs privat?

Samma när man pratar med tjejer på internet i 30+ åldern. Dom jobbar heltid och jobbat senast 10 åren. Men har 2000 kronor på banken, Ingen bostadsrätt, Ingen bil, Dom har INGET av värde.

Jobbar folk gratis nu för tiden? Jag har väl stött på någon i min ålder som har lite pengar och då är det ärvda pengar.

Om jag vill köpa en bil för 500k + hur gör jag det privat? För jag vägrar köpa av en scam försäljare.

Vi prioriterar vår tid framför pengar. Vem fan bryr sig om en bil för 500k när en bil på 25k kan göra samma jobb? En månadslön på 30k och du har bättre betalt än 98% av världens befolkning. Var tacksam för vad du har. Rent vatten, tak över huvudet.
2021-11-05, 17:50
Medlem
Citat:

Du minskar risken att bli lurad. En etablerad välrenommerad bilfirma blåser inte sina kunder, för de är rädda om sitt rykte.

Det finns heller inget utbud av dyra bilar som säljs direkt av privatpersoner. Ingen privatperson med en dyr bil vill ha besväret att jiddra med andra privatpersoner som ska krångla och provköra och undersöka och fråga om allt möjligt och pruta och byta in sin gamla bil och sin båt. Bättre då att sälja den några procent billigare till en handlare.
2021-11-05, 17:52
Medlem
När är man rik egentligen? Viss förmögenhet? Viss lön? Men även om lönen är hög kan man va pank för att man älskar kokain eller något.
2021-11-05, 18:03
Medlem
cerns avatar
Börjar bli jävligt trött på folk som använder ordet fattig för vanliga medelklass svenssons.. Samma med den andra idiot-tråden där en kille tjänar så "lite" som 24.000kr i månaden.. Stackars kille vad synd om fanskapet att vara så fattig.

Träffat folk i andra länder som lever på 30kr-50kr i veckan. Det är fattigdom.

Herregud låt folk göra vad fan dom vill med sina pengar.
2021-11-05, 18:30
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag är 32 och har en årsinkomst på lite över 600.000 idag och jag klarar mig gott o väl . Hade innan på 900.000 kr så 300.000 mindre på att vara anställd än att vara egen företagare men mer huvudvärk som se sistanämnda

Bor man i Norrland med en lön på 25-30 klarar man sig medans i Stockholm så är allt dyrare och de finns fortfarande möjlighet och spara pengar om man inte är modeintresserad och festar varje helg .

Jag kör en flera år gammal BMW 7 serie till vardags och den köpte jag för priset av en Volvo v90 med basutrustad och ny gick den på 1.2 miljoner samt äger mitt boende så de finns pengar att spara för den som vill om man inte promt ska visa man är bättre än man är .
Senast redigerad av TattooedFucker 2021-11-05 kl. 18:32.
2021-11-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Det stavas Skuld
Skulden är det nya rika
Bolag har skulder, länder har skulder, privatpersoner har skulder
Det är det nya accepterade och gångbara
Vem behöver pengar när man lika gärna kan ha skulder?

Sant.
Jag kommer ihåg tiderna när man köpte bil för sparade pengar , huset köptes med 1/3 egen insats. Huset kostade max 3ggr din årslön och betalades av på 20-25år.

Nu spekuleras boendet och alla ombeds låna , inte spara , spara gör man i en annan spekulation typ fonder och aktier.

Man skall ha skulder men minst lika mycket i sparade pengar.

Det var nån som skrev ett inlägg ang. CSN-lån och spara dessa pengar (hittar inte kommentaren) samt enbart sparade pengar , den ekvationen visade hur dagens ekonomi/samhälle funkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in