• 1
  • 2
2022-10-01, 10:54
Medlem
leprasjuklings avatar
Större delen av arbetslöshetsförsäkringen (a-kassa och aktivitetsstöd) betalas av arbetsgivare genom arbetsmarknadsavgiften. Att inte betala den lilla egenavgiften som a-kasseavgiften är innebär att man ställs utanför den försäkring man ändå indirekt betalar för.
Har man inget intresse av att jobba och därmed inte står till arbetsmarknadens förfogande så är man inte arbetslös och ska inte ha någon del av försäkringen.
Citera
2022-10-01, 12:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Större delen av arbetslöshetsförsäkringen (a-kassa och aktivitetsstöd) betalas av arbetsgivare genom arbetsmarknadsavgiften. Att inte betala den lilla egenavgiften som a-kasseavgiften är innebär att man ställs utanför den försäkring man ändå indirekt betalar för.
Har man inget intresse av att jobba och därmed inte står till arbetsmarknadens förfogande så är man inte arbetslös och ska inte ha någon del av försäkringen.

Exakt, sedan är det ganska komplicerat att få maximal ersättning från A-kassan utan att de jagar en med en massa olika aktivitetsåtgärder som man ska vidta för att få pengarna.

Har lämnat A-kassan och kommer aldrig ångra det.
Citera
2022-10-21, 10:12
Medlem
Har funderingar på a kassa då jag kommer att hamna i en situation med eget holdingbolag samt mitt nuvarande bolag lagt vilande under en femårsperiod.
Det handlar om den s.k 5.25 regeln och det syftar till att fullt lagligt minimera skatten(i mitt fall går den från cirka 55 procent till 25 procent).
Har egna medel som gör att jag klarar mig ekonomiskt under dessa fem år(jag får dessutom plocka ut schablonmässig aktieutdelning varje år,denna beskattas med 20 procent som vanligt),men inser ju det ekonomiskt fördelaktiga i att kunna gå på a kassa 300 dagar istället för att utnyttja mina befintliga ekonomiska medel.

Hur funkar detta?
Jag funderar alltså på detta med bakgrund att jag frivilligt lägger ett lönsamt aktiebolag vilande under fem år med syftet att efter denna period inte återuppta verksamheten i nämnda bolag.Det grundläggande syftet med förfarandet är att minimera skatten enligt den s.k 5.25 regeln.

Någon med grundad uppfattning om upplägget med a kassa skall fungera eller ej?

Funderar även i sammanhanget på om inkomstförsäkring kan vara mödan värd?

Jag uppbär ju lön som överstiger 33K brutto,vilket är a kassans tak som jag har förstått det.
Citera
2024-09-12, 20:45
Medlem
smoerreboms avatar
Är det mkt jobb med att mjölka a kassan nuförtiden då?

Tänkte att man kan börja iaf, sen om man märker att de håller på att genomskåda en eller att man får anvisningar som blir svåra att hantera, på annan ort eller att man kommer få jett mkt impopulärt jobb etc då avbryter man bara och slutar ansöka
Citera
2024-09-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGogo
Måste man inte söka jobb aktivt för att få ersättning? Har inte jobbat på lite drygt nåt år och planerar inte att gå tillbaka till arbetslivet såvida inget helt galet händer (typ 90% börskrash).

Då tror jag inte att du kommer att kunna få någon a-kassa. Du måste ha jobbat minst 6 månader dom senaste 12 månaderna minst 60 timmar i månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in