• 1
  • 2
2021-11-05, 14:21
Bannlyst
Alltså ärligt talat nu. Folk spelar så jävla rika i detta landet. Men hur många är rika? Är jag på riktigt den enda i hela sverige som har pengar? Alltså riktiga $$$$$ inte fejk pengar som alla med flotta bilar som har bilar på avbetalning eller kredit eller på företaget.

Kollar man på bilar 500k-1 miljon klassen är det ju inte ens 0.01% som säljs privat?

Samma när man pratar med tjejer på internet i 30+ åldern. Dom jobbar heltid och jobbat senast 10 åren. Men har 2000 kronor på banken, Ingen bostadsrätt, Ingen bil, Dom har INGET av värde.

Jobbar folk gratis nu för tiden? Jag har väl stött på någon i min ålder som har lite pengar och då är det ärvda pengar.

Om jag vill köpa en bil för 500k + hur gör jag det privat? För jag vägrar köpa av en scam försäljare.
2021-11-05, 14:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Samma när man pratar med tjejer på internet i 30+ åldern. Dom jobbar heltid och jobbat senast 10 åren. Men har 2000 kronor på banken, Ingen bostadsrätt, Ingen bil, Dom har INGET av värde.
Du kanske umgås med fel människor.
Senast redigerad av constant 2021-11-05 kl. 14:53.
2021-11-05, 14:30
Medlem
Det stavas Skuld
Skulden är det nya rika
Bolag har skulder, länder har skulder, privatpersoner har skulder
Det är det nya accepterade och gångbara
Vem behöver pengar när man lika gärna kan ha skulder?
2021-11-05, 14:34
Medlem
Bilar i miljonklassen köper man direkt från företag på beställning.
2021-11-05, 14:49
Medlem
holmiums avatar
Därför att medelklassen med eget kapital och besparingar snart är utrotad.

Skulder och slaveri är bra för en liten klick i samhället.
2021-11-05, 15:07
Medlem
För att vi har sjuka skatter i sverige.

Systemet är utformat så att storbolag som biltema.dollarstore,ikea,ica,mc donalds och alla andra storbolag osv kan skatteplanera och dumpa priset samtidigt som de inte har nån hyra oftast och väldigt låg personaltäthet per kund.

Medans småföretag och medelstora företag får betala alla sjuka skatter så de kommer aldrig riktigt upp för att kunna ta från de stora och komma uppåt.

De små som konkurrerar med kvalitet eller svensk produktion kommer aldrig kunna konkurrera mot fuldumpad konkurrens och kinesiska varor tillverkade av slavar.

Eliten vill inte att nån annan kommer uppåt och börjar konkurrera.

Förövrigt så är inte de flesta fattiga utan har pengar så att de klarar hyran,maten och räkningar osv.
Vissa åker även på thailandssemester varje år så det klassas inte som fattigt.
Senast redigerad av Blatteman 2021-11-05 kl. 15:10.
2021-11-05, 15:21
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror du har kass koll på det mesta liksom. Varför tror du folk ska vara fattiga i sverige. Det finns andra länder som är fattiga på riktigt, sedan köper i regel folk INTE bilar hus in cash. Systemet är ju uppbyggt på att vi ska låna till dyrare saker för att få skattelättnader liksom. Visst har en del folk gott om pengar men alla kan ju inte vara varesig rika eller fattiga heller såklart.
Sedan kan man i regel spara sig till bra pengar om man har viljan, Men i regel vill många slösa för att få status eller leva gott.
2021-11-05, 15:27
Medlem
neuron-drones avatar
Folk lyxkonsumerar trots att de inte har råd med det. Det är som att folk måste ha fest varje dag. Då måste de låna till allt.
2021-11-05, 15:30
Medlem
Du har födds in i ett generationsarv av rikedom och nu och ser ner på andra människor? Wow..

Tvivlar starkt på att du uppfunnit en app och sålt för ett par hundra millar. Annars kan du bara hålla käften.
2021-11-05, 15:39
Medlem
Alltså, att kolla om folk har bil eller har köpt/äger sin bostad kanske inte är den bästa idén. Alla har exempelvis inget behov av en bil, även om de har körkort. De kan gå eller cykla överallt, till exempel. Andra vill inte köpa och äga sitt boende, även om de skulle ha möjlighet till det. De föredrar att hyra (oavsett om det är lägenhet, stuga, hus eller radhus). Ska folk skaffa bil trots att de saknar behov av bil, bara för att andra ska anse att bilägaren är rik medan personen utan bil är fattig? Dåligt skäl. Kan tycka samma sak om bostäder. Det är ju inte därför man köper en bostad.

Och det finns folk som har arbetat heltid i minst 10 år, och som har betydligt mer än 2000kr på sparkontot. Så det kanske stämmer in på folk som du har pratat med, men knappast alla svenskar.

Många har ju dessutom råd att resa minst en gång om året, att betala hyra och andra kostnader (inkl kläder, nöjen och mat), fritidsaktiviteter etc. Samt att ha flera barn. Skulle man vara riktigt fattig, så skulle det bli svårare. Även om man kan överleva på existensminimum.
Senast redigerad av Koiho 2021-11-05 kl. 15:43.
2021-11-05, 17:10
Medlem
Citat:
Kollar man på bilar 500k-1 miljon klassen är det ju inte ens 0.01% som säljs privat?
En bil i miljonklassen tappar runt 100-150 lax i värde bara när den lämnar återförsäljaren, och några hundra lax till under kommande år. Det kallas för en dum investering om man bara behöver ett bra transportmedel.

Citat:
Intressanta fritidsintressen, bra med kollektivtrafik och ett eller ett par härliga barn kanske? Pengar och värde är inte alltid samma sak. Många svenskar börjar också jobba rätt sent och kanske inte har hunnit så långt i karriären i lägre 30-årsåldern.

Citat:
Jobbar folk gratis nu för tiden? Jag har väl stött på någon i min ålder som har lite pengar och då är det ärvda pengar.
Vet inte vad du menar med "lite" pengar. Men i Sverige anses det brackigt att skylta med pengar bara sakens skull, vilket är ett bra skäl att låta bli förutom rån- och stöldrisken.

Folk kan också ha stora tillgångar som är bundna i bostäder, värdepapper eller liknande där de kan föröka sig.

Citat:
Om jag vill köpa en bil för 500k + hur gör jag det privat? För jag vägrar köpa av en scam försäljare.
Du får väl hitta en säljare som du litar på. Men det kan ta lite längre tid och kosta lite mer.
2021-11-05, 17:11
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Alltså ärligt talat nu. Folk spelar så jävla rika i detta landet. Men hur många är rika? Är jag på riktigt den enda i hela sverige som har pengar? Alltså riktiga $$$$$ inte fejk pengar som alla med flotta bilar som har bilar på avbetalning eller kredit eller på företaget.

Är man rik så köper man alltid saker på kredit då ens kapital är investerat och avkastar en högre procent än räntan på lånet. Simpel logik.

Läs mer om ämnet: https://www.wsj.com/articles/buy-bor...th-11625909583
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in