Citat:
Ursprungligen postat av
Loyis
Gör man väl inte alls? Jude är du enligt den religiösa juridiks aspekten av Israel om din mor är jude. DNA eller inte. Sedan tycker staten att du är jude även om din pappa är det. Tror inte DNA körs där längre.
Tror inte heller att de kör med dna. Det är ju allmänt känt att många fd fängelsekunder eller kriminella från Ryssland köpte sej ett intyg på att de hade en judisk farfar/mormor för att få del av Israels generösa bidrag, skattefrihet, halva priset på vitvaror mm. de första 3 åren. För att kunna bygga upp ett nytt liv.
Israel har stora problem nu med rysk kriminalitet. Ändå ville man gärna ha dit dem, kan det vara för deras ljusa hudfärg?
Att man kan kalla någon jude för att denne har EN judisk mor/farförälder är ju bara det lite konstigt. Då är man snarare 1/4 judisk. Om man inte är väldigt religiös och går till Synagogan regelbundet.
Jag har en mor/farförälder som är fransk, tror det är rätt självklart för alla att jag är svensk och inte fransos för att en släkting jag aldrig träffat var det.
Finns ju även svarta judar, bla Ugandier, som också vill komma till Eretz Israel och åtnjuta demokrati (nja?).
De blir konstant nekade.
Hade ingen aning om att det ens fanns svarta judar, trodde alla var vita.
Fick höra detta från en judisk vän (som är israel och inte någon som bott i Sverige i hundratals år).
Boisen är väl också ett judiskt efternamn? Svenskjudiskt. Det finns en oproportionerlig stor andel judiska journalister i Bonnier/Schibsted-sfären.
Svågerpolitik så det skriker om det?