Citat:
Ursprungligen postat av
Loyis
Gr man vl inte alls? Jude r du enligt den religisa juridiks aspekten av Israel om din mor r jude. DNA eller inte. Sedan tycker staten att du r jude ven om din pappa r det. Tror inte DNA krs dr lngre.
Tror inte heller att de kr med dna. Det r ju allmnt knt att mnga fd fngelsekunder eller kriminella frn Ryssland kpte sej ett intyg p att de hade en judisk farfar/mormor fr att f del av Israels genersa bidrag, skattefrihet, halva priset p vitvaror mm. de frsta 3 ren. Fr att kunna bygga upp ett nytt liv.
Israel har stora problem nu med rysk kriminalitet. nd ville man grna ha dit dem, kan det vara fr deras ljusa hudfrg?
Att man kan kalla ngon jude fr att denne har EN judisk mor/farfrlder r ju bara det lite konstigt. D r man snarare 1/4 judisk. Om man inte r vldigt religis och gr till Synagogan regelbundet.
Jag har en mor/farfrlder som r fransk, tror det r rtt sjlvklart fr alla att jag r svensk och inte fransos fr att en slkting jag aldrig trffat var det.
Finns ju ven svarta judar, bla Ugandier, som ocks vill komma till Eretz Israel och tnjuta demokrati (nja?).
De blir konstant nekade.
Hade ingen aning om att det ens fanns svarta judar, trodde alla var vita.
Fick hra detta frn en judisk vn (som r israel och inte ngon som bott i Sverige i hundratals r).
Boisen r vl ocks ett judiskt efternamn? Svenskjudiskt. Det finns en oproportionerlig stor andel judiska journalister i Bonnier/Schibsted-sfren.
Svgerpolitik s det skriker om det?